Gå til innhold

Hvor mye lån er "vanlig" når du er ung med egen leilighet

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bare lurte om noe vet hvor mye/hvor jeg kan finne - hva som er "normalt" å ha i gjeld etter å ha kjøpt leilighet i Oslo/Akershus området for unge?

Jeg prøver å sammenlikne min situasjon litt og avveie om jeg skal betale ned mer på gjelden, eller spare til bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umulig å svare på det. Det avhenger jo av din livssituasjon.

Generelt er det alltid lurt å betale ned på lån fremfor å prioritere bil.

Hei, er klar over det, men jeg har vært flink - så gjelden er røfflig 650 000 når jeg gjør siste innskudd nå. Jeg har da veldig lyst på bil, og tenker nedbetale som vanlig etter dette en stund, mens jeg heller sparer til bil, for så å ta det jeg mangler til bilen på lånet og så betale mer inn der.

Lenke til kommentar

Kva som er normalt å ha i gjeld er kanskje eit litt dumt spørsmål då det desverre er "normalt" for mange unge å slite økonomisk med høg gjeld.

Men uansett, har du jobb? Og i så fall kor mykje tjener du (heiltidsjobb eller berre deltidsjobb).

Å ha kjøpt leiligheit og ha berre 650k i lån er ganske bra, dei fleste som kjøper leiligheit har langt over milionen i gjeld.

Men lønna du har i dag, eventuellt lønna du kjem til å få (etter f.eks studier) vil være avgjerande for å kunne seie noke om kor mykje gjeld du kan ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kva som er normalt å ha i gjeld er kanskje eit litt dumt spørsmål då det desverre er "normalt" for mange unge å slite økonomisk med høg gjeld.

Men uansett, har du jobb? Og i så fall kor mykje tjener du (heiltidsjobb eller berre deltidsjobb).

Å ha kjøpt leiligheit og ha berre 650k i lån er ganske bra, dei fleste som kjøper leiligheit har langt over milionen i gjeld.

Men lønna du har i dag, eventuellt lønna du kjem til å få (etter f.eks studier) vil være avgjerande for å kunne seie noke om kor mykje gjeld du kan ha.

Økonomien er nok et resultat av å ha jobbet heltid + ekstrajobb + noe mer enn lovlig overtid som fagorianisert +++ i snart 4-5 år, og knapt unnet meg noe ferier e.l. Når jeg nå fikk samboer så mente hun jeg fikk begynne å slappe av litt og leve, siden hun så jeg var altfor streng med meg selv økonomisk.

men tar det som jeg er pretty much in the clear og kan unne meg den bilen om jeg vil :)

Lenke til kommentar

Siden du høyst sannsynlig betaler høyere rente på lånet ditt enn du får på en sparekonto så vil jeg tro at det lønner seg å fortsette å betale ekstra på lån fremfor å begynne å spare til bil.

Siden du har såpass lite i gjeld og betaler ekstra så har du bevist overfor din bank at du er økonomisk ansvarlig. Den dagen du handler bil så går du til din bank og øker opp boliglånet ditt med nødvendig kapital til bil.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du kjøpt leilighet alene eller med samboer? Er det alene så vil jeg si bra jobbet!

Takk :) har det...tok bare litt tid :p

Siden du høyst sannsynlig betaler høyere rente på lånet ditt enn du får på en sparekonto så vil jeg tro at det lønner seg å fortsette å betale ekstra på lån fremfor å begynne å spare til bil.

Siden du har såpass lite i gjeld og betaler ekstra så har du bevist overfor din bank at du er økonomisk ansvarlig. Den dagen du handler bil så går du til din bank og øker opp boliglånet ditt med nødvendig kapital til bil.

God ide, takk :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må se på penger brukt på bil som forbruk, mens penger brukt på bolig stort sett kan sees på som sparing. Spørsmålet blir jo da om du f.eks vil flytte til noe større etterhvert, eller om du ser for deg å bo i samme leilighet om f.eks 5 år.

Med 650' i lån og en god lønn, så har du ikke noe lån å snakke om. Alt under 2x lønn i lån når du er "ung" (mindre enn 40-50) synes jeg høres helt ok ut.

Angående sparekonto, så får du 3,2 - 3,4% rente der*, så hvis du har lån med 3,4 - 3,6% rente, så er det ikke noe vits å styre med sparing via nedbetaling av lån, for så å øke lånet senere. Gebyrer vil føre til at du ikke tjener noe på det.

Btw, siden du har lyst på bil, har du satt opp budsjett på hvor mye det koster deg i måneden å ha en bil? Jeg har det som jeg vil se på som en billig bil, og det koster meg ca 5000 i forsikring, 5000kr i service/reparasjoner, 7500kr i avskriving, 2700 i renter** og 7500 i bensin, totalt 2500kr i måneden. Tipper jeg kan øke service/reparasjon-kosten med 5000kr til om et par år...

