bjaa Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Hallo! Her legger jeg ved et bilde: Så det jeg lurer på, gjør jeg dette riktig? Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Mener at step 2 ikke er helt riktig (og kanskje ikke trenger å være der engang) mener det skal være X=3X+4-1+X X=4X+3 Edit: my bad... trodde det stod - istedet for + foran den ene X'en Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2003 Jeg trur jeg har lært at man skal gjøre om (med paranteser) også fordi det er minus en bråk? Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Når oppgaven inneholder to brøk med samme nevner, så mener jeg at hele greien skal slåes sammen... Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Hallo! Her legger jeg ved et bilde: Så det jeg lurer på, gjør jeg dette riktig? Jeg tror du har gjort en liten bommert i steg 2. Hvor har du fått -1 fra? Det er uttrykket (1-x) minustegnet står foran, noe som skulle gi -1+x. Siden de har samme nevner, så kan du fjerne brøkstreken (unnskyld deg med at du ganger hvert ledd med x ;-) ). Steg 1: 3x+4 -(1-x) Steg 2: 3x+4 -1+x steg 3: 4x+3 Går du på ungdomsskolen? GK? Når oppgaven inneholder to brøk med samme nevner, så mener jeg at hele greien skal slåes sammen... Ja! Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2003 Blandet litt med noen annen algebra, men jeg skjønte det nå! Takk skal dere ha Går på u.skole btw, 10.klasse.... god natt Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 2x+3 blir det da..! Det får du allerede etter første ledd.. 3x+4 delt på x.. Da kan du ta vekk det som er likt over & under brøkstreken.. Ergo 2x+4.. Neste er 1-x delt på x.. blir 1. 2x+4-1 = 2x+3 sier nå jeg. (ELLER, har jeg glemt noe viktig siden ungdomskolen..?) Lenke til kommentar
lodott Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 (ELLER, har jeg glemt noe viktig siden ungdomskolen..?) JA! Blir 4X+3 Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Sikker? hømm, kanskje jeg burde ta ett lyn-oppfriskningskurs i algebra..? Menneh.. Når får jeg bruk for det? Neh.. Lenke til kommentar
EC Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Svaret er (4x+3)/x. Du kan ikke gange med x med mindre dette er en likning. Steg 1: ((3x+4)/x)-((1-x)/x) Så løser du ut parantesen til høyre og setter alt på felles brøkstrek: Steg 2: ((3x+4-1+x)/x) Deretter er det bare å regne rett ut, og du får svaret: Steg 3: ((4x+3)/x) Dersom dette er en likning, kan vi fjerne x under brøkstreken: Steg 1: ((3x+4)/x)-((1-x)/x) = 0 Vi ganger med x på begge sider og får: Steg 2: (3x+4)-(1-x) = 0x Deretter løser vi ut parantesene og får: Steg 3: 3x+4-1+x = 0 Svaret blir da: Steg 4: 4x+3 Avslutt med "QED". Det betyr Quad Erat Demonstrandum, eller på norsk: Hvilket Er Bevist. Brukes med forsiktighet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå