Simen1 Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Jeg mener å huske at NRK forbrukerinspektørene og Forbrukerombudet hadde en oppklaring rundt begrepet gratis brukt i reklame for noen år tilbake. Hvis jeg husker riktig så ble det sagt at ordet gratis ikke skal forekomme når det forutsettes en eller annen form for betaling. Er det hukommelsen som spiller meg et puss, søkemotorene eller NRKs arkiv? Problemstillingen dukker opp stadig vekk og jeg skulle gjerne hatt noe å referere til når jeg rapporterer til forbrukerombudet. Lenke til kommentar
Krystallkule Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Markedsføringsloven §§ 6, 7, 8 og 10 Endret 1. juli 2014 av Krystallkule Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Forskrift om urimelig handelspraksis § 1 nr. 20 fastsatt i medhold av markedsføringsloven § 6 femte ledd. 20. Å beskrive en ytelse som «gratis», «vederlagsfri», «uten betaling» eller lignende dersom forbrukeren skal betale mer enn de uunngåelige utgiftene for å reagere på handelspraksisen, samt henting eller betaling for levering av artikkelen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Porto og ekspedisjonsgebyr er lov. Noen ganger synes jeg de setter ekspedisjonsgebyret litt vel høyt. Hvor går grensen? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Når ekspedisjonsgebyret overstiger de (gjennomsnittlige eller reelle) kostnadene forbundet med ekspedisjonen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Med et ekspedisjonsgebyr på 79 kroner så er det jo åpenbart at det gjør det, men ingen reagerer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2014 Gjelder det også når forpliktelsen oppgis slik som denne eksempelannonsen: Gratis trening ut sommeren** Vi begynner høsten allerede 1. august. Tilbudet forutsetter 12 måneder binding til en minstepris på 7000 kr Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Det fremstår ulovlig etter det jeg har lest. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå