HappyW Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Hei sann. Jeg var på sesjon for 1 år siden (+/-) og ble da erklært utjenestedyktig pga vekt og syn. Nå har det seg sånn at jeg har utrolig lyst å gjennomføre førstegangstjeneste så etter jeg ble erklært utjenestedyktig så begynnte jeg og trene og spise mer så jeg skjøt opp i vekt (10 kg på 2 måneder) så nå er ikke vekt et problem lenger. Jeg scora en 4 på syns testen og ble derfor utjenestedyktig men lurer på om det er noe vei rundt dette (klage kanskje) Jeg bruker månedslinser (døgn linser) til vanlig men har -2.75 i begge øynene. Utrolig surt at jeg scorte akkurat lavt nok til og bli utjenestedyktig. Har hørt om flere som kom inn med enda verre syn enn meg så jeg tenker kanskje at det er opp til hver enkelt lege og hva de syntes. Takker for svar! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Bare vær glad til. Verneplikten er en utakknemlig "jobb" der du blir dårlig behandlet og får tvangsjobbe for luselønn, uten særlig kontakt med familie og venner, uten å oppnå fordeler i arbeidslivet senere. Ta heller et år utdanning eller jobb i stedet for. Det er også utviklende på mange plan. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Det er en sannhet med store modifikasjoner Simen1. Jeg for min del ville aldri vært foruten min tid i grønt, og selv om det er 4 år siden jeg var inne nå, så savner jeg mange av aspektene rundt det. Det blir hva en ønsker å gjøre ut av det, og hva man gjør... Som alt annet her i livet. Lenke til kommentar
bernbeck Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Bare vær glad til. Verneplikten er en utakknemlig "jobb" der du blir dårlig behandlet og får tvangsjobbe for luselønn, uten særlig kontakt med familie og venner, uten å oppnå fordeler i arbeidslivet senere. Ta heller et år utdanning eller jobb i stedet for. Det er også utviklende på mange plan. Helt uenig! Jeg ville aldri valgt bort året mitt i grønt om jeg hadde fått muligheten. Forsvaret er veldig smak og behag, og det kommer helt an på tjenesten man får og hvilken innstilling man har til der. Dersom trådstarter fortsatt har lyst til å ta et år i Forsvaret, så er det sikkert mulighet for å ta kontakt med vernepliktsverket og forklart situasjonen. Bare vært oppmerksom så du ikke blir plassert i en tjeneste som du ikke finner givende, fpr med tanke på synet er det sikkert begrensninger i forhold til hva slags tjeneste du kan utøve.. Simen1: Hvordan mener du at et år i Forsvaret ikke gjør at du oppnår fordeler i arbeidslivet? Jeg føler ihvertfall selv at jeg noe "ekstra" som jeg kan vise frem på en CV kontra noen som har valgt jobb eller friår Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Bare vær glad til. Verneplikten er en utakknemlig "jobb" der du blir dårlig behandlet og får tvangsjobbe for luselønn, uten særlig kontakt med familie og venner, uten å oppnå fordeler i arbeidslivet senere. Ta heller et år utdanning eller jobb i stedet for. Det er også utviklende på mange plan. Idiot. Dette er feil. Kanskje hvis du er kopiassistent eller kaffekoker langt i nord. Jeg opplevde at de offiserene jeg jobbet med i ops'en(var operasjonassistent) og andre satte stor pris på det vi vernepliktige gjorde. Ble behandlet svært godt. Kunne snakke med familien og venner stort sett hver dag. Hadde tatt et år til om jeg kunne, lett. Har i etterkant også opplevd at blant annet arbeidsgiver ser positivt på det å ha avtjent førstegangstjensten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Det kommer nok veldig an på type jobb. Skal man for eksempel bli lastebilsjåfør teller det bra med et år praksis som lastebilsjåfør i militæret på CV-en. Men mange yrker, deriblant mitt, har null bruk for militær praksis. Det blir like produktivt på CV-en min som et år heklekurs eller et år i en hengekøye på en øde øy. Betaling og pensjonspoeng kontra jobb: praktisk talt ingenting. Jeg kunne pantet flasker for mer enn det der hver dag. Sosial frihet etter normal 8-16 arbeidstid: svært begrenset. Jeg har mange positive minner og erfaringer fra militærtjenesten, men er sikker på jeg kunne fått andre, minst like gode minner og erfaringer ved å gjøre helt andre ting, uten å miste sosial frihet, ansiennitet, en årslønn etc. Plikten i verneplikt = tvang. Det gamle vernepliktsystemet har gått ut på dato. Vi lever i et samfunn som skal jobbe liberalt og sosialdemokratisk med og ikke autoritært mot markedskreftene. Det vil si at verneplikten burde for lengst vært erstattet med et profesjonelt forsvar med ansatte som jobber der fordi de får en god jobb for en konkurransedyktig lønn, ikke fordi de tvinges til arbeidsleire av et autoritært regime under diverse trusler om represalier dersom man ikke adlyder ordre. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Forsvaret er ganske mye mer selektive med hvem de tar inn nå enn de var før grunnet strammere budsjett, så jeg tror det skal mye til å komme igjennom med en klage men for all del, om det er det du ønsker, prøv! det skader ikke Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 (endret) Bare vær glad til. Verneplikten er en utakknemlig "jobb" der du blir dårlig behandlet og får tvangsjobbe for luselønn, uten særlig kontakt med familie og venner, uten å oppnå fordeler i arbeidslivet senere. Ta heller et år utdanning eller jobb i stedet for. Det er også utviklende på mange plan. Førstegangstjenesten er ihvertfall en av mine mest minneverdige tider som jeg aldri blir å glemme. Edit: Men ja, å fremdeles kalle det for verneplikt er ren idioti når det egentlig er frivillig. Det ville vært mye bedre å ansette ordentlige grenaderer med lønn. Endret 2. juli 2014 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Prozak Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Du kan vurdere å ta laseroperasjon. Jeg fikk samme beskjed som deg, men det ble også sagt at dersom jeg tok laseroperasjon, så kunne jeg bli kalt inn igjen.Grunnen til at man ikke kommer videre med dårlig syn (selv om man bruker linser), er at det kan være farlig å ha deg med, dersom det oppstår en krisesituasjon i mørket f.eks, og du mister linsene dine av en eller annen grunn. Da kan du se såpass dårlig, at du vil være i veien for andre.Men du burde sjekke opp dette med laseroperasjon, om dette er noe du absolutt ønsker! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Du kan vurdere å ta laseroperasjon. Jeg fikk samme beskjed som deg, men det ble også sagt at dersom jeg tok laseroperasjon, så kunne jeg bli kalt inn igjen. Grunnen til at man ikke kommer videre med dårlig syn (selv om man bruker linser), er at det kan være farlig å ha deg med, dersom det oppstår en krisesituasjon i mørket f.eks, og du mister linsene dine av en eller annen grunn. Da kan du se såpass dårlig, at du vil være i veien for andre. Men du burde sjekke opp dette med laseroperasjon, om dette er noe du absolutt ønsker! Det er ikke alle synsfeil som kan laseropereres. Dessuten er det veldig dyrt. Lenke til kommentar
Prozak Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Du kan vurdere å ta laseroperasjon. Jeg fikk samme beskjed som deg, men det ble også sagt at dersom jeg tok laseroperasjon, så kunne jeg bli kalt inn igjen. Grunnen til at man ikke kommer videre med dårlig syn (selv om man bruker linser), er at det kan være farlig å ha deg med, dersom det oppstår en krisesituasjon i mørket f.eks, og du mister linsene dine av en eller annen grunn. Da kan du se såpass dårlig, at du vil være i veien for andre. Men du burde sjekke opp dette med laseroperasjon, om dette er noe du absolutt ønsker! Det er ikke alle synsfeil som kan laseropereres. Dessuten er det veldig dyrt. "Men du burde sjekke opp dette med laseroperasjon, om dette er noe du absolutt ønsker!". Lenke til kommentar
Luren91 Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Ikke for å kuppe tråden, men har selv -1,25 i syn. Er det noen som vet om dette blir et problem ved innrykk? har kamerater som har dårligere syn enn det og som slapp glatt inn Lenke til kommentar
HappyW Skrevet 2. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2014 (endret) Ikke for å kuppe tråden, men har selv -1,25 i syn. Er det noen som vet om dette blir et problem ved innrykk? har kamerater som har dårligere syn enn det og som slapp glatt inn Slapp av. Du kommer glatt inn. Jeg fikk 4 på syntesten med -2,75, som er akkurat lavt nok til å ikke få godkjent. Du får vel en 6'er tipper jeg Endret 2. juli 2014 av eivindgrims 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Bare vær glad til. Verneplikten er en utakknemlig "jobb" der du blir dårlig behandlet og får tvangsjobbe for luselønn, uten særlig kontakt med familie og venner, uten å oppnå fordeler i arbeidslivet senere. Ta heller et år utdanning eller jobb i stedet for. Det er også utviklende på mange plan. Militæret er nå ganske mange hakk bedre enn feks folkehøgskole der du må betale for å drive dank i et år. Ja, en kan få en elendig tjeneste, men da kan du for det selv. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Militæret er på en måte et "gratis" friår fra studier mener jeg. Hvis man skal bo hjemme hele året eller gå folkehøgskole etc, koster det masse masse penger. I force'n er hvertfall mat og losji dekket. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Militæret er på en måte et "gratis" friår fra studier mener jeg. Hvis man skal bo hjemme hele året eller gå folkehøgskole etc, koster det masse masse penger. I force'n er hvertfall mat og losji dekket. Men rik blir en ikke, så man må satse på at erfaringen og opplevelsene er verdt året. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Hvis man ikke finner bedre alternativer enn å ligge på sofaen et år så er definitivt militæret bedre. Der er jeg helt enig, men de fleste har da langt bedre alternativer enn de to.. Folkehøyskoler kan ha litt ymse nytteverdi og kostnader, men praktisk jobberfaring er en sikker vinner nesten uansett hva man sammenligner med. Lenke til kommentar
Tr0buff Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Hei sann. Jeg var på sesjon for 1 år siden (+/-) og ble da erklært utjenestedyktig pga vekt og syn. Nå har det seg sånn at jeg har utrolig lyst å gjennomføre førstegangstjeneste så etter jeg ble erklært utjenestedyktig så begynnte jeg og trene og spise mer så jeg skjøt opp i vekt (10 kg på 2 måneder) så nå er ikke vekt et problem lenger. Jeg scora en 4 på syns testen og ble derfor utjenestedyktig men lurer på om det er noe vei rundt dette (klage kanskje) Jeg bruker månedslinser (døgn linser) til vanlig men har -2.75 i begge øynene. Utrolig surt at jeg scorte akkurat lavt nok til og bli utjenestedyktig. Har hørt om flere som kom inn med enda verre syn enn meg så jeg tenker kanskje at det er opp til hver enkelt lege og hva de syntes. Takker for svar! Det var rart at du ikke ble tjenestedyktig. Jeg har linser på -2,50 på begge øyner, og fikk gjennomsnittskarakter 5 på sesjon. Kunne til og med søke befalsskolen, men kom ikke inn pga karakterene fra vgs. Skal inn i fgtj nå i januar. Jeg ville ringt å hørt med vernepliktsverket. Lenke til kommentar
HappyW Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 Hei sann. Jeg var på sesjon for 1 år siden (+/-) og ble da erklært utjenestedyktig pga vekt og syn. Nå har det seg sånn at jeg har utrolig lyst å gjennomføre førstegangstjeneste så etter jeg ble erklært utjenestedyktig så begynnte jeg og trene og spise mer så jeg skjøt opp i vekt (10 kg på 2 måneder) så nå er ikke vekt et problem lenger. Jeg scora en 4 på syns testen og ble derfor utjenestedyktig men lurer på om det er noe vei rundt dette (klage kanskje) Jeg bruker månedslinser (døgn linser) til vanlig men har -2.75 i begge øynene. Utrolig surt at jeg scorte akkurat lavt nok til og bli utjenestedyktig. Har hørt om flere som kom inn med enda verre syn enn meg så jeg tenker kanskje at det er opp til hver enkelt lege og hva de syntes. Takker for svar! Det var rart at du ikke ble tjenestedyktig. Jeg har linser på -2,50 på begge øyner, og fikk gjennomsnittskarakter 5 på sesjon. Kunne til og med søke befalsskolen, men kom ikke inn pga karakterene fra vgs. Skal inn i fgtj nå i januar. Jeg ville ringt å hørt med vernepliktsverket. Ringte VPV og fikk høre at eneste måten var å få legeerklæring på syn. Vet ikke helt hvordan det fungerer men tenker nok at legen må syntes at du har greit nok syn til og få en sjanse til på sesjon. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Hei sann. Jeg var på sesjon for 1 år siden (+/-) og ble da erklært utjenestedyktig pga vekt og syn. Nå har det seg sånn at jeg har utrolig lyst å gjennomføre førstegangstjeneste så etter jeg ble erklært utjenestedyktig så begynnte jeg og trene og spise mer så jeg skjøt opp i vekt (10 kg på 2 måneder) så nå er ikke vekt et problem lenger. Jeg scora en 4 på syns testen og ble derfor utjenestedyktig men lurer på om det er noe vei rundt dette (klage kanskje) Jeg bruker månedslinser (døgn linser) til vanlig men har -2.75 i begge øynene. Utrolig surt at jeg scorte akkurat lavt nok til og bli utjenestedyktig. Har hørt om flere som kom inn med enda verre syn enn meg så jeg tenker kanskje at det er opp til hver enkelt lege og hva de syntes. Takker for svar! Hei. Dette høres merkelig ut, jeg var på SD2 i 2013 og ble erklært tjenestedyktig med skjeve hornhinner og +5 på det ene øyet og +4,5 på det andre. Litt kjipt at du må sende inn legeerklæring på det her, men hvis du vil inn går det nok helt fint med innsending. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå