ProphetSe7en Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Arbeidsgiver har samarbeid med DNB, så min opptjente pensjon ender da hos DNB. Ser de tilbyr ulike valg, altså % andel askjer som varierer i fra 0% og til 100% i aksjer. Det er også mulighet til å velge fond selv. Så det jeg vil ha hjelp til da er hvordan jeg bør forvalte disse pensjonspengene som står der. er 70-30 ok, eller bør en kjøre på med 50-50? Noen anbefalte fond ? Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 (endret) Dnb global indeks og dnb norge indeks. Men går det an å velge annet enn aksjeandel i dnb tjenestepensjon? Jeg skulle hjelpe moren min med å bytte vekk fra de dyre fondene til billige indeksfond i hennes tjenestepensjon, men jeg fant aldri noe alternativ for det. Jeg fant bare muligheten til å velge om hun skulle ha 30, 50, 70 eller 90% aksjeandel (jeg husker ikke nøyaktige tall). Når jeg tenker meg om så lurer jeg på om det er arbeidsgiver som betaler forvaltningskostnadene i aksjefondene. Da stiller det seg litt annerledes. Da vil trolig de indeksnære aktive fondene til dnb gjøre det omtrent like bra (kanskje litt bedre også) som indeksfondene. Endret 2. juli 2014 av selters Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 2. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2014 Her er valgene jeg får hos DNB i tillegg til aksjeandel, se vedlegg. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Ok. Kult. Personlig ville jeg valgt 40% dnb global indeks, 20% dnb norge indeks, 20% skagen global og 20% skagen kon-tiki. Høyere andel aksjer gir trolig høyere pensjon. Er du ung bør du ha høy aksjeandel. 100 minus din alder er en tommelfingerregel. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Dersom arbeidsgiver tar kostnadene ville jeg nok kombinert Skagen Kontiki DnB Nordic Technology også bør du nok ha et til som tar med seg det Amerikanske markedet. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 2. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2014 Da får jeg undersøke om arbeidsgiver tar kostnadene. Er der noen grunn til at de skal gjøre det? Er det vanlig? Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 http://www.finansleksikon.no/Finansleksikon/O/OTP.html http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2011/11/13/du-kan-nektes-den-antatt-beste-pensjonssparingen?service=print Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 2. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2014 (endret) Se der ja, da vi en avklart at arbeidsgiver dekker forvaltningskostnadene. Da gjenstår det bare å velge ut riktige fond. Tenker det kjøres på med 70% aksjer så lenge jeg er på riktig halvdel av 30 årene, så får jeg heller justere til 60% om 5-6 år. Ut i fra den ene linken du kom med der så stemmer ikke det helt med hensyn til DNB: En kan nå velge nøyaktig hvilken andel en ønsker over i aksjer og er ikke lengre bundet til tallene som står der. Endret 2. juli 2014 av kreps79 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 8. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2014 Viser seg å ikke være så enkelt som en skulle tro dette her. Dersom jeg ønsker å spesifisere fond selv så må jeg sette 100% av pensjonsinskuddet i disse fondene, altså ikke mulig å få en fordeling på 70-30 slik jeg ønsker. Om jeg velger å gå for 70-30 i farfør aksjfond, så får jeg ikke velge hvilke fond jeg ønsker selv og må belage meg på de fond banken til en hver tid setter. Så hva skal en velge å gjøre her? Sette alt i fond, eller la banken velge fond? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Hvis 79'en i nicket ditt henviser til fødselsår er det såpass lenge til pensjonsalder at du bør gå for alt i fond. Så får du heller revurdere om noen år. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 9. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2014 Ikke så langt i fra Får se litt på listen over fond og se hva jeg bestemmer meg for der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå