Gå til innhold

prosjekt billig kunstnerisk casemod

Anbefalte innlegg

prosjekt uno ( laaaangtidsprosjekt)

jeg er begynt å casemodde pcen, siden kabinettet mitt er gammelt og jeg ikke har tenkt å beholde noe lenge så skal det bli en casemodd som er så billig som mulig. jeg har bestemt meg for å tegne på kabinettet, foreløpig har jeg ikke hatt noen utgifter, alt jeg har trengt av utstyr har vært tilgjengenlig i huset. hvis resultatet blir tilfredsstillende så har jeg planer om å fjerne tusjtegninger og tegne med spraymaling og blow-pens istedet og da vil det bli kostnader. arctic warfare riflen har jeg lyst å lage omigjen med noe annet enn tusj og blyant.

utstyr:

tusj og tegnesaker

neglelakk-fjerner for å "viske" bort sprittusj

kompis som er flink å tegne

evt. spraymaling, blow-pen o.l.

motiv og inspirasjon henter jeg internett, spill og tegneserier, hva jeg tar med avhenger av hva jeg makter og lage samt plassen på kabinettet.

planen min var å starte med en aw rifle på toppen av kabinettet (1. utkast er ferdig), tegne diverse spill og internettstuff på ene kabinettsiden, den andre kabinettsiden skal en kompis få og jeg kan tenke meg han vil tegne noe småperverst mangagreier, på fronten skal jeg tegne små tegninger og logoer, til slutt skal hele kabinettet krydres med utvalgte etcher jeg kopierer med tusj.

dette blir enten braksuksess eller knusende nederlag.

prosjekt uno påbegynt, jeg bestemte meg for å starte med en aw-rifle. det var masse bilder av riflen på google og jeg valgte ett jeg kunne bruke som utgangspunkt og tegnet denne ned på papir. etter¨på tegnet jeg den samme riflen med den mykeste blyanten jeg hadde, 9B, på toppen av kabinettet. når dette var gjort gikk det ganske kjapt å tegne over blyantstrekene med sprittusj. foreløpig har jeg brukt en vanlig grønnfarge å farge den med.

resultat

her er det masse grått kabinett igjen som vises, dette må jeg få gjort noe med.

jeg har massevis av motiv jeg kan tegne på siden av kabinettet, jeg får ikke plass til å tegne alt og jeg må velge ut de jeg synes passer best. foreløpig er jeg syk, når jeg blir frisk igjen skal jeg fortsette casemoddingen.

Kladd av en sidevegg tegning, jeg tenkte jeg skulle tegne noe dragegreier på sideveggen - så stort som jeg klarer. Sprittusj er finfint redskap for å tegne sånne tatoo lignende tegninger på metall. Fremgangsmåten på sideveggen er enkel, tegne drage med svart kulepenn, tegne greien omigjen på kabinett med den mykeste blyanten jeg har (9B) så tegne over blyantstrekene med sprittusj.

Foreløpig har jeg ikke tilgang til pcen min men jeg regner med å få det før Jul og da laster jeg opp bilder, imellomtiden øver jeg meg på fattern sin pc :)

Oppdatering: Ikke stort, bare litt kladd på fattern sitt kabinett. Pcen min har jeg ikke sett på flere uker nå, jeg får den sikkert tilbake før påsken så får jeg gjøre noe mere med den da. Jeg har funnet ut at lakk og slikt bare blir pes på ett gammelt pentium 2 kabinett.. Jeg holder fast ved sprittusjen for nå :D

Kabinett kladd

Forresten, det er vel ingen som hadde vært interresert i å få tegnet noe på kabinettet sitt? Kanskje kunne jeg ha tjent inn noen av utgiftene til TG på TG :)

OPPDATERING: 18. februar

Det tok sin tid dette, har skjedd mye rart.. Pcen har vært til reperasjon i uker og jeg har ikke orket å røre så mye som en blyant idet siste. Jaja, her kom der en liten oppdatering iallefall.

kabinettside1

kabinettside2

Her begynner en drage å ta form, på venstre siden har jeg streket inn nicket mitt med blyant i en slags kaligrafi/gotisk lignende font. Kanskje lager jeg noe slikt på toppen og/istedenfor. Dragen ble ikke så verst faktisk, men jeg må fikse på nakken og ene vingen. Alle andre feil driter jeg i :laugh:

Har dere forslag til ting jeg kan tegne på kabinettet? Nå ser dere hvordan stilen er. Jeg tenker playboy-kanin, nødutgang-strekmennesker, cs-logo og mannen ifra gangfelt skiltet, men det blir sikkert en del ledig plass til andre ting :dribble:

OPPDATERING: 21. febraur

Jeg går for en svart matt stealthlook på pcen. Målet mitt er en unik casemod ingen andre har, dette oppnår jeg men med å lage denne workloggen kommer kanskje andre til å følge i mine fotspor og da forsvinner litt av poenget.

Jaja, det er kanskje ingen andre som er dumme nok til å gjøre dette :D

Jeg sitter nå og tenker ut om jeg skal bruke tamiya spraylakk eller vanlig billakk og pusse dette med sandpapir (type 1500) - begge greiene skal gi en stilig matt sort farge.

Oppdatering: 29. april

Jeg har endelig gått til innkjøp av lakk. AUTO K Racing Lakkspray heter denne, en noe stor boks (400ml) som kostet 60kr. Jeg har satt meg som mål å bli ferdig med hele kabinettet innen 20. mai (da drar jeg på lan) - og vil begynne å spraye sannsynligvis senere idag.

Når jeg har bilder klare vil jeg oppdatere tråden..

Idag fikk jeg fingern ut, jeg kjøpte ting for noen dager siden og startet arbeid med kabinettet idag. Jeg ble ferdig med kabinettet idag.

Jeg slipte hele kabinettet med fint sandpapir type 600 og vasket med zalo og vann etterpå, da var kabinettet klart for lakkering.

Jeg la modelerskitt og plastpose over områdene jeg ikke ville lakkere:

ferdigkabinett1.jpg

Ting jeg kjøpte:

3stk Fint sandpapir type 600 21kr (3stk var nok til ett bigtower)

Auto K Racing Lakkspray, sort matt 55kr

0,5l Aceton (for å fjerne overflødig tusjing) 55kr

Totalt kommer dette på en 130kr ca, med 50kr for tusj, da har jeg brukt ca 200kr på kabinettet.. Ble litt dyrere enn forventet dette :)

Ferdig resultat:

ferdigkabinett2.jpg

Litt finpuss gjenstår, det er gjerne dette som tar mest tid.. Jeg må få gjort noe med alle de hvite flekkene.

Sluttord:

Dette gikk greit. Spraylakken hadde omtrent den fargen jeg ønsket, men jeg gjorde flere tabber under lakkeringen. Jeg er fornøyd med resultatet med samtidig er det kjipt for jeg kunne gjort det 10x bedre..

Jaja, moralen, dette var lett, billig og småpent, men vil du gjøre noe slikt selv må du øve på spraying og ikke ta det på sparket og spraye kabiss før du har teken på det.

Bilder

http://www.home.no/victork/bilder/kabinettmai04/

Jeg rydder opp i denne tråden, legger til info og slikt hvis noen ønsker det.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
en av de billigste modene jeg har sett...

mer kreativt enn en chieftec med ferdigvindu og 8 katoder...

enig. orginalitet er det viktigaste. Innenfor visse grenser.

:D Jepp.. Orginalitet - det skal'n ha for!

..Ville uansett ha kosta på litt grunning og lakk - og blir bra

underlag for videre tegning. Koster ikke mye penger, men

kan gjøre underverk med et grått og trist kabbis!!

Vil nok fremheve /evt nøytralisere tegningene, og skape mer helhet

:xmas:

Lenke til kommentar

tempezzzt, Jeg hadde tenkt på å kun bruke sprittusj i førsten, men nå har basillen tatt meg. Jeg skal teste noe lakk eller maling også, men slikt har jeg aldri brukt før. Vet du om noen fremgangsmåte eller type lakk som funker?

Jeg tenkte på å kanskje lakke en kabinettvegg så "tegne" med kniv i papp for å lage ett motiv og legge pappen over kabinettet og spraye på med noe. Etterhvert får jeg kanskje lyst til å lyse opp siden med sånn kald katode også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...