*Hvis du ikke får det, så er det på tide å opprette en konto i en ny bank, tar 5 min med bankid.

**Jeg har ikke lån, men hadde betalt 2700 mindre i renter på huslånet hvis jeg hadde puttet inn pengene der i stedet.

Lenke til kommentar

Trenger du i det hele tatt bil? Man blir latere ved å ha bil og dermed blir kostnaden forbundet med bilen høyere enn nødvendig. Bil er veldig gøy, men sjeldent et must og noe man ikke burde kjøpe før man absolutt MÅ ha eller har god nok økonomi til å eie.

Lenke til kommentar

Trenger du i det hele tatt bil? Man blir latere ved å ha bil og dermed blir kostnaden forbundet med bilen høyere enn nødvendig. Bil er veldig gøy, men sjeldent et must og noe man ikke burde kjøpe før man absolutt MÅ ha eller har god nok økonomi til å eie.

Vi skal ha hund på sikt, samt drive med norske redningshunder, så bil blir nok et must.

Men sannsynligheten er overhengende for elbil (tesla) eller hydrogenbil. De har vel - i hvert fall el bil, så vidt jeg har forstått mye mindre driftskostnader (sett bord ifra batteri etter x år) enn de med forbrenningsmotor.

Men foreløpig er uansett planen om bil satt til sommeren 2016 i påvente av hydrogensatsningen som skal komme. Feks så noe om IX35 med hydrogen som ville dekke våre behov med SUV veldig bra og rekkevidde var løst også.

Du må se på penger brukt på bil som forbruk, mens penger brukt på bolig stort sett kan sees på som sparing. Spørsmålet blir jo da om du f.eks vil flytte til noe større etterhvert, eller om du ser for deg å bo i samme leilighet om f.eks 5 år.

Med 650' i lån og en god lønn, så har du ikke noe lån å snakke om. Alt under 2x lønn i lån når du er "ung" (mindre enn 40-50) synes jeg høres helt ok ut.

Angående sparekonto, så får du 3,2 - 3,4% rente der*, så hvis du har lån med 3,4 - 3,6% rente, så er det ikke noe vits å styre med sparing via nedbetaling av lån, for så å øke lånet senere. Gebyrer vil føre til at du ikke tjener noe på det.

Btw, siden du har lyst på bil, har du satt opp budsjett på hvor mye det koster deg i måneden å ha en bil? Jeg har det som jeg vil se på som en billig bil, og det koster meg ca 5000 i forsikring, 5000kr i service/reparasjoner, 7500kr i avskriving, 2700 i renter** og 7500 i bensin, totalt 2500kr i måneden. Tipper jeg kan øke service/reparasjon-kosten med 5000kr til om et par år...

*Hvis du ikke får det, så er det på tide å opprette en konto i en ny bank, tar 5 min med bankid.

**Jeg har ikke lån, men hadde betalt 2700 mindre i renter på huslånet hvis jeg hadde puttet inn pengene der i stedet.

Deler opp litt her:

1) Vi har allerede en 87 kvm leilighet, slik at vi kan få et barn minst uten plassproblem overhode. Foreløpig estimat er at det er minst en 5-7 år før vi da trenger noe nytt.

2) Jeg kom også til slutningen at lånet og høyrentekontoen mer eller mindre matchet, så mer enn styre med sparing og lån paralelt, så økte jeg innbetalingen på lån heller. Jeg har regnet med ca 100 000 går til nedbetaling hvert år fremover. Men jeg endret litt slik at jeg innbetaler mindre i år, og ender med gjeld på 750 000 totalt.

3) I forhold til bil, så får jeg se nærmere på det - vi skal nok ende med hydrogen eller elbil, hvilken enn som passer oss best. Elbil i hvert fall skal visstnok ha lavere driftskostnader enn forbrenningsbiler.

ekstra forklaringen:

Jeg har samboer nå, men jeg er den som eier, kjøpte og nedbetaler på leiligheten. Hun bidrar noe utover året i felleskostnadene men beløpet er veldig beskjedent. Og jeg har satt opp budsjett for i år + neste år og vet tallene stemmer ganske bra, fordi det er lagt inn en god margin :)

Lenke til kommentar

3) I forhold til bil, så får jeg se nærmere på det - vi skal nok ende med hydrogen eller elbil, hvilken enn som passer oss best. Elbil i hvert fall skal visstnok ha lavere driftskostnader enn forbrenningsbiler.

Elbil har hatt veldig mye høyere avskriving enn vanlige biler. Først og fremst fordi teknologien der utvikler seg så fort. Du kan jo spørre deg hva en bil med 200km rekkevidde blir verdt når nyeste generasjon har 350km rekkevidde. Verdt å tenke på ihvertfall. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...