Gå til innhold

Ny mobil - har hatt WP - er iPhone veien og lurt å kjøpe nå?

Anbefalte innlegg

Min trofaste Samsung Ativ S med WP 8.1 tok nylig kvelden etter å ha vært under vann to ganger.

Jeg ønsker en ny kjapp telefon som fungerer knirkefritt og tar gode bilder. Jeg vurderer en iPhone da jeg trives med iPad og føler iPhone er på mange måter en standard innen apper og slikt. Jeg har vært meget godt fornøyd med hastighet og flyt i WP, men det er kjedelig at alle apper som regel kun tilbys til android og ios.

Eller er rett og slett en ny WP/Android veien?

Jeg har lest øyet stort og vått og noen ganger virker det som at iPhone 5S er litt utdatert og ikke verd pengene. Jeg har også vurdert eldre iPhones, men føler 2700 er litt mye for en 4S?

Tar i mot hjelp med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis din telefon ofte tar seg et bad, kan det virke som en vanntett telefon vil passe bedre til din livsstil.

Jeg er fornøyd med min vanntette Sony Xperia Z2. Det finnes også andre vanntette telefoner fra bl.a. Sony og Samsung. iPhone er ikke vanntett.

Jeg kan være enig i at iPhone er noe utdatert, siden den ikke er vanntett, har liten skjerm etter min smak, restriktivt utvalg av apper etter Apples premisser, mangel på minnekort osv.

Men det er mange som er fornøyd med den også.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Z1 Compact er søt og ganske liten, er IP58-sertifisert (tåler masse vann!) og har de fleste specs du trenger i en telefon.

Z2 er stor, men mest sannsynlig en av de råeste på markedet.

HTC M8 er pen

Samsung S5 er god (og vanntett)

iPhone liker jeg ikke. Men kvalitet og konstruksjon er upåklagelig

Nokia har en lang rekke WP-telefoner. De har jeg ikke prøvd, så kan ikke uttale meg der. Men kamera skal visst være veldig brukbart på dem

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Hvordan definerer du "tegneserieaktig"?

Hvis du mener fargerike ruter, så er WP8 det mest tegneserieaktige operativsystemet av alle.

Android er det kraftigste mobile operativsystemet på markedet.

Det har flest innstillingsmuligheter, flest apper med avanserte funksjoner og flest ulike telefoner å velge mellom.

iOS kjører bare på iPhone, og alle iPhone er nesten like.

De har flest apper, men Apple har strenge regler for funksjonalitet på appene.

Dermed har du færre valgmuligheter for f.eks. nettleser.

WP8 er nytt, og kjører bare på noen få telefoner fra bl.a. Nokia og Samsung.

Siden WP8 er så nytt, er det få apper å velge mellom.

Men siden du allerede har telefon med WP8, så vet du vel allerede om de appene du trenger finnes. Du trenger ikke en million tulle-apper.

Om du er fornøyd med Windows, kan du kjøpe noe som likner den du hadde.

Mitt forslag er dog å kjøpe en som er vanntett, det er så befriende å ikke være redd for vann.

Jeg vet ikke hva du mener med at Android er tegneserieaktig, men det er definitivt ikke bare et leketøy.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Smak og behag dette. Dersom du er fornøyd med Windows Phone og utvalget av apper der, er det vel ingen grunn til å bytte. Hvilken størrelse ser du for deg? Omtrent som den du har, eller mye større? Hvor viktig er battteribrukstiden for deg? Kamera? Andre funksjoner du trenger/bruker?

Lenke til kommentar

Vanskelig helt å sette fingeren på, men utseendet, de grønne figurene og navnet på versjonene gir meg litt følelsen.

Jeg er fornøyd med WP, men da jeg prøve iOS syntes jeg iMessage var veldig kjekt og message for facebook finnes ikke til WP.

Det jeg syntes var tungvint med iOS var at man måtte inn på "Instillinger" menyen for å endre noe i en app/program - det burde jo være mulig å gjøre i selve appen også?

Jeg ser for meg max 5". iPhonens 4" føltes lite lite da jeg er vant med 4.7". Batteritiden bør være god, men trenger ikke mer enn "normalt". Jeg har lyst på en god skjerm. kjapp respons og godt kamera. Lumia 1020 har jeg vurdert der og prisen er god, men den er litt klumpete med linsen bakpå. Jeg har vurdert nye Lumia 930, men synes prisen er litt stiv.

Valgets kvaler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du vil ha rundt 5" er iPhone utelukket, med mindre du venter og ser hva høsten bringer av nye modeller derfra. For android-telefoner ville jeg sett etter et godt tilbud på LG G2, den har jeg sett med 32GB til ca 2800, og den har batterilevetid som overgår det meste (med mulig unntak av Z1/Z2).

Lenke til kommentar

Vanntett er ikke et must. Skeptisk til android, er litt tegneserieaktig føler jeg...

I Android er det stort sett opp til brukeren hvordan ting ser ut.

Man kan vel egentlig få det til og se rimelig likt ut som både som WP og iOS om man ønsker det, så jeg ville ikke latt akkurat det veie for mye i avgjørelsen din, uansett hva du ender opp med :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Hadde jeg vært deg hadde jeg fortsatt med en Lumia 1020 f.eks. Den er ikke altfor stor, den er ikke altfor dyr, og tar veldig gode bilder.

Personlig foretrekker jeg iPhone, men ser at en 1020 koster under halvparte, og ettersom du er vant til dWP fra før er det ingen grunn til å bytte.

Androidtelefoner tar ikke bra bilder, og det kommer stadig oppdateringer som gjør mer skade enn godt, så jeg ville ikke gått i den fella.

Noen vil sikkert miste hodet helt av den siste uttalelsen, men jeg har gjort et seriøst forsøk på å bytte fra iPhone til Android, med 3 forskjellige toppmodeller fra Sony, Samsung og HTC, og jeg har aldri i mitt liv opplevd så mye frustrasjon og problemer.

Lenke til kommentar

*

Androidtelefoner tar ikke bra bilder, og det kommer stadig oppdateringer som gjør mer skade enn godt, så jeg ville ikke gått i den fella.

Noen vil sikkert miste hodet helt av den siste uttalelsen, *

Mister ikke hode, tror jeg, men for ordensskyld, så er det er vel bare din påstand og mening frem til du dokumentere det, ettersom et Google søk på "best camera phone" 's første treff sendte meg til cnet som hevder nettopp en Android modell er den beste kamera telefonen om dagen.

Men hva vet vel slike teknologisteder om det der, ikke sant?

Selv tror nok selve kamera og produsentens kamera software er mer avgjørende enn operativsystemet for hvor gode bilder en telefon tar.

:)

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Nei, jeg har prøvd fruens Galaxy S3 nå litt og iOS el. WP er nok veien for meg.

Kjøper jeg 4S nå er jeg redd jeg blir misfornøyd med for liten skjerm. 5S kan fungere og jeg liker at den er tynn og liten, selv om skjermen kunne godt vært 4.2". Systemet liker jeg godt.

WP8.1 flyter jo definitivt best og ser bra ut, men som sagt er jeg litt lei av å ikke finne apper, eller måtte bruke ukurante 3. parts-løsninger.

Synes bare det er så kjedelig å smekke ut 4500 på en telefon som snart skal oppdateres, men hvis en ny lanseres i september så få vel ikke vi den før oktober/november?

Lenke til kommentar

Vanskelig og spå når iPhone dukker opp her i Norge ja, spesielt siden at er basert på rykter og ikke noe skikkelig info, vet ikke hvor raskt du trenger ny telefon, men så er jo Nokia 930 også rett rundt hjørnet, syntes selv den ser ganske stilig ut, er vel ute om et par uker nå, prisen på den blir nok best litt senere men er ikke så ille nå heller.

Nokia-Lumia-930-1a.jpg

Endret av esoteric
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har iPhone 5S selv, men dersom jeg skulle velge noe annet, ville WP være lite aktuelt. pga app-utvalget. For ordens skyld: Jeg har både iPhone, WP og Android-telefoner selv, og iPad, Win 8.1- og Android-tablets, og er ingen fanboy.

Jeg gjentar mitt tips om LG G2, nå utgått toppmodell, men fortsatt gode specs, og super ytelse, for under 3 lapper. LG G2 har, som den nye G3, knappen på baksiden, noe du blir fort vant til.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra samme telefon til 5S, er ikke noe stor fan av IOS.
Imessage og bankapp er vel det jeg som gjør at jeg ikke bytter enda.

Blir nok en 1520 snart, må bare finne en unnskyldning.
Android kan jeg ikke fordra, rotete og fragmentert

|skriveleifs|

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra samme telefon til 5S, er ikke noe stor fant.

Imessage og bankapp er vel det jeg som gjør at jeg ikke bytter enda.

Blir nok en 1520 snart, må bare finne en unnskyldning.

Android kan jeg ikke fordra, rotete og fragmentert

Skjønner. Jeg har relativt store hender og føler iphone skjermen kan bli litt tight.

Lumia 930 har jeg sett på, men litt dyr enda, og den har jo ikke flere apper, men nå skal det sies at mye.har skjedd i WP-land. På slutten savnet jeg bare bankapp, imessage og sonos. Facebook på ios syntes jeg faktisk var dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...