Gå til innhold

Hvordan kan jeg unngå rykk og napp ved nedgiring?


cenenzo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilpass farten ved å bruke fotbrems før du girer ned. Om du har for høy fart ved nedgiring og du slipper clutchen raskt ut vil følgende skje (og her antar jeg flat mark):

Du slipper gassen - bilen vil få pittelitt lavere fart pga luft/rullemotstand, vil ikke oppfattes som rykk (såfremt du ikke var ekstremt hard på gasspedalen i kort periode rett før du slipper den)

Du trykker inn clutchen - bilen vil rulle videre i ca. samme hastighet, vil ikke oppfattes som rykk
Du skifter gir - ingenting skjer fordi clutchen fortsatt er inne, vil ikke oppfattes som rykk

Du slipper clutchen raskt ut - fordi farten er for høy (samsvarer ikke med nye giret) vil bilen "bremse på giret" til farten er såpass lav at den samsvarer med giret. Dette vil oppleves som kraftig rykk (jo mindre samsvarende fart, jo kraftigere rykk).

Noen ganger ønsker man å bremse på giret, f.eks. i lange nedoverbakker på fjellet (for ikke å slite ut fotbremsen). Men selv her finner man gjerne en god fart (for giret man har tenkt å ligge i) før man lar giret gjøre den "langvarige" jobben gjennom bakken. Legg merke til at målet her ikke er å forandre hastighet, men å opprettholde en hastighet. I bratte nedoverbakker vil bilen naturlig aksellerere oppover, noe som ikke er ønskelig.

Om man derimot ønsker å forandre hastighet ("normal", planlagt bremsing, ikke nødbrems) er dette korrekte måten:
- Slipp gassen

- Brems forsiktig til ønsket hastighet er oppnådd

- Om girskift nedover er nødvendig (dette blir man flinkere og flinkere til å skjønne, men et sikkert tegn på at man må gire ned er om bilen ikke reagerer om man trykker gassen helt inn på flat mark), ta clutch raskt inn, skift gir, ta clutch kontrollert ut, giret vil kanskje bremse bilen ytterligere men den kontrollerte bevegelsen fører til at det ikke blir rykkete

- Kjør videre som normalt, gass når nødvendig

Edit: Etter hvert vil disse trinnene bli mer flytende og du kan eksperimentere litt selv.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Tilpasning av turtall er løsningen.

 

Trykk inn clutchen, beveg girspaken til riktig gir og gi samtidig litt gass slik at du matcher turtallet du skal ha i nytt gir.

 

Tipsene i innleggene over her er relativt dårlige.

Endret av Snylter
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tilpasning av turtall er løsningen.

 

Trykk inn clutchen, beveg girspaken til riktig gir og gi samtidig litt gass slik at du matcher turtallet du skal ha i nytt gir.

 

Tipsene i innleggene over her er relativt dårlige.

Ditt inkludert.

 

Som flere over sier, clutch, gir ned, slipp den sent ut så vil du ikke oppleve noe rykking eller napping :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ditt inkludert.

Niks, hans tips er av de bedre. Slipp clutchen forsiktig, samtidig som man gir like mye gass som man trenger for å opprettholde farta i det lavere giret, det vil nødvendigvis si mer gass enn man hadde i det høyere giret. Tilpasser du turtallet godt nok til farta med gasspedalen (slik at motoren akkurat verken driver eller bremser) kan du til og med gire helt uten å røre clutchen, og i alle fall uten rykk og napp.

Lenke til kommentar

 

Tilpasning av turtall er løsningen.

 

Trykk inn clutchen, beveg girspaken til riktig gir og gi samtidig litt gass slik at du matcher turtallet du skal ha i nytt gir.

 

Tipsene i innleggene over her er relativt dårlige.

Ditt inkludert.

 

Som flere over sier, clutch, gir ned, slipp den sent ut så vil du ikke oppleve noe rykking eller napping :)

 

Hvordan kan du si at det er et dårlig tips å tilpasse turtallet til det giret man velger?

Det er definitivt den beste måten å kjøre på, det gir også minst mekanisk slitasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilpasning av turtall er løsningen.

 

Trykk inn clutchen, beveg girspaken til riktig gir og gi samtidig litt gass slik at du matcher turtallet du skal ha i nytt gir.

 

Tipsene i innleggene over her er relativt dårlige.

Hvordan kan jeg matche turtallet?:D

Lenke til kommentar

 

Tilpasning av turtall er løsningen.

 

Trykk inn clutchen, beveg girspaken til riktig gir og gi samtidig litt gass slik at du matcher turtallet du skal ha i nytt gir.

 

Tipsene i innleggene over her er relativt dårlige.

Ditt inkludert.

 

Som flere over sier, clutch, gir ned, slipp den sent ut så vil du ikke oppleve noe rykking eller napping :)

 

 

Er da ikke noe dårlig tips? Riktignok er det litt avansert kjøring, iogmed at du havner opp i situasjoner der man må gire, bremse gasse og clutche samtidig, men kjøremessig er det en god måte å gjøre det på.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du førerkort? Isåfall skal du vel ha lært deg å kjøre på kjøreskolen?

 

har ikke førerkort, kjørelæreren har aldri sagt noe på det :) aldri nevnt noe, men vil at det skal bli mest behagelig for sensoren når jeg har oppkjøring, derfor jeg spørr :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er viktig å presisere at når du gir mellomgass, gi litt gass men husk å slipp den før du slipper clutchen ut. Hvis du har gassen inne, vil bilen naturligvis prøve å akselerere.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bilen min er i 3000 rpm i 80km/t i 4. gir.

 

Når jeg skal skifte til 3. gir, da trykker jeg inn klutsjen, gir litt gass ( siden jeg vet at turtallet/rpm kommer til å stige pga. lavere gir ) og løfter foten fra klutsjen. Da føler jeg ikke et rykk.

 

Det heter ' Rev Matching ' og du kan se videoer på YouTube, hvordan man får det til.

 

Det er bedre å ' Rev Matche ' enn å bare slippe klutsjen i lavere gir, klutsjen og trykk platene får mer wear and tear på dem, siden dine hjul spinner fortere enn motoren.

 

Når du blir ekspert i dette, da kan du også skifte gir uten klutsjen :p

Lenke til kommentar

Jeg vil si at man har egentlig bare 2 måter å gire ned, uten å hverken unødig slite clutch eller få rykninger.

Enten A: kompenser turtall med litt gass. Dette krever litt lengre trening, men er teknisk best, etter min mening. Dette er også eneste gode løsning, hvis du skal gire ned uten samtidig nedbremsing, som f.eks. ved en forbikjøring.

B: Brems helt til turteller er helt nede på tomgangsturtall, fortsett så å brems mens du foretar girbytte. Når du nå skal ut med clutchen trenger ikke motoren øke opp i så veldig høyt turtall for å matche det nye giret, og det vil gå mye lettere å koble clutchen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...