Gå til innhold

Hva slags 3G hastighet har en mobil med: UMTS HSDPA?


Anbefalte innlegg

Prøver å finne ut hva en telefon jeg vurderer kan prestere (Sony M2 dual).

Står den har: "UMTS HSDPA (download) Cat. 14, up to 21 Mbps" & "HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100"

Men den har ikke LTE/4G.

 

Siden den sier HSDPA, og nevner "up to 21Mbps", så er det vel mer snakk om HSPA+?

 

HSDPA er vel bare 3.5G (turbo-3G/super-3G)? Men HSPA+ er vel 3.75G?

 

Så hva har egentlig telefonen?

 

 

Men så var det hva det eventuelt betyr? Hva kan en forvente av det raskeste på de rette mastene til Telenor?

Ser Telenor skriver de har "80% av 3G-nettet med den nye teknologien 42 Mbit/s". Vil det si at jeg kan forvente opp til 21Mbps ved disse 80% stedene?

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"up to 21 Mbps" er vel " up to 21 Mbps" uansett hva om det er superduper 3G+/- eller hva de velger kalle det. Så du vil i bestefall oppleve 21 Mbps, men avhengig av dekning, om det er mange som bruker nettet i området, så vil hastigheten varier.

Abonnement har også en hastighetbegrensning som kan påvirke.

Telenor's abonnementer gir f.eks.


Mobil XL, opptil 40Mbit/S
Mobil L, opptil 30Mbit/S
Mobil M+, opptil 20Mbit/S
Mobil M, opptil 20Mbit/S
Mobil S, opptil 10Mbit/S
De tilbyr fjerning av strupinga for 59 kr/mnd med tjenesten Full Fart.
Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Problemet er at det finnes så sinnsykt mange standarder og steg ser det ut til. Og forskjellige operatører velger litt forskjellige standarder. Her i Norge går det greit å kjøpe en telefon, og bruke den på hva som helst så lenge den ikke er låst. Men når en bestiller fra utlandet må en begynne å sjekke litt.

Spesielt når det er snakk om fra USA og Asia.

Men er jo kanskje en grunn til at forskjellige tilbydere her i landet kommer forskjellig ut på hastighettester? For varierer kanskje hva slags kategorier de har innlemmet i systemet sitt?

 

 

Er eventuelt alle kategorier og releaser fra 14 og lavere implementert i Telenor sitt nett/system?

Eller har de f.eks. kanskje bare implementert kategori 5, 10, og 15, og noen andre høyere. Slik at jeg egentlig vil kun få max 14Mbps hos Telenor. Og kanskje Netcom har implementert kategori 13 så der ville jeg kunne få opp til 17.6Mbps?

 

Hva med eventuelt alle de som er tilbydere av Telenor nett? Må disse ha kategoriene implementert i sitt system?

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke fokusert for mye på de kategoriene, Cat14 betyr mer eller mindre det samme som "opptil 21 Mbps". Noe jeg tror alle dagens 3G nett støtter. Hadde lagt mer fokus på og sjekke at frekvensene er støttet i landet man skal bruke den. I Norge kjører vi vel 900 & 2100 mhz til 3G, så har man en telefon som støtter de frekvensene på 3G, så vil hastigheten være opptil 21 Mbps på en CAT14 telefon, ved optimale forhold i, med mindre man har et abonnement som har en hastighets-begrensning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...