Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilforsterker Inne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan sikkert poste bilde men er det ATX så er det standard fremgangsmåte uansett.

Gul = +12V og kobles på + og remote på forsterker.

Sort = Gnd og kobles til minus på forsterker.

Grønn på 24pin-kontakten kobles via bryter til sort for å fungere som av/på-bryter.

Du kan gjerne koble sammen flere gule inn på + (holder med 1 på remote) og flere sorte inn på minus.

Effekten du vil få er ca. halvparten av det strømforsyninga kan levere. Les av på strømforsyninga hvor mange Ampére (A) den gir ut på +12V. Ta den strømmen og gang med 12 og del på 2 så har du ca. maks-effekt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det beste er en dedikert strømforsyning med vanlig trafo. Dette er også det dyreste. PC-strømforsyning er det enkleste og rimeligste. Du får også en del relativt billige switch mode strømforsyninger men de koster også flesk om du skal ha mye kraft. Små billige 12V omformere av typen man får på biltema, Clas etc. er så godt som ubrukelige. De gir ikke mange wattene.

Lenke til kommentar

Den har 2x25A sikringer som vil si at den maks kan trekke 50A. Jeg ville gått for en single rail PSU som klarer minimum 50A på +12V. Jo større jo bedre men det kommer an på hvor mye du vil betale, hva slags høyttalere du har og hvor høyt du har tenkt å spille.

For eksempel:

https://www.komplett.no/cooler-master-g750m-750w-psu/795139

Sjekk

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kobles det forsvarlig så beholder du alt av beskyttelse som allerede er i både forsterker og strømforsyning. Da vil det ikke være mer brannfarlig enn en vanlig PC.

Det som kan gjøres feil er hvis du har en veldig kraftig PSU og kobler til strømmen med kun én tynn ledning. Da kan den i teorien bli så varm at den smelter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom man skal bruke 50 A sikring for dette må ledningene for + og jord dimensjoneres deretter. Bør være minst 16 mm2. Brukes for tynne ledninger, får man spenningsfall over ledningene slik at forsterkeren ikke yter som den skal, og fare for varmgang i ledningene (i verste fall brann).

Lenke til kommentar

Jeg styra fært med dette her for litt siden da jeg bygde meg en verksted boomblaster/benk sak. Bruker PC strømforsyning til å drive greiene. Har eget 12 og 5volts uttak som en liten testbenk osv :p helt nerd..

Startet først med en Corsair CM500 ellernoe sånt hvor jeg prøvde å lodde på større kvadrat. Å få dette loddetinnet i de PSU ene til å flyte går ikke, fant jeg ut. Prøvde mye bra utstyr, kjøpte også dyr loddebolt til tusenvis og prøvde med tusenvis av grader, men måtte til slutt borre dem ut. Hullene i printkortet var 4mm og jeg endte med å lodde inn 8mm GND og 12+.

Sånn ble forsåvidt det seendes ut. Ser også den grønne ledningen er lodda rett inn på en svart så man bruker svenskeknappen som on/off. Ellers ble det omsider rensket helt rent og ryddet opp. Brukte 5v til USB lading og Vifter.

VTkwS25V.jpeg

Den strømforsyningen der holdt ikke lenge. Den fikk også mye juling pga loddeproblemer. Opplæring kaller vi det. Så kom jeg over en brukt sånn en. 70A på 12+ står det.https://www.komplett.no/corsair-rm850-850w-psu/796968#!tab:extra

Denne ble borret opp helt ren så man bare sitter igjen med 4-6 mm hull i printkortet. Bare stapp nedi på den spenningen du vil ha å lodd.

Her lodda jeg inn 12 mm ledninger til forsterker og 4 mm til spilleren.

Det drar en Dynabel BF0804 med kraftig 10 sub, fronsett 6,5" og spilleren. Det funker helt fint. Har ikke tatt fyr enda.

De kanalene eller strømføringene man ser på undersiden av printkortet er 0,3mm tykt ellerno. Ikke faen at det går 70A gjennom der samme hvor store kabler man lodder på. Eller hvor mange små man tvinner sammen.

Mulig den på en eller annen måte klarer 70A, men ikke i form av bass-slag og massive strømtrekk.

Jeg har lyst til å koble til en kondensator bare for å stresse ned strømforsyningen, men har ikke fått noen tegn på at det trengs enda. Det sitter jo en del av dem i forsterkeren også. Jeg tror bare at det hadde sikkert vært lurt.

Uansett så funker det helt fint uten, men jeg tror bassen kan knekke strømforsyningen hvis du spiller hemningsløst.

Bruk tunge deler. En tung strømforsyning og forsterker. Drit i oppgitt watt/ampere bare gå på vekta. Ikke en sånn 1500watts svinesund forsterker som veier 300gram eller en billig lett PSU. Da vil det skje ting med lyden når du watter opp.

PC strømforsyninger er en ganske fin "gadget" til hobbyting. Brodern som er elektrikker gjemte seg på et annet rom når jeg koblet til dette første gang :p Han ble riktignok imponert når han så hvor godt det fungerte og det spiller meget bra. Det skulle bare mangle når hele prosjektet kosta meg 8 lapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...