Oly Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Hver gang jeg kobler fra strøm til PCen min, og senere kobler til strøm igjen, ryker sikringen i husveggen. Jeg har automatsikringer, så jeg trenger bare å skrue sikringen på igjen for at strømmen skal komme tilbake. Dette virker ikke noe spesielt lovende vel og merke, så jeg lurer på om det enten er det at strømforsyningen min (en Chieftech 1200W) begynner å svikte, eller om det rett og slett er det at sikringen min (som dekker stue + kjøkken i leiligheten utenom komfyr, kjøleskap og oppvaskmaskin) som står oppført med 2x10A som er det svake punkt. Strømforsyningen min er tross alt kraftig, men er det noen av dere som har elektriker-erfaring eller lignende som vet om en sikring på 2x10A i en del tilfeller kan være for svak for gaming-PCer i et rom proppfylt av elektronikk? Har tross alt TV, PS3, Xbox 360, Wii U, forsterker og Sub utenom PCen som deler på den samme sikringen. Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Ved 10A har du 2300 watt å rutte med Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Husk også på kvikke sikringer vil lettere slå seg av ved mye strømbruk på en gang. Tidligere, hadde jeg 5 usb2 harddisker som kobles på gjennom en grenekontakt, som slo på de med en gang, på den tiden hadde jeg mye problemer med at sikringene gikk veldig ofte. Etter jeg koblet fra de funger det problemfritt. Jeg har selv veldig mye koblet på en gang, men bruker veldig skjeldent alt på en gang. Men strømbruket gjelder kun for de som er på, selv om du har en strømforsyning på 1200 watt er det ikke sikkert den trekker så mye, det kommer alt ann på maskinvaren. Særlig om maskinvaren er overklokket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Jeg har selv veldig mye koblet på en gang, men bruker veldig skjeldent alt på en gang. Men strømbruket gjelder kun for de som er på, selv om du har en strømforsyning på 1200 watt er det ikke sikkert den trekker så mye, det kommer alt ann på maskinvaren. Særlig om maskinvaren er overklokket. Ifølge trådstarter skjer dette hver gang han kobler i strømmen. Det er jo typisk at alle PSUer har en mye høyere oppstartstrøm ("innrush") der de faktisk for en kort periode (50-100ms) kan trekke mye. Hvis du da kombinerer det med en rask sikring, så skal det ikke så mye til for å slå den ut når du kobler til strømmen (Er det en B-sikring som står i skapet mon tro?) Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 du kan jo høre med husverten om han er villig til å bytte sikring til en 10A med "C" betegnelse (treg), men du kan jo regnet ut sånn ca hvor mye som står på kursen, regn sammen watt på alle tingene (alle store ting hvertfall), man finner ut av det ved å lese på de forskjellige tingene, evt på nettsiden til de forskjellige tingene nærmer du deg eller overstiger 2300w så er det problemet ditt (husk at vist du har mye vanlige lyspærer i tak/vegger så blir det faktisk noen watt det også) Lenke til kommentar
Oly Skrevet 4. august 2014 Forfatter Del Skrevet 4. august 2014 Har funnet ut av dette nå; byttet strømforsyning, og hadde fremdeles samme feil. Har B-sikringer i hus på 10 Amper. På bådet derimot har jeg en B-sikring på 16 Amper, og når jeg koblet PCen til den med skjøteledning røk ikke sikringen (prøvde flere ganger). Samtlige B-sikring på 10 Amper i leiligheten min røk så snart PCen fikk kontakt med strømnettet, mens den på 16 Amper tålte det. Svaret mitt blir å få kontaktet en elektriker en dag og få byttet ut sikringen til stuen med en C-sikring på 10 Amper. C-sikringer skal visstnok fungere bedre på nyere elektronikk, ettersom dagens gamingPCer drar en hel del strøm under kontakt med støpsel/strømnettet, og slår ut sikring. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Jeg har akkurat samme erfaring. Sikringen i stua mi er en B13. Det står på en del andre ting og som trekker oppstartstrøm på den kursen i tillegg til pc-en, og den har en lei tendens til å ryke ved innkobling etter strømbrudd f.eks selv om belastningen er langt under 13A til vanlig. Så konklusjonen er at B sikringer er veldig dårlig egnet for å koble inn ting med stor startstrøm som f.eks strømforsyninger til pc-er gjerne har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå