Gå til innhold

Når vil jeg kunne kjøpe bolig?


Dapp47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

3,07 år

 

Hjelper ikke med EK hvis man ikke har nok penger å betjene lånet med en viss rentemargin.

 

Med 450 000 kr vil du nok får ett lån på under 2 millioner, ergo må du ha over 1 million i EK.

 

 

Hvordan i alle dager skal man da få tak i en leilighet på over 50kvm i Oslo uten over 500K i året? Umulig å komme seg inn i boligmarkedet som ung i Oslo virker det som.

 

Men har hørt at om man har fast inntekt så gir banken gjerne litt ekstra lån?

 

Ett lån på 2,5 Millioner med 500 i EK utgir ca 11.700 ifølge Lånekalkulatoren m 3,80% rente. Nå vet jeg ikke hva som er normal rente da jeg er helt utenfor det, men med nesten 27.000 utbetalt i mnden burde vel dette være mulig å betjene? Jeg spørr nå, for jeg vil veldig gjerne begynne å planlegge så tidlig som mulig :)

Lenke til kommentar

 

 

3,07 år

 

Hjelper ikke med EK hvis man ikke har nok penger å betjene lånet med en viss rentemargin.

 

Med 450 000 kr vil du nok får ett lån på under 2 millioner, ergo må du ha over 1 million i EK.

 

 

Hvordan i alle dager skal man da få tak i en leilighet på over 50kvm i Oslo uten over 500K i året? Umulig å komme seg inn i boligmarkedet som ung i Oslo virker det som.

 

Men har hørt at om man har fast inntekt så gir banken gjerne litt ekstra lån?

 

Ett lån på 2,5 Millioner med 500 i EK utgir ca 11.700 ifølge Lånekalkulatoren m 3,80% rente. Nå vet jeg ikke hva som er normal rente da jeg er helt utenfor det, men med nesten 27.000 utbetalt i mnden burde vel dette være mulig å betjene? Jeg spørr nå, for jeg vil veldig gjerne begynne å planlegge så tidlig som mulig :)

 

 

 

Rentemargin på 5% er vanlig at banken beregner... lånet koster nesten 20 000 kr/mnd med 8,8% rente og da har du kun 7000 kr igjen å leve for.

 

Sier ikke at rentene øker så mye men hvis banken tar det i betraktning så har det ikke så mye å si hva virkelighetens fremtid er.

 

MEN... er ganske sikker på at banken er villige til å strekke seg en smule lengre enn vanlig hvis de ser du klarer å spare 500 000 kr på noen år.

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager skal man da få tak i en leilighet på over 50kvm i Oslo uten over 500K i året? Umulig å komme seg inn i boligmarkedet som ung i Oslo virker det som.

 

Det er ingen menneskerett å bo i Oslo sentrum... :)

 

Det finnes nok av leiligheter på 50 kvm utenfor sentrum (men innenfor Oslos grenser) til rundt 2 millioner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

3,07 år

 

Hjelper ikke med EK hvis man ikke har nok penger å betjene lånet med en viss rentemargin.

 

Med 450 000 kr vil du nok får ett lån på under 2 millioner, ergo må du ha over 1 million i EK.

 

 

Hvordan i alle dager skal man da få tak i en leilighet på over 50kvm i Oslo uten over 500K i året? Umulig å komme seg inn i boligmarkedet som ung i Oslo virker det som.

 

Det er det da ikke gitt at man skal få tak i. Flytt ut av sentrum. Du finner leiligheter til to millioner utenfor ring 3 østover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

3,07 år

 

Hjelper ikke med EK hvis man ikke har nok penger å betjene lånet med en viss rentemargin.

 

Med 450 000 kr vil du nok får ett lån på under 2 millioner, ergo må du ha over 1 million i EK.

 

 

Hvordan i alle dager skal man da få tak i en leilighet på over 50kvm i Oslo uten over 500K i året? Umulig å komme seg inn i boligmarkedet som ung i Oslo virker det som.

 

Men har hørt at om man har fast inntekt så gir banken gjerne litt ekstra lån?

 

Ett lån på 2,5 Millioner med 500 i EK utgir ca 11.700 ifølge Lånekalkulatoren m 3,80% rente. Nå vet jeg ikke hva som er normal rente da jeg er helt utenfor det, men med nesten 27.000 utbetalt i mnden burde vel dette være mulig å betjene? Jeg spørr nå, for jeg vil veldig gjerne begynne å planlegge så tidlig som mulig :)

 

 

Flytt ut på landet! Mye bedre for helsa! Og MYE billigere (mindre bråk)..... Ser faktisk bare fordeler

Lenke til kommentar

 

 

Flytt ut på landet! Mye bedre for helsa! Og MYE billigere (mindre bråk)..... Ser faktisk bare fordeler

 

Kunne ikke vært mer enig. Bor på landet, og bor ganske sentralt. 10 min unna byen, og 10 min den andre veien til jobb. Slipper grinete naboer. Slipper å høre bilstøy, og folk hilser når du møter på dem. Har bare positivt nesten å si om det. Det eneste negative er vel at det kan bli for stille noen ganger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Flytt ut på landet! Mye bedre for helsa! Og MYE billigere (mindre bråk)..... Ser faktisk bare fordeler

 

Kunne ikke vært mer enig. Bor på landet, og bor ganske sentralt. 10 min unna byen, og 10 min den andre veien til jobb. Slipper grinete naboer. Slipper å høre bilstøy, og folk hilser når du møter på dem. Har bare positivt nesten å si om det. Det eneste negative er vel at det kan bli for stille noen ganger.

 

 

:w00t:

 

Jeg bor også på "landet". Man trenger faktisk ikke lengre vekk enn 15- 20 min fra byen med bil.

 

Svært kjøpesenter i umiddelbar nærhet, hvor jeg finner alt jeg trenger.

 

Ingen problemer med parkering. Fjell rett utenfor stuedøra. Hyggelige mennesker... Et par lokale puber hvor det ALLTID samles mye folk, hvor dem til og med viser fotball!

 

Jakt og fiske muligheter, og mange lekre hyggelige jenter!

 

som sagt. Bare fordeler. Selv bodd i Oslo i noen år. Skal aldri tilbake!

 

(jeg har ikke det problemet at jeg må bosette meg på samme plass som jeg jobber... Så var det også sagt)

Endret av Skipstrixy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Ett litt spesiellt spørsmål:

 

Hvis jeg har 450.000,- i årslønn. Når vil jeg kunne kjøpe bolig til ca 3 Mill. o

0 Egenkapital.

Boutgifter er 6500

Mat og alkohol er ca 3000

Bil er ca 2000

Klær og div ca 1000

 

 

På papiret kan du låne 3 mill. minus dine 450.000

 

Her kan du foreta en beregning:

 

https://www.penger.no/boliglan/lanekalkulator.html

 

Du bør legge inn en rentesats på 3% over dagens. Husk også å trekke fra skattefradraget på rentene (lysegrønt felt) på 28%.

 

Hvis du selv mener å kunne betjene dette lånet får du ta en runde hos bankene. Snakk også med kommunen om etableringslån (tror jeg det heter).

 

Husk at du kan ta noen avdragsfrie år, men jeg ville gått hardt inn for å betale ned lånet (+ eventuelt oppjustert verdien av leiligheten) så du har en gjeld på <60% av verdien. Det vil gi en viss økonomisk frihet som avdragsfrihet hvis du må.

 

Dokumentavg. på 2.5% ved kjøp gjelder selveierleil. Lykke til.

 

PS: Ja, du har vel beregnet det meste av dette allerede, skjønner jeg :)

 

Drammensområdet har kort vei til Oslo, ellers er vel øvre Romerike det rimeligste i regionen. Øvre Nittedal er mye rimeligere enn nedre. Men husk; du skal trives også. Sats på at du kan reise kollektivt til jobb iallfall.

 

Min raske beregning (etter skattefradrag) med 6,8% nom. rente og 25 år nedbet.tid kommer på kr 13.653/mnd.. Så kommer fellesutg. i tillegg.

 

Et raskt søk:

 

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=49664195&searchclickthrough=true

Endret av GEIRHH
Lenke til kommentar

Ja, absolutt.

 

Selv har jeg lav inntekt (pga uførhet), men utvist høy spareevne. Nettbanker er blitt null og niks for meg - slett og automatisert kundebehandling. Mulig Skandiabanken er blitt bedre.

 

DNB spesielt har vært bra, men sånt kan være avhengg av den enkelte kundebehandler. Kvinnelige saksbehandlere er generelt mye mindre generøse med å strekke lånegrensen. Husk også at firmaer som Follo Consulting kan sjekke markedet for deg, det koster ikke deg noe.

 

Jobber du i en statlig eller kommunal bedrift?

 

PS: Jo, Nordstrand er fint, men kan vel regnes som østkantens vestkant. Nå vet jeg ikke din alder, men hvorfor ikke prøvebo på rimeligere steder for senere å etablere deg på Nordstrand? Syns leil. jeg linket til virket veldig ålreit. Men jeg vet ikke helt hva du er ute etter - 3-roms?

Endret av GEIRHH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...