Gjest Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 (endret) Hei Nå har jeg slitt med dette problemet en stund: i hjemmet har vi en stasjonær pc på kontoret (hvor routeren ikke er plassert, overraskende nok). Denne Pcen har et stort problem med å koble seg til / få internett fra hovedrouteren vår, uten at jeg forstår hva problemet er. Av og til fungerer det helt fint (bare mye tregere enn hva båndbredden er), og av og til fungerer det ikke i det hele tatt. har fått opp forskjellige feilmeldinger når jeg har brukt windows sin feilsøker: Standard getaway ikke funnet Ingen internett-tilgang Trådløs nettverkstilkobling har ikke gyldig IP-konfigurasjon Først så trodde jeg problemet var den eksterne antennen jeg hadde kjøpt (http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=TL-ANT2405C) Derfor oppdaterte jeg driveren dens, men til ingen nytte. Dessuten så klarer denne antennen å koble seg helt fint til en annen router (sekundærrouter), som er stasjonert rett ved siden av pcen. Derfor begynner jeg å lure på om antennen bare har problemer med å koble seg til "hovedrouteren" som er en Jensen Air:Link 3000 DG (http://www.jensenscandinavia.com/portfolio-item/jensen-airlink-3000dg-dualband). Kanskje er det noe koding som ikke går i orden mellom antennen og routeren? Eller om signalet mellom partene er for dårlig? (noe jeg tviler på) Rommet pcen befinner seg i er også delvis murt inn, men ikke mot hovedrouterens retning... routeren befinner seg en etasje opp og et rom til siden. Kanskje vil det hjelpe å oppdatere firmwaren på routeren? Annet rel. Info: Pc: Acer Aspire M5800 Windows 7 Trådløs nettverkskort: Realtek 8185 Extensible Wireless Device hovedrouterens internett leverandør: GET (raks båndbredde) Sekunderrouterens internett lev. : Telenor (tregeste på jorden, tuller ikke) Takker for alle tips og råd! EDIT: Fikk også koblet pcen (antennen) til delt nettverk fra mobilen... Endret 2. juli 2014 av Gjest Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Ikke noe rart du har problemer....! 1. Jensen produkter = SØPPEL! 2. Du bruker et Telenor multimodem som ROUTER på GET net 3. Du kjører 2 forskjellige SSID'er og krypteringer (WEP og WPA) Det blir litt som å fylle diesel på en bensinbil og spørre om hvorfor bilen knapt går... Skjønner du? Kvitt deg med Jensen crappet og Telenorboksen, skaff deg en Asus router eller to og nyt! Men først og fremst, inntil du får gjort det, sørg for at du har lik kryptering og samme SSID på begge boksene.. Eneste som skal være forskjellig, er kanalen 2 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Ikke noe rart du har problemer....! 1. Jensen produkter = SØPPEL! 2. Du bruker et Telenor multimodem som ROUTER på GET net 3. Du kjører 2 forskjellige SSID'er og krypteringer (WEP og WPA) Det blir litt som å fylle diesel på en bensinbil og spørre om hvorfor bilen knapt går... Skjønner du? Kvitt deg med Jensen crappet og Telenorboksen, skaff deg en Asus router eller to og nyt! Men først og fremst, inntil du får gjort det, sørg for at du har lik kryptering og samme SSID på begge boksene.. Eneste som skal være forskjellig, er kanalen Tror du misforstd med, eller jeg var uklar: De to roterende har HVER sin internettleverandør: dvs at jeg har to abonnementer på Internett i huset. To leverandører - to abonnement - to routere Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 (endret) Det var ikke så lett å forstå. Uten å gå inn på hvorfor du har 2 internettlinjer, foreslår jeg følgende: - Slå den ene løsningen helt av - Oppgrader FW i alle enheter i den andre løsningen - Nullstill alle enheter til fabrikksinnstillinger - Test og se hvordan det funker da - Gjenta operasjonen med den andre løsningen (med den første slått helt av) Dersom hver løsning da fungerer hver for seg, men ikke når begge er på samtidig, går vi videre derfra. Endret 3. juli 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Siden zanta ikke vil gå inn på hvorfor du har 2 abonnement, så får jeg gjøre det.... Hvorfor har du 2 abonnement? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Er helt enig om å bytte ut Jensen til noe bedre. Men hva med å bytt kanal på hovedruteren? I bildet lenger opp så ligger den på kanal1 med bare 24% signal samtidig som det er et annet nett på samme kanal. Det er jo å be om problemer... Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Laaaang historie på hvorfor vi har to linjer... Skal prøve å oppdatere FW som du sa Zanta. Kanalen som Mr D snakket om antar eg at jeg kan skitfte på routerens innstillinger right? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Det kan (bør du absolutt) gjøre, det er normalt veldig enkelt. For bedre kontroll på andre nett som kan forstyrre kan du installere inSSIDer fra Metageeks (google så finner du en eldre gratisversjon), eller NetGears app for Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.netgear.WiFiAnalytics Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Høyst sannsynlig så er det helt unødvendig på alle måter å ha 2 stk nettlinjer... Så hvis du kan gi kortversjonen, så kanskje vi kan hjelpe deg til spare noen hundringser i måneden..... Kanal endrer du under WiFi innstillinger i routeren ja.. Og ende WEP'en din til WPA2 AES! Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 (endret) Iflg Jensen gjøres det slik: Løsning #1 er å endre kanalen ruteren sender på. Logg inn på ruteren ved å skrive http://192.168.0.1 i adressefeltet. Brukernavn = admin Passord = 1234 Trykk Advanced menu -> Advanced Settings –> Wireless -> Basic Settings Endre channel number til for eksempel 6 Trykk Apply Trykk Apply Når kan du prøve ut å se om det er noe forbedring. Om det fortsatt er forstyrrelse prøv en annen kanal til du finner den som passer best. Men ikke bruk kanal 6 som foreslått her, fordi den bruker du med den andre ruteren. Prøv f.eks. kanal 11 eller sjekk igjen på oversikten over nettverk som du viser tidligere i tråden for å finne ledige kanaler. Endret 3. juli 2014 av Mr D Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Kort: det dårlige nettverket (som fungerer) er en 1mb linje som vi har hatt i over 10 år. Dette var det eneste som var tilgjengelig frem til 1-2 år siden; da Get bygde ut kapasiteten sin i området. Dermed vi fikk vi bedre Internett, men modemet måtte kobles gjennom tv-uttaket de installerte i stuen (derfor endret vi plassering av routeren). Den gamle linjen fra Telenor ble aldri avbestille fra min far og er der fortsatt (tro meg jeg har sagt at han skal avbestille det), men så lenge internetten ikke fungerer på den stasjonære, vil ha ikke... Jensen routeren med Get linjen fungerer suverent på alle andre enheter i huset, unntatt denne stasjonære. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Så hvorfor funker den stasjonære mot Jensen routeren??? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Så hvorfor funker den stasjonære mot Jensen routeren??? Nei nei, den stasjonære fungerer mot telenor routeren (den jeg IKKE vil bruke - den jeg vil avbestille) Den kobler seg ikke mot Jensen routeren, hvor jeg har Get som leverandør og en god båndbredde. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Ups! Sorry! Glemte en "ikke" i forrige post! Mente selvfølgelig hvorfor den IKKE funker mot Jensen..... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Funker ikke/dårlig pga ustabilt nett iflg første post... Aller beste løsningen er jo lang nettverkskabel og litt fysisk arbeid. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 (endret) Ja sant, det gjør jo egentlig det.... Som sagt, hiv Jensen dritten så langt fandenivold du kan, og skaff deg skikkelig utstyr... Endret 3. juli 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Ups! Sorry! Glemte en "ikke" i forrige post! Mente selvfølgelig hvorfor den IKKE funker mot Jensen..... nei det er det jeg lurer på da Den kobler lett opp mot den "dårlige" routeren som ligger rett under pcen... Men jeg ser at både telefonen og laptopen min har vesentlig tregere hastighet (ifølge speedtest.net), mens iPaden har MYE bedre enn disse to igjen... kanskje en range ekstender trengs? Skal ta ned den stasjonære og flytte den litt rundt i huset... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 (endret) Extender gir dårligere hastighet. Kablet nett og skikkelig (Asus ) ruter er det som gjelder. Har du byttet kanal på ruteren? Gjør det først. Endret 3. juli 2014 av Mr D Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Byttet kanal. Kan ikke si at det løste problemet. Fikk av og til Internett (sjeldent) Men denne antennen: den er kanskje ikke ment til å koble til en stasjonær pc for å få inn wifi-signal, men for å erstatte antennene som er på routeren? Flyttet den stasjonære til 1m unna Jensen routeren og fikk bare en nedlastninghastighet på 15mbit/s. Mobilen fra samme distanse får 50mbit/s Ser to mulige løsninger: - Kjøpe en signal ekstender - bytte ut antennene som er koblet til den stasjonære 1+2 er kanskje best hvis denne antennene ikke er ment til det jeg ruler den til Legge kabel er desverre uaktuelt da routeren er plassert mitt i stuen og det Blir meget vanskelig/stygt å legge kabel ned til kontoret hvor den stasjonære står Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 (endret) 1. Kjøp deg en Asus router! 2. Bytt ut WiFi kortet i maskinen din 3. Si opp Telenor og bruk kun GET 4. Problem solved! Antenna kan kobles til hva som helst som sender/mottar på oppgitt frekvensområde (2.4GHz) med korrekt plugg... Endret 3. juli 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå