Gjest medlem-332567 Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Hei, jeg vil ikke laste ned alle drivere, viktige programm osv hver gang, jeg reformatere pcen helt på nytt. Går det ann å lasta ned windows 7 med all progammene, på en cd eller en minne penn.. så jeg slipper og laste ned drivere osv? + blir windows dårlige eller noe sånt da? hvis det går.. og hvordan laste ned driver hvis man ikke har nett på en self made pc? også lurte jeg på om det har noe å si å kjøpe windows 7 eller bruke en ISO om det blir dårligere hvis du bruker en fra utorrent? takk for svar ! ¨¨ Endret 1. juli 2014 av medlem-332567 Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Du kan klone disken viss du har en HDD som er lik eller større størelse på, da vil du få akkuratt samme windows installasjon på begge diskene. Når det kommer til nettverksdrivere så skaffer man det via produsenten sin nettside fra en annen maskin eller før du reinstallerer windows. Og for og skaffe en ISO fil så kan du bruke en av disse: http://heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/14-windows-7-direct-download-links Bare bruk ctrl + F for å søke etter norwegian, også finner du den versjonen du skal ha. Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Jeg husker at jeg "slipstream'et" Windows XP en gang i tiden. Da var poenget mest å strippe bort unødvendige programmet i XP, samt legge inn Chrome/Firefox/PDF/Java. Office og andre applikasjoner fant jeg ikke ut av. Exempel på to-do: http://www.dedoimedo.com/computers/windows-7-sp-slipstream.html Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Du trenger ikke en identisk hardisk som Hermonella her antyder. Du kan fint bruke f.ex Clonezilla til å lagre et speilbilde av den partisjonen som Windows er installert på. Det kan godt være samme disken, men da bør partisjonen med windows være betydelig mindre enn resten av disken. Anbefaler likevel å benytte en annen fysisk disk, evt usb-disk for lagring av backup. Har du gjort dette, og windows på et senere tidspunkt blir forpestet av virus og malware så tar det ofte under 2o minutter å sette windows tilbake til den stand da du tok backup. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Bruker selv acronis true image til å opprettholde et image av en "clean" installasjon som jeg kan installere om jeg har behov for en reinstallasjon. Lenke til kommentar
Gjest medlem-332567 Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Når det kommer til nettverksdrivere så skaffer man det via produsenten sin nettside fra en annen maskin eller før du reinstallerer windows. Skaffer hva da, er det noe jeg må laste ned på en cd/usb? Du trenger ikke en identisk hardisk som Hermonella her antyder. Du kan fint bruke f.ex Clonezilla til å lagre et speilbilde av den partisjonen som Windows er installert på. Det kan godt være samme disken, men da bør partisjonen med windows være betydelig mindre enn resten av disken. Anbefaler likevel å benytte en annen fysisk disk, evt usb-disk for lagring av backup. Har du gjort dette, og windows på et senere tidspunkt blir forpestet av virus og malware så tar det ofte under 2o minutter å sette windows tilbake til den stand da du tok backup. Trenger ikke være samme disken, vil heller ha en ny disk. Blir effekten like bra som å reformere pcen helt på nytt, bare at driverne er lasta ned? og etter jeg har gjort det, så blir HDD'en helt cleana sant og for all "plassen" tilbake, eller er det tillegs windows = 2 stk Endret 2. juli 2014 av medlem-332567 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Nå er jeg ikke sånn ihuga ekspert på Clonezilla til å kunne utale meg hvorvidt diskbildet er sånn at det blir satt tilbake helt identisk eller om filene kan være strukturert rett etter hverandre. Se på det som å zippe, men i stedet for å bare ta enkeltfiler så tar programmet med seg alt. Til og med BIOS-innstillinger. Det sier seg selv at alle drivere innstillinger, absolutt alt tas med. Eneste unntak er filer som ligger på en annen partisjon, men du kan jo velge å ta disse med også, så fremt du har nok diskplass. Jeg anbefaler at du leser deg opp på hva en partisjon er for noe, samt det som står på hjemmesiden til Clonezilla. Da blir det lettere å forstå virkemåten til programmet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå