AndersT2 Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Har akuratt bygd en stasjonær PC for en kompis. Med Gigabyte GA-Z97M-D3H hovedkort. Dette har kun kablet nettverk. Når jeg bygde den hjemme hos meg, så hadde jeg null problem med å bruke ethernet porten. Når vi satt den opp hos han, så måtte vi midlertidig koble PCen slik: -Get nettverk til Gigaswitch til powerline adapter - til powerline uttak til Asus trådløs router og fra routeren til PCen. Dette fungerte helt fint. Den trådløse routeren satt før rett etter Gets nettverk, men han har hatt litt problem med trådløse signaler til terrassen så vi flytter denne. Så når han hadde fått lagt ferdig kabelen for ny plassering for den trådløse, så fjernet han denne mellom powerline adapteret og PCen. Da får han ikke internett, og får beskjed at IP adressen er feil. Vi testet å avinnstallere nettverkskortet i PCen, som jeg fant etter å prøvd å google. Men dette så ikke ut til å fungere. Noen som vet hva problemet kan være? Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Har et get-nett selv, og jeg sliter med ugyldig IP-adresse. Mitt tips: Restart alle enheter, inkludert modem/get-box og powerline-greia. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Dersom GET-boksen er et rent kabelmodem, må du ha en router mellom dennne og PCen. Da er det routeren som får sin offisielle WAN-IP fra GET, mens alle LAN-enheter får interne IP-adresser fra router. Er det slik det er koblet nå? Står PC til DHCP eller statisk? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2014 Har ikke rørt noe IP innstillinger, kun plugget, så det skal vel da være at den før ting automatisk. Asus routeren er kun noe han har kjøpt i ettertid for å få trådløst nett. Han har egt modem fra GET så vidt jeg husker, Coax er splittet mellom modemet og TV-boksen. Så jeg renger med dette modemet tar seg av alt, slik at utgangen blir det riktige interne nettet, og han har ikke bruk for router delen i Asusen. Denne er flyttet, slik at jeg må bli kvitt brannmuren osv i denne, for at det trådløse utstyret skal kunne snakke skikkelig med hverandre. Sonosen hans vil ikke funke før jeg gjør dette. (Har det samme "problemet" med min Linksys). Asusen står nå som en type siste komponent i rekken, og skal egentlig være en ren trådløs switch Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Som jeg sa over: Dersom GET-boksen er et kabelmodem, MÅ du ha en router etter denne for å få flere IP-adresser. Du kan altså IKKE sette en switch etter et kabel-modem (med mindre switchen også router og NATer). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Get boks ->router-> mye annet surr. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2014 Som jeg sa over: Dersom GET-boksen er et kabelmodem, MÅ du ha en router etter denne for å få flere IP-adresser. Du kan altså IKKE sette en switch etter et kabel-modem (med mindre switchen også router og NATer). Kan ikke se at det skal være noe problem ut i fra brukerveiledningen til get: http://www.get.no/kundeservice/sos/bredband/brukerveiledninger En switch lager vel kun flere utganger av en, og bør vel fungere som en "pc" for modemet? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 En switch vil ikke fungere som en "pc" for modemet. Modemet vil ikke kunne se switchen i det hele tatt og vil ikke endre på noe. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2014 (endret) Ok, takk for hjelpen. Er ikke vant til at man får noe annet en router fra leverandøren. Får sette Asusen først i rekken igjen, så skal det nok løses seg høres det ut som. Får finne en annen løsningen med å forlenge signalet på det trådløse som da trengs hos dem. EDIT: Vil Get-TV boksen fungere som router? Han har den store versjonen av PVRen, som har noe nettverksmuligheter så vidt jeg husker. Endret 2. juli 2014 av AndersT2 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 (endret) Vil Get-TV boksen fungere som router? Han har den store versjonen av PVRen, som har noe nettverksmuligheter så vidt jeg husker.Hva er "store versjonen av PVRen"? PVR og HD PVR er omtrent like store, mens Get box II som også er en PVR er smalere og høyere. Get box II har ruterfunksjonalitet og trådløst nettverk. Get box HD PVR har innebygget modem men støtter ikke de høyere hastighetene. Get box PVR har ingen nettverksmuligheter. Er ikke vant til at man får noe annet en router fra leverandøren.Det er vel ikke så vanskelig å se...? En "ISP-ruter" har vanligvis 4 LAN-porter og ofte telefontilkobling i tillegg, mens et moden vanligvis bare har én nettverkskontakt. Endret 2. juli 2014 av Mr D Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2014 (endret) Vil Get-TV boksen fungere som router? Han har den store versjonen av PVRen, som har noe nettverksmuligheter så vidt jeg husker.Hva er "store versjonen av PVRen"? PVR og HD PVR er omtrent like store, mens Get box II som også er en PVR er smalere og høyere.Get box II har ruterfunksjonalitet og trådløst nettverk. Get box HD PVR har innebygget modem men støtter ikke de høyere hastighetene. Get box PVR har ingen nettverksmuligheter. Er ikke vant til at man får noe annet en router fra leverandøren.Det er vel ikke så vanskelig å se...? En "ISP-ruter" har vanligvis 4 LAN-porter og ofte telefontilkobling i tillegg, mens et moden vanligvis bare har én nettverkskontakt. Når jeg sier store PVRen med modem utgang så er det vel da ikke så vanskelig å se jeg mener HD PVRen når den andre ikke har? GET Box II som du sier er jo liten. Jeg bytter ikke ISP ofte, og aldri hatt annet enn noe som har funket riktig. Så når man kommer noe annet så er det ikke så lett å vite at det ikke er det samme. Om det er 1 eller 4 utganger er for meg egentlig likegyldig da, jeg regner med at de sender ut noe som funker for kundene, samme hvordan utstyr kundene har ellers. De kan ikke regne med at alle som trenger mer enn 1 maskin kjøper en router, når switcher for mange egentlig ser likt ut. Spesielt når det ikke står noe i brukerveiledningene dems heller. Alt funket som det skal etter å ha flyttet den trådløse først i rekken igjen. Takk for hjelpen. Endret 3. juli 2014 av AndersT2 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Bra at det fungerer nå, men jeg må nesten få kommentere noe... Når jeg sier store PVRen med modem utgang så er det vel da ikke så vanskelig å se jeg mener HD PVRen når den andre ikke har? GET Box II som du sier er jo liten. Jeg spurte fordi den ene er større i bredden og den andre er større i høyden. Og noen bruker "større" i funksjonalitet. Må vel også innrømme at jeg svarte for å provosere bittelitt når du ikke oppgir noen detaljer om Get-utstyret, mens du oppgir helt eksakt betegnelse på hovedkortet (som ikke har så mye betydning i denne sammenhengen). Jeg bytter ikke ISP ofte, og aldri hatt annet enn noe som har funket riktig. Jeg har aldri byttet ISP, men vet allikevel at det er store forskjeller i hva slags utstyr som leveres. Alt fungerer vanligvis riktig hvis man kobler opp riktig... Så når man kommer noe annet så er det ikke så lett å vite at det ikke er det samme. Hvis det er noe annet så er det vel ikke det samme... Om det er 1 eller 4 utganger er for meg egentlig likegyldig da, jeg regner med at de sender ut noe som funker for kundene, samme hvordan utstyr kundene har ellers. De kan ikke regne med at alle som trenger mer enn 1 maskin kjøper en router, når switcher for mange egentlig ser likt ut. Spesielt når det ikke står noe i brukerveiledningene dems heller. Nå har ikke jeg finlest all dokumentasjonen fra Get, men i dokumentasjonen som følger med standardmodemet og HD-PVR står det faktisk at man må koble til en ruter hvis man skal ha mer enn en maskin. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå