GooDSpeeD Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Heisan Problem: Jeg har problemer med å konfigurere maskinen slik at den finner alle diskene mine. Maskinvare: Jeg har et ASUS A7N8X Deluxe med 2 IDE utganger på hovedkortet og 2 SATA utganger. Jeg har 4 120 gig western digital disker, 3 av de er vanlige IDE 7200 RPM disker og den siste er en seriel ATA 7200 RPM, i tillegg har jeg en dvd-spiller og en CD-spiller. For å få plass til dette har jeg installert et Q-TEC 3100 UDMA 100 IDE PCI CARD. Konfigurasjon: DVD/CD er tilkoblet HK, det samme er 2 av WD diskene. SATA disken(system) er også tilkoblet HK, og den siste IDE disken er tilkoblet PCI kortet. Når systemet er konfigurert som over vil windows XP prøve å starte OS fra disken som er tilkoblet PCI kortet. Dette fører til at maskinen bare blir hengene i oppstarten. IDE diskene som er tilkoblet hovekortet er konfigurert med jumpere som tilsvarer master/slave i henhold til hvor de er plassert på IDE kabelen. IDE disken på PCI kortet er konfigurert til å være SLAVE, jeg har også prøvd den som MASTER og CABLE SELECT. SATA disken har jeg ikke gjort noe som helst med. Hmm, dette ble kanskje en noe lang og innviklet post, men har noen erfaring med dette setter jeg stor pris på hjelp, har holdt på i noen timer med å få dette til å funke så svar mottas med glede:) - goodspeed Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Du må sette den i bios til og boote fra scsi.. Siden du har s-ata disken som system disk og s-ata er regnet som scsi. Lenke til kommentar
GooDSpeeD Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2003 Hmm, jeg jeg prøvde faktisk å sette scssi som "first boot device" i bios, det så ikke ut til å virke. Maskinen henger forstsatt når jeg kommer til "verifying DMI pool ett eller annet". Kan det være noe med jumpersettingene mine eller diskene sine plasseringer på kablene? goodspeed Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Syns du er litt uklar (er nok bare meg som er treg, sliten etter jobb eller noe slikt ), har du OS-disken huka på controllerkortet eller hovedkortets controllere? First boot device er enten "hda-0" eller hda-1, 2, 3 osv alt ettersom master/slave på controller 1 - 2 på hk. Om OS disken er på controllerkortet må denne normalt sett være kobla til første controllern på kortet som master og BIOS må være satt til "boot from scsi". Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Går det ikke an å velge S-ATA som oppstartsenhet i BIOS da? Hvis det går an og systemdisken er S-ATA disken din så må du velge dette. Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Går det ikke an å velge S-ATA som oppstartsenhet i BIOS da? Hvis det går an og systemdisken er S-ATA disken din så må du velge dette. Eksterne kontrollere, enten det er pci-kort eller SATA utenom de to kontrollerne som tradisjonelt er på et hk, refereres nesten altid til som SCSI i BIOS' bootconfigmeny, gammal "tradisjon" fra de daga det var vanlig med SCSI-kort og enheter av denne typen i pc'er. Lenke til kommentar
GooDSpeeD Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2003 Takk for forslag, beklager hvis den første posten var litt uklar, men litt vanskelig å forklare.... OS disken er SATA disken som er koblet til controlleren på hovedkortet. 2 andre disker er koblet til IDE-controlleren på hovedkortet og den siste disken er koblet til controlleren på PCI kortet. Når jeg starter opp maskinen uten å ha tilkoblet disken som er tilkoblet controlleren på PCI-kortet funker alt fint, men med en gang jeg kobler til en disk fra controlleren på PCI-kortet vil ikke windows starte. Alle diskene blir funnet i oppstarten, men det ser ut til at maskinen ikke klarer å gjette at OS ligger på SATA disken som er tilkoblet controlleren på hovekortet så lenge det er tilkoblet en disk på PCI-kortet... I enhetsbehandling finner jeg forøvrig PCI-KORTET med IDE controllere under IDE-controllere og ikke under SCSSI. Jeg har heller ikke alternativet å sette "first boot device" i bios til å være SATA. Slik BIOS er konfigurert nå er den satt til å boote fra CD-ROM, HDD-0, HDD-1 og tilslutt HDD-2. Vet ikke om dette gjorde ting klarere, men det var iallefall et forsøk:) goodspeed Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 har du enabla boot other devises. Finner du s-ata kontrolleren i bios ? om ikke er den muligt vis utkobla med jumperen på hovedkortet.. Jeg har samme hovedkort sjøl og der fungerer den fint men har aldri prøvt med bare en s-ata disk.. Men jeg finner ivertfall boot from scsi i bios og det er s-ata jeg kjører på... Vill da tro att du skal kunne kjøre 1 s-ata disk til os på dette kortet,uten att jeg har sjekka dette nermere siden jeg aldri kjører med bare 1 disk til os. Lenke til kommentar
GooDSpeeD Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2003 Ja, "other boot devices" er enabla. BIOS finner også SATA disken i oppstart, den finner faktisk alle diskene. Problemet ligger i at så lenge en disk er tilkoblet gjennom PCI-kortet så tror maskinen at OS ligger på disken som er tilkoblet PCI-kortet, og dette er uavhengig av hvordan jeg setter jumperene på disken.... Maskinen fungerer helt fint sålenge jeg ikke bruker IDE kontrollerene på PCI-kortet. Vurderer å koble CD/DVD til IDE controllerne på PCI-kortet og kjøre alle diskene på HK.... goodspeed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå