Gå til innhold

Tips til bilturer på færøyene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var på Færøyenen for vel en uke siden. Noe spesielt der er at avstandene er mindre enn hva de ser ut til. Man kommer seg til de fleste steder på ca. en halvtime, men ca. 15% av befolkningen er på steder ikke tilkoblet veinettet.

Fra vestmanna kan dere ta båten til fuglefjellene som er et must mens dere er på øyene.

Ta også "fjellveien" nord fra Torshavn.

Ellers stenger ting tidlig. Tenk Norge på 70-tallet.

Lenke til kommentar

Gjogv, bygden Saksun, generelt alt som heter utsiktspunkt langs veien...

Og husk at Lakaspik er god mat, mens helt fersk spekk er bare for virkelige hardhauser...

(Lakaspik er lakesaltet hvalspekk - og det er Nyyyydelig, gjerne sammen med kokt (ferskt eller frosset) hvalkjøtt og poteter...)

Lenke til kommentar

Og lykke til med å finne noe sted som serverer lokal mat.

Man har relativt dyre Koks utenfor Torshavn som serverer noe basert på lokal mat, men ellers er dette absolutt ikke noe man bør regne med å "snuble over". Normen er italiensk, pizza og burger.

Lenke til kommentar

Det burde naturligvis påpekes at undertegnede bodde hos venner, slik at hva evt spisesteder på den tid måtte ha av tilbud, var saken uvedkommende.

Men det ville forbause meg om det ikke fantes visse muligheter i butikker, og er man på tur, er man faktisk i stand til å bruke butikker og lage piknik av det...

Lenke til kommentar

Det burde naturligvis påpekes at undertegnede bodde hos venner, slik at hva evt spisesteder på den tid måtte ha av tilbud, var saken uvedkommende.

Men det ville forbause meg om det ikke fantes visse muligheter i butikker, og er man på tur, er man faktisk i stand til å bruke butikker og lage piknik av det...

Det er sikkert mulig å få kjøpt noen eksotiske lokale ingredienser i en butikk, men å selv lage en autentisk lokal matrett ut av det er ikke akkurat lett for en turist.

Om man ikke har alliert seg med lokalbefolkning som kan preparere lokale spesialiteter så kan man ikke regne med at det blir enkelt å få til, men man kan alltids bruke en tusing per person og reise til restauranten Koks. Det er uansett ikke presentert som enkel bondekost der.

Lenke til kommentar

Eh, "tilberedning" ?

Av lakaspik ?

Vet du egentlig hva du snakker om, eller har jeg havnet i en helt annen tråd ?

Ok, oppskrift:

Ta stykket med lakaspik, ta frem en anvendelig (lomme-)kniv, skjær en passe flis, stikk denne i munnen, og begynn å spise. Hvis lakaspiken viser seg å være noe for salt, kan den evt. vannes ut i noen timer...

Lenke til kommentar

Eh, "tilberedning" ?

Av lakaspik ?

Vet du egentlig hva du snakker om, eller har jeg havnet i en helt annen tråd ?

Ok, oppskrift:

Ta stykket med lakaspik, ta frem en anvendelig (lomme-)kniv, skjær en passe flis, stikk denne i munnen, og begynn å spise. Hvis lakaspiken viser seg å være noe for salt, kan den evt. vannes ut i noen timer...

Ting som er selvfølgelig for lokale er ikke ikke like selvfølgelig for en turist. "lakaspik" ga 4 treff på google og ingen av dem ga informasjon om hva det var.

-Hva er "for salt"?

-hvordan skal dette egentlig smake?

-hvor tynne skiver skal man spise?

-skal det varmes opp?

-skal det serveres på brød?

-skal man ha ketchup, sennep eller noe annet på?

-skal man ha potetsalat til?

-er det deler man ikke skal spise

Bare prøv å vise en utlending hvordan man spiser tørrfisk så vil du se hvor mye rart de vil forsøke. Når man selv sitter med fasiten virker det enkelt, men for turisten er dette veldig komplisert uten veiledning.

Lenke til kommentar

Å forutse hva norsktalende personer på et norsksproglig forum ikke kjenner til av norsk/nordisk tradisjonsmat, er tydeligvis vanskelig...

Altså, jeg forutsatte at folk flest i Norge har kjennskap til speking av mat, og at man er kjent med at en del matretter altså ikke trenger mer behandling enn fjerning av overflødig salt før man inntar den. Og at man skulle kunne forstå dette forholdsvis direkte når produktet altså ble forklart som "lakesaltet hvalspekk"...

En gang i tiden var det noen som snakket om "kontekst"...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil advare folk mot å prøve å selv lage ukjente matretter med ukjente ingredienser som er spesielle og sterke når de er på reise, det kan faktisk være farlig. Det er sterke smaker som man ikke er vant med, og mens en lokal person raskt ville kunne identifisere om de eksotiske ingrediensene er skjemt/dårlig vil du som dum turist kunne tro at det skal være slik.

Du er ganske så garantert å bli syk eller i alle fall kvalm.

Lenke til kommentar

Tørket ?

Norsk spekesild heter spekesild fordi den er speket - den har aldri vært tørket. Lakesaltet hvalspekk tørkes heller ikke, da surt spekk ikke egner seg for lakesalting til folkemat (med et mulig unntak for hva inuitter gjør, men akkurat grønlandske spesialiteter har jeg altså IKKE detaljkunnskap om, utover at en variant involverer gjæret fugl...).

Og det burde muligens gå opp for folk flest her i tråden at jeg ikke ville ha anbefalt noe som er potensielt farlig.

Lenke til kommentar

Til OP:

Jeg må være blitt særdeles fraværende her - sted nummer en å besøke er jo selvfølgelig Kirkjubøur, hvor man finner den gamle Magnuskatedralen, og ovenfor stedet den hulen hvor den senere kong Sverre ble holdt skjult av sin mor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...