Gå til innhold

Nå har Asus' lynraske spillskjerm fått norsk pris

Anbefalte innlegg

Dere som klager på TN-panel kan jo finne opp et bedre panel med 144hz og 1 ms responstid. Hver eneste artikkel om denne skjermen etterfølges av sutring i forumtråden. Grunnen til prisen er at det ikke finnes konkurrenter. Dette er spillskjermers Titan. Har selv en 2560x1440 PLS-skjerm overklokka til 100hz. Funker greit nok til generell gaming, men for FPS-gaming suger den skikkelig. Veldig fine farger, men BF4 er et eneste blur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjelder det alt du handler, at det er godt nok hvis ikke du selv er i stand til å finne opp noe bedre? ;) Det hadde nok ikke blitt klagd så høylytt hvis prisen lå litt mer i TN-land.

Nei. Poenget er at det ikke FINNES noe annet enn TN med 144hz og 1 ms responstid, men det vet du nok. Om noen finner andre skjermer med 2560x1440, 144hz, 1ms med G-Sync som ikke er TN så link gjerne.

Det som er irriterende er at folk henger seg opp i at panelet er TN. Det er et 8 bits TN-panel som også sitter i to av Samsung og Asus sine 28" 4K-skjermer. Har selv sett det i aksjon på Samsungskjermen, og det er VESENTLIG mye bedre enn det som sitter i Benq XL-skjermene for eksempel.

Lenke til kommentar

Her må vel nesten klare å roe seg litt ned å godta halvveis konstruktiv og relativt berettiget tilbakemelding og klaging i kommentarfeltet. Det er jo ingen som er på et lavmål her med "skjermen suger uber balle, 7000 kr? lolz!" ..

Det at de ikke finnes tilsvarende produkter på markedet er et noe tynt argument, dette er et argument du kan få til å gjelde så og si alle produkter på markedet. Det er ytterst få skjermer, eller produkter for øvrig som er kliss like og identiske ned til hver minste lille detalj. Som om en skjerm kanskje har en unik OSD meny, har bedre verktøy for kalibrering, har en tynnere ramme, mer praktisk ramme, har tyngre ramme, lettere ramme, er blank, er matt osv osv.. Så kan enhver liten detalj brukes til å snu en diskusjon og en sammenligning i sin favør sånn som du gjør her.

Poenget som flere tar opp her er at det er et av de dyreste TN-panelene / skjermene på markedet. TN-paneler har jo stortsett aldri oversteget en pris på 3000kr og det av gode grunner. Hvorvidt du mener 2560x1440, 1 ms reponstid, G-sync osv veier opp for den høye prislappen blir jo din vurdering men veldig mange ser ut til å føle at 6500kr+ for et TN-panel, om det er 8 bit eller ei er i drøyeste laget og det må de vel nesten få lov til å mene, eller?

Tester vil jo vise hvor bra skjermpanelet er, og hvorvidt 8 bit vs 6 bit utgjør noen større forskjell. Men inntil det motsatte er bevist så er det vel ikke uhørt å gå ut ifra et denne skjermen med et TN-panel vil lide av de samme svakhetene som samtlige TN-paneler på markedet til dags dato har? Disse 4K TN-panelene er jo ikke noe unntak fra denne regelen.

Lenke til kommentar

Unnskyld språket men satan så awesome skjerm. Trudde den ikke skulle være over 5000kr, isåfall ikke så mye, men en en av disse blir nok fett kombinert med en ASUS pb287q som sekundær-skjerm. Gaming OG 4k for Youtube og annet 4k godbiter, fantastisk opplevelse! (Har en youtube logg på 25k videoer så er en heftig youtube bruker xD)

Det er ikke en satans awesome skjerm, du betaler blodpris for low-end-bildekvalitet. :) De virkelige fordelene ved denne prisen den kan skryte av er raskt panel og høy oppløsning.

Jeg kjøpte meg en stor 144 Hz TN-skjerm og angrer så bare det. Bildekvaliteten er fæl, skjermen er blass og den er elendig på å skille mellom kontraster. I tillegg til at skjermen har lav byggekvalitet, knirker etc (Asus er litt svake på skjermer, men skårer best på visse ting fortsatt, det kan nok forklares med at det er et kapabelt selskap).

Kjøpte IPS (Dell U2414H) som er en mindre, men bedre skjerm på de fleste områder. Den er rask og god til spilling, bildet er mye mer behagelig og skarpt enn de andre. Og samtidig som den er veldig rask har den resten av fordelene som nøyaktige og skarpe farger, godtokei svartnivå, god kontrast etc. Kan også nevne mange tilkoblinger, godt design og byggekvalitet etc.

TN er oppskrytt, IPS ligger ikke langt bak på spilling/filmaction. TN har dessuten irriterende sykdommer som dårlig kontrast i bevegelser og en ellers livløs og udetaljert bildekvalitet.

Jeg kan jo se hvordan folk vil ha denne Asus-skjermen og det at panelet er så raskt har mye å si, men skjermen har lite annet å tilby. Selv om dette TN-panelet skal være av relativt god kvalitet og ha god bildekavlitet, til TN å være. Jeg tror at en av de neste Dell-skjermene kan bli en god all-rounder, den jeg kjøpte nå har for lav oppløsning i lengden.

De neste skjerminnkjøpene mine vil ekslusivt være av IPS. Ulempene til TN er mye større enn ulempene til IPS.

Spille spill i 60hz suger. ips er for treigt. Derfor har man 2 skjermer.
Lenke til kommentar

Enig. Sist jeg kjøpte meg en "gamerskjerm" med TN-panel og 120hz (XL2410T) til overpris ble jeg ufattelig skuffet. Det var blasse farger og elendig sortnivå. Godt man har 14-dagers returrett! :)

Men la oss håpe det dukker opp andre G-sync skjermer med en mer edruelig pris og kanskje annen bildelteknologi.

Klarte du å konfigurere skjermen, eller tok du den out of the box?

Out of the box var den aldeles grusom! Så jeg prøvde å kalibrere den etter beste evne før jeg rett og slett gav opp! Tror til og med jeg prøvde kalibrere den med et Spyder-øye uten hell. Mulig jeg bare er kresen og for vant til hva min gamle Kuro TV og tidligere DELL IPS-skjerm hadde av bildekvalitet? Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Skjerpings folkens, det finnes ulike kvaliteter av både TN- og IPS-paneler. Kanskje dere skal bedømme brukeropplevelsen isteden for å henge dere opp i forkortelser.

Har dere hørt om stat priority mtp gaming?

Gamere ønsker Input lag > responstid > fargedybde, ikke fargedybde > responstid > imput lag som på skjermer med IPS-panel.

For gamere er denne lanseringen det største som er skjedd innen skjermfronten på 10 år og da kan dere grinebitere avstå fra å poste sure kommmentarer. Dette er en skjerm for gamere og da kan folk som er ute etter skjermer med andre spesifikasjoner holde seg langt unna.

Det flere driver med her er som å syte i en tråd om sportsbiler når man selv er på utkikk etter varebil/stasjonsvog. Kjøp dere en skjerm med IPS-panel og hold hendene borte fra tastaturet.

"What type of panel does the ROG SWIFT use?

The SWIFT features a newly developed high quality and ultra high performance native 8bit TN panel. This considerably improves on the overall quality of the panel especially when compared to majority of TN monitors based on 6 bit or 8 bit panles featuring frc & dithering."

"This panel is not targeted at standard entry users targeting sub 300 dollars monitors. As such it does not make for a comparison. With that noted, the feedback that some IPS enthusiasts are not satisfied with panel being TN is a reality of the panel technology and the performance & specifications available for corresponding panels on the market. We pushed to provide the best possible experience possible in developing a panel that did not exist and carefully considered multiple aspects in the design and develop ( many specifically in relation to pc enthusiasts and pc gamers ). Some of these points are that most TN panels are only 6bit color performance or 6bit + frc / dithering. The ROG SWIFT is a native 8 bit panel. While this will not compete with IPS or PLS in regards to there 8bit performance, it still offers a considerably improved experience compared to the majority of current TN panels. This among many other factors shows the commitment to provide a panel that meets the realistic needs and wants of the community while also ensuring the specifications needed for this monitor could be met. Ultimately if a user still wants the absolute best in color fidelity, accuracy and viewing angle they will stay or get a IPS/PLS display but at the disadvantage of not having the performance specifications offered on TN based monitors. This is nature of the panel technology now. With that noted we are excited and committed to continuing to collect feedback from the community and our users and looking to see how we can further bridge the benefits of IPS/PLS and TN panels in a single monitor."

http://pcdiy.asus.com/2014/01/pg278q-rog-swift-gaming-monitor-the-best-gaming-monitor/

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Spille spill i 60hz suger. ips er for treigt. Derfor har man 2 skjermer.

Er enig i at 120+ Hz er fantastisk, men er skjermen bra så trenger ikke 60 Hz å være så fælt. Den jeg har kan overklokkes til 72-ish Hz, og bare det gir en fin forbedring.

Skjerpings folkens, det finnes ulike kvaliteter av både TN- og IPS-paneler. Kanskje dere skal bedømme brukeropplevelsen isteden for å henge dere opp i forkortelser.

For gamere er denne lanseringen det største som er skjedd innen skjermfronten på 10 år og da kan dere grinebitere holde dere unna og ikke ødelegge gleden for oss andre. Dette er en skjerm for gamere og da kan folk som er ute etter skjermer med andre spesifikasjoner holde seg langt unna.

Det flere driver med her er som å syte i en tråd om sportsbiler når man selv er på utkikk etter varebil/stasjonsvog. Kjøp dere en skjerm med IPS-panel og hold hendene borte fra tastaturet.

"What type of panel does the ROG SWIFT use?

The SWIFT features a newly developed high quality and ultra high performance native 8bit TN panel. This considerably improves on the overall quality of the panel especially when compared to majority of TN monitors based on 6 bit or 8 bit panles featuring frc & dithering."

"TN er dårlig fordi jeg skjærer TN-paneler over én og samme kam basert på det billigste av det billige. Står det TN-panel er det automatisk søppel og står det IPS-panel blir skjermen automatisk superbra. Det er like god kvalitet på IPS-panelene i den billige skjermen jeg har som i proffskjermene til 20-30k. IPS er synonymt med superskjerm og da skal man ha det basta bom selv om det ikke er egnet til gaming."

Har dere hørt om stat priority mtp gaming?

Gamere ønsker Input lag > responstid > fargedybde, ikke farger > responstid > imput lag som på skjermer med IPS-panel.

Jeg uttalte meg altfor generelt mtp. Grunnen til at jeg var så kvass mot denne er prisen. Men man kan ikke unngå at det nye koster mer enn det smaker i begynnelsen.

Når det gjelder IPS så er det veldig varierende kvalitet på disse også, men du får billigere IPS-skjermer og de gir mer for pengene enn de aller fleste TN-skjermene jeg har sett. Min skjerm kjøpte jeg for 2 lapper og er god til spilling og film (inkludert lav inngangsforsinkelse). Bevegelsene er faktisk mer behagelig å se på.

Jeg påstår ikke at en IPS automatisk er bra, men for de som faktisk bruker maskinen sin til andre ting enn seriøs spilling, eller ikke driver med serriøs spilling i det hele tatt så ser jeg ikke poenget med en TN-skjerm. Fordi hvis du betaler 7000 kr for denne her så er du spesielt interessert, med tanke på at du også kjøper alle bakdelene.

Lenke til kommentar

Det er jo uansett bare å bestille den, og evt levere den tilbake inne 14-dagers returfristen om man ikke er fornøyd.

Alternativt se hva konkurrentene hoster opp utover høsten (er bedre ting å finne på i sommer enn å spille uansett) og se hva tester og sammenligninger sier.

Lenke til kommentar

*SIPP*

Tja, du må vel ikke være helt TN-frelst og ta imot denne skjermen med åpne armer bare fordi du er en PC-Gamer? Min stasjonære maskin brukes til 90% gaming og er spesifisert deretter, og derfor har jeg blandt annet en Asus VG278HE stående vedsiden av en Samsung F2380M ståens på høykant ved siden av som brukes til surfing osv..

Jeg er helt enig med deg at for en "gamer" så prioritere man responstid, bildeflyt og inputlag fremfor fargegjgengivelse, innsynsvinkler og det hele. Og jeg er helt enig at dette er den soleklart med attraktive "gaming" skjermen jeg har sett på år og dag. Men for 6500kr+ så begynner jeg faktisk å forvente å få i "både pose og sekk" og jeg er skeptisk av natur til TN-panel i denne prisklassen til tester skulle indikere noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her må vel nesten klare å roe seg litt ned å godta halvveis konstruktiv og relativt berettiget tilbakemelding og klaging i kommentarfeltet. Det er jo ingen som er på et lavmål her med "skjermen suger uber balle, 7000 kr? lolz!" ..

Det at de ikke finnes tilsvarende produkter på markedet er et noe tynt argument, dette er et argument du kan få til å gjelde så og si alle produkter på markedet. Det er ytterst få skjermer, eller produkter for øvrig som er kliss like og identiske ned til hver minste lille detalj. Som om en skjerm kanskje har en unik OSD meny, har bedre verktøy for kalibrering, har en tynnere ramme, mer praktisk ramme, har tyngre ramme, lettere ramme, er blank, er matt osv osv.. Så kan enhver liten detalj brukes til å snu en diskusjon og en sammenligning i sin favør sånn som du gjør her.

Poenget som flere tar opp her er at det er et av de dyreste TN-panelene / skjermene på markedet. TN-paneler har jo stortsett aldri oversteget en pris på 3000kr og det av gode grunner. Hvorvidt du mener 2560x1440, 1 ms reponstid, G-sync osv veier opp for den høye prislappen blir jo din vurdering men veldig mange ser ut til å føle at 6500kr+ for et TN-panel, om det er 8 bit eller ei er i drøyeste laget og det må de vel nesten få lov til å mene, eller?

Tester vil jo vise hvor bra skjermpanelet er, og hvorvidt 8 bit vs 6 bit utgjør noen større forskjell. Men inntil det motsatte er bevist så er det vel ikke uhørt å gå ut ifra et denne skjermen med et TN-panel vil lide av de samme svakhetene som samtlige TN-paneler på markedet til dags dato har? Disse 4K TN-panelene er jo ikke noe unntak fra denne regelen.

Jeg er også skeptisk til panelet på denne, noe som er grunnen til at jeg skal SE skjermen i aksjon før jeg evnt kjøper. Men du misser poenget mitt. Mulig jeg var for upresis, men poenget er altså at folk sutrer over akkurat det samme i hver eneste kommentartråd til artikler om denne skjermen.

Kommentarer som dette:

Kjenner jeg blir kvalm av all denne ROG merkinga, brb, la meg gå å spy.

eller

Spaaaaaaaaar meg.

Sju tusen for et TN-panel er intet mindre enn landeveisrøveri på høylys dag.

er vel strengt tatt veldig lite konstruktivt (og barnslig). Det virker nesten som om man betaler 6500 kr for et hvilket som helst jalla-panel fra en 800-kroners AOC-skjerm. Mange har ventet på 2560x1440, 1ms responstid og 120hz oppfriskingsrate eller mer. Når man i tillegg får med G-Sync for oss med Kepler-skjermkort er det jo veldig klart at mange er villige til å betale. Om den er for dyr er opp til hver enkelt forbruker, strengt tatt.

Ja, den er dyr. Ja, den har TN-panel. Unødvendig å påpeke gang på gang :)

Endret av DuraN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

BadCat, det virker som du går i samme fella som mange andre. Tror at alle bruker skjermene akkurat som deg. Faktum er at mange for eksempel BÅDE spiller og redigerer bilder. Da er det ikke så rart at man gjerne skulle hatt en skjerm som presterte ganske godt på begge områder. I alle fall til den prisen.

Lenke til kommentar

BadCat, det virker som du går i samme fella som mange andre. Tror at alle bruker skjermene akkurat som deg. Faktum er at mange for eksempel BÅDE spiller og redigerer bilder. Da er det ikke så rart at man gjerne skulle hatt en skjerm som presterte ganske godt på begge områder. I alle fall til den prisen.

2 Skjermer. Det beste fra begge verdener :D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Indeed. 2560x1440 PLS på siden, PG278Q rett foran :D

Lenke til kommentar

Var det sånn at G-Sync fjerner behov for "Lightboost trikset" som eliminerer all motion blur? Selv kjører jeg ToastyX Strobelight på min VG278HE men det gir noen litt merkelig resultater innimellom, og den er ikke så glad i at jeg kjører to skjermer.

Lenke til kommentar

Det er det selvfølgelig mange av oss som har. Men til slike priser synes jeg det er naturlig at mange forventer mer. Selv spiller jeg på IPS og har en TN som skjerm nummer to (for ekstra skrivebordsplass). Rett og slett fordi 1440p er viktigere for meg enn over 60Hz. Derfor kunne jeg vurdert å flytte IPS-en over til siden og prøvd en av disse skjermene som hovedskjerm, men neppe når jeg kan få en ok 4K-skjerm billigere.

Lenke til kommentar

Det er det selvfølgelig mange av oss som har. Men til slike priser synes jeg det er naturlig at mange forventer mer. Selv spiller jeg på IPS og har en TN som skjerm nummer to (for ekstra skrivebordsplass). Rett og slett fordi 1440p er viktigere for meg enn over 60Hz. Derfor kunne jeg vurdert å flytte IPS-en over til siden og prøvd en av disse skjermene som hovedskjerm, men neppe når jeg kan få en ok 4K-skjerm billigere.

Ips skjerm til 10k og spillskjerm til 6500. Akkurat passe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...