Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ftp bare på lokalnettverket

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
så hva ska jeg gjøre?

Start med å forklare i detalj hva du har gjordt. Konfigurasjon....

Hvilken ISP har du ?

Hva slags ruter / firewall har du ?

Hvilket operativsystem ?

Hvilken (lokal) IP har pc'n hvor du har satt opp ftp-server ?

Har du testet å komme inn utenfra ? Altså ikke fra ditt eget nettverk, men fra en helt annen plass....

Lenke til kommentar

hva er isp?

har Netopia 3351

xp pro

10.0.0.5

har teste å komme inn utenfra....kommer ikke inn...men kommer inn fra lokalnette

har satt filter på 10.0.0.5

mest sannsynlige er at du bruker den lokale ip adressen når du prøver å koble til ftp-kontoen. Bruk ipen fra isp.

hvor finner jeg denne?

Lenke til kommentar

hva er isp?

har Netopia 3351

xp pro

10.0.0.5

har teste å komme inn utenfra....kommer ikke inn...men kommer inn fra lokalnette

har satt filter på 10.0.0.5

mest sannsynlige er at du bruker den lokale ip adressen når du prøver å koble til ftp-kontoen. Bruk ipen fra isp.

hvor finner jeg denne?

Hahaha, nei bare tuller.

Den enkleste måten er: http://www.ipadresse.no/

Lenke til kommentar

først må jeg skrive brukernavn å pass->så kommer d opp: velg ønsket konfigurasjon->så trykker jeg på: Gå til avansert konfigurasjonsmeny-> så kommer d opp: routeren har følgende konfigurasjoner:

..::Endre offentlige servere på lokalnettet

..::Endre filtersett i ruteren

hvilke av disse skal jeg inn på?

Endre filtersett i ruteren/Endre offentlige servere på lokalnettet

-> hva gjør jeg så?

Lenke til kommentar

10.0.0.5

Du har tenkt delvis riktig. Det eneste du har glemt, er at du har en NAT router. Det endrer ALT.

Ip addresser i 10.x.x.x ranget (sammen med 192.168.x.x) er ikke "gyldige" ipaddresser på internet. De blir kalt "private ip's", og brukes feks. bare på lokale nett bak NAT routere/firewaller. På slike nett (som jo du har), er det bare routeren som har en "gyldig" ip addresse. Denne routeren "oversetter" ipaddressene (NAT=network addrsss translation) slik at du får tilgang til internet. Samtidig fungerer den som en veldig enkel firewall. For at folk utenfor lokalnettet ditt skal komme inn på en ftp server du har satt opp med den lokale ip'en 10.0.0.5, må de bruke denne gyldige ip'en. Du må også fortelle routeren din at alle forespørsler på porten du har satt opp ftp'en med (vanligvis 20 og 21) skal vidresendes til 10.0.0.5.

Søk på navnet på routeren din og "port forwarding" i google, så finner du ut hvordan du gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...