Gå til innhold

Problemer med range extender :(

Anbefalte innlegg

Jeg har en TP-link Range Extender , som jeg prøver å få satt opp for å få bedre signal i annekset vårt. Modemet står i andre etasje i huset vårt. Ikke langt fra ett vindu hvor man kan se rett på annekset. Jeg har montert på en ekstern antenne på denne og rettet denne og rettet den rett mot annekset. På telefonen har jeg ett program som heter RecetptionMeasure eller noe, som måler hvor bra signalet er på nettverket. Uten Range Extenderen på, er ligger signalet forholdsvis stabilt mellom 15 og 35 %. Med Range extenderen kan den plutselig være oppe i noen og 90 % men så faller signalet plutselig ut. Alle lamper lyser som de skal på Range Extenderen. Skrur jeg den av, tar altså telefonen signalet rett fra modemet, og da er det mye mer stabilt. Noen som vet hva dette skyldes?

Antennen jeg har montert på modemet, er en TP-Link TL-ANT2490A. Jeg så for meg at signalet ville forbedres mer enn det gjør med denne. Men jeg hadde allerede dekning inne i annekset før denne ble påmontert. Må det sterkere saker til for å få bedre signal inne i annekset tror dere? Det er fri sikt mellom anneks og vinduet hvor modemet står innenfor, men mens vinduet er vendt mot siden av huset, står annekset framom huset. Altså hvis jeg hadde montert en antenne 90 grader ut fra husveggen, så ville den peke rett mot annekset (hvis dette blir forståelig :p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må du vinkle antenna så den sender mot annekset hvis det skal være noe vits med den.

attachicon.gifUntitled-1.jpg

Ja jeg gjorde det. Jeg plasserte antenna i vinduskarmen og rettet den mot annekset, men synes ikke jeg fikk den store effekten uansett.

Den store forskjellen kom som sagt når jeg plasserte repeateren inni annekset rettet mot dette vinduet igjen. Men da ble det som sagt veldig ustabilt. Og da snakker jeg om at dekningen datt ut helt flere ganger i løpet av få minutt.

Lenke til kommentar

Har du en mengde andre trådløse nett i samme omerådet? Signalstyrke måling er bare en del av hva du må titte på for å få ett bra trådløst nettverk, også hvor nabonettverkene og hvilke kanaler disse ligger på spiller inn.

Det du må huske på er at på en kanal så kan kun 1 trådløs enhet snakke av gangen, og prøver flere å prate samtidig så blir det krasj og ingenting funker.

Lenke til kommentar

Eneste andre nettverket som er nært nok til å slå ut på noe som helst måler her, er nok sikkert broren min sitt i nabohuset. Jeg har ett modem i 2.etasjen som er plassert på kanal 1. En trådløs router er koblet til denne med kabel og satt i 1.etasjen og står på kanal 11. Repeateren er jeg usikker hvilken kanal den var innstilt på. Men denne bør ha en helt annen kanal igjen altså? Så dette kan være grunnen til at den stadig datt ut?

Bør jeg ta med meg en Laptop eller en annen enhet med en app/program som sjekker slikt og se om nabonettverket slår inn i hytta og er på en av disse kanalene altså?

Lenke til kommentar

Du burde ta en vandrerunde og se hvilke andre trådløse nettverk befinner seg i omerådet og finne ut hvilke kanaler de bruker.

Noe ala inSSIDer for Android telefoner er kjekt: http://www.rarst.net/images/inSSIDerpowerfulWiFiscannerutility_26C/inssider_channels.png de buene du får opp representerer nettverk, og i en ideell verden skal de krysse hverandre, dette løser du med å velge en annen kanal.

Om Kanal 11 er i bruk så har du kanal 6 og 1 som kan benyttes.

2.4GHz (G) båndet bruker å være ganske fullt om du ikke er langt ute i skogen så det å planlegge litt kanaler må til.

Lenke til kommentar

Jeg bor ikke langt uti skogen, men jeg bor på landet. Dermed er det kun to hus som er forholdsvis nære mitt. Det ene er ca 100m unna, med ganske mye skog i mellom. Det andre også ca 100 m unna, men mindre vegetasjon imellom. Ellers er det ganske langt unna andre hus, så har ikke troa på at noen andre kan slå ut på nettverket vårt.

Skal de ikke krysse hverandre i det hele tatt mener du?

Både kanal 1 og kanal 11 var brukt av mitt nettverk. Og skal jeg bruke en repeater i tillegg, så vil enda en kanal være opptatt altså?

Lenke til kommentar

Nettverk tar opp kanaler, ikke enheter som PC'er, extendere og lignende, så om du har konfigurert extenderen korrekt så skal det være greit, siden dette skal vises som ett nettverk hos deg. (Samme navn på nettverket og kanal i anekset som du har inne i huset.)

Hvis du har forskjellige nettverksnavn så har du litt rariteter å rydde opp i nettverket ditt.

Ellers vil extendere også ta opp båndbredde og øke forsinkelsen for sending av data da den må lytte for inkommende trafikk, mellomlagre denne for å så lytte etter ett ledig punkt hvor ingen andre enheter i nærheten på samme kanal "snakker" og deretter sende dette trådløst til routeren din.

Derfor bygger de fleste nettverksutvidelser med kabel mellom nettverkspunktene.

I ditt tilfelle om annekset er nærmere enn 100 meter, så ville jeg lagt en kabel dit, slengt opp ett aksesspunkt (Routere kan benyttes om funksjoner skrues av) og gi denne samme navn og passord som du har på nettverket i huset, da vil dette funke som en forlenging av sonen du har og nesten direkte tilgang til resten av nettverket ditt, du vil også kunne få til en viss roaming med ett slikt oppsett ved at du beholder tilkoblingen når du vandrer fra anekset til huset eller motsatt.

Lenke til kommentar

Nettverk tar opp kanaler, ikke enheter som PC'er, extendere og lignende, så om du har konfigurert extenderen korrekt så skal det være greit, siden dette skal vises som ett nettverk hos deg. (Samme navn på nettverket og kanal i anekset som du har inne i huset.)

Hvis du har forskjellige nettverksnavn så har du litt rariteter å rydde opp i nettverket ditt.

Ellers vil extendere også ta opp båndbredde og øke forsinkelsen for sending av data da den må lytte for inkommende trafikk, mellomlagre denne for å så lytte etter ett ledig punkt hvor ingen andre enheter i nærheten på samme kanal "snakker" og deretter sende dette trådløst til routeren din.

Derfor bygger de fleste nettverksutvidelser med kabel mellom nettverkspunktene.

I ditt tilfelle om annekset er nærmere enn 100 meter, så ville jeg lagt en kabel dit, slengt opp ett aksesspunkt (Routere kan benyttes om funksjoner skrues av) og gi denne samme navn og passord som du har på nettverket i huset, da vil dette funke som en forlenging av sonen du har og nesten direkte tilgang til resten av nettverket ditt, du vil også kunne få til en viss roaming med ett slikt oppsett ved at du beholder tilkoblingen når du vandrer fra anekset til huset eller motsatt.

Jeg har ett modem fra Telenor med innebygd trådlås router (Tror det her Zyxel P2812 eller noe) Dette står som tidligere nevnt satt opp på channel 1. Routeren har jeg satt opp med kabel ned til 1 etasje for å øke dekningen innad i huset (Siden jeg tidligere hadde problemer med at nettverket stadig datt ut. Usikker på om dette hadde noe med nettverket innad i huset å gjøre dog) Denne routeren har avslått DCHP server og står på channel 1. Disse to kommer opp som to nettverk når jeg bruker Wifi Analyzer på telefonen min, men med samme navn/SSID og som sagt forskjellig kanal (og macadresse så jeg kan vet det ene er ZyXEL modemet og det andre er d-link-routeren)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...