ovega Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Nettopp kjøpt meg Sony A7r, har ikke fått FE objektivet til det ennå, prøvde derfor Sony E PZ 16-50mm F3.5-5.6 OSS som jeg bruker på a6000 kameraet. Jeg syns bildene ble bedre, skarpere når jeg bruker objektivet på a6000 enn på A7r, er det bare noe jeg syns eller er det fordi det er et ikke fullformat objektiv på et fullformat kamera. Lukkertiden ble også lengre når jeg brukte objektivet på A7r. På dette feltet er jeg ren amatør så alle svar er gode svar for meg. Lenke til kommentar
tow Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Nettopp kjøpt meg Sony A7r, har ikke fått FE objektivet til det ennå, prøvde derfor Sony E PZ 16-50mm F3.5-5.6 OSS som jeg bruker på a6000 kameraet. Jeg syns bildene ble bedre, skarpere når jeg bruker objektivet på a6000 enn på A7r, er det bare noe jeg syns eller er det fordi det er et ikke fullformat objektiv på et fullformat kamera. Lukkertiden ble også lengre når jeg brukte objektivet på A7r. På dette feltet er jeg ren amatør så alle svar er gode svar for meg. Sannsynligvis har du tatt bildene med helt lukket blender, fordi automatikken ikke fungerer med det objektivet. Dermed får du lang lukkertid og diffraksjon i tillegg til mørke hjørner. Du kan jo prøve blenderprioritert eksponering, jeg vet ikke om det fungerer med den kombinasjonen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Det virker underlig at du får annen lukkertid - hva var blender og ISO? Ellers vil nok A7r croppe bildet når du bruker cropoptikk på bildet, så det blir i lavere oppløsning enn på a6000. Tow: "automatikken ikke fungerer"? Hva mener du? Både A7r, Sony E PZ 16-50 og a6000 har Sony E-fatning. Lenke til kommentar
tow Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Tow: "automatikken ikke fungerer"? Hva mener du? Både A7r, Sony E PZ 16-50 og a6000 har Sony E-fatning. Det er eneste forklaring jeg kan finne, annet enn brukerfeil. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Nettopp kjøpt meg Sony A7r, har ikke fått FE objektivet til det ennå, prøvde derfor Sony E PZ 16-50mm F3.5-5.6 OSS som jeg bruker på a6000 kameraet. Jeg syns bildene ble bedre, skarpere når jeg bruker objektivet på a6000 enn på A7r, er det bare noe jeg syns eller er det fordi det er et ikke fullformat objektiv på et fullformat kamera. Lukkertiden ble også lengre når jeg brukte objektivet på A7r. På dette feltet er jeg ren amatør så alle svar er gode svar for meg. Har du noen eksempelbilder? En grunn til at det kan ha blitt skarpere på a6000 kan være at kameraet har en del innebygde funksjoner for å rette opp optiske feil i objektivet, mens a7r ikke egentlig er ment for det objektivet, og derfor kanskje ikke korrigerer heller. Lukkertiden kan jeg ikke si noe om uten å se noen eksempelbilder. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Pikseltettheten når man bruker APS-C objektiver på A7R i utsnittsmodus er lavere kontra pikseltettheten på A6000 og kan forklare at bildet ser skarpere ut på sistnevnte. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Jeg har nå kjøpt meg en sony e 20mm 2.8 som jeg bruker på A7. Det virker som at hvitbalanse oftere bommer med det objektivet. Noen ganger bommer det litt på eksponering også, men det ordnes med spotmåling Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Går den direkte over i APS-C modus når du bruker objektivet, eller skyter du på full brikke? Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Går den direkte over i APS-C modus når du bruker objektivet, eller skyter du på full brikke? Du kan velge om A7 skal bytte til cropmode automatisk med e-optikk. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Jo, men jeg lurte egentlig på om 20millimeteren også dekker FF evt. hvor mye/ lite det er om å gjøre Lenke til kommentar
3irik Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Glemte helt å svare: Sånn her ser det ut uredigert. Jeg pleier å croppe til ca. 1.2x crop, og da kan jeg hente ut ganske mye detaljer fra hjørnene Det skal også sies at jeg har fjernet dekselet på baksiden av objektivet. Om jeg hadde latt det stå på så hadde det ikke fylt ut mer enn 1.5x crop. Lenke til kommentar
tow Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Glemte helt å svare: Sånn her ser det ut uredigert. Jeg pleier å croppe til ca. 1.2x crop, og da kan jeg hente ut ganske mye detaljer fra hjørnene Burde fungere ganske bra som panoramaobjektiv, om du har motivet sentrert høydemessig. Da er det ikke mye av bredden du må skjære bort. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Burde fungere ganske bra som panoramaobjektiv, om du har motivet sentrert høydemessig. Da er det ikke mye av bredden du må skjære bort. Jepp! Funker ganske bra det! Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Se der ja, var vel omtrent som forventet, takker 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå