Gå til innhold

pc som sliter

hrangas

Anbefalte innlegg

hadde et problem tidligere med at jeg måtte skru på pc`n og deretter av og på strømbryteren for å få skjermen til å funke. Fikk noen tips om at kanskje det var overklokking..vel det er det ikke. Maskina mi klarer derimot ikke å gjenkjenne cpu-speeden.

Jeg har en xp 2200 (1800) og før kunne jeg bare kjøre på 1500. Jeg prøvde å stille den til 1800 i bios`en, det var da det loka seg helt. Pc`n ville først ikke på på en lang stund og så kom det Cmos checksum error, defaults loaded. Jeg fortsatte å tukle med den, oppdatere bios, flashing av minne o.s.v og nå får jeg cpu is unworkable, or has been changed i oppstarten... Noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at du har en XP2200+ er det ikke rart at du får beskjed om at den er "unworkable".

Sett den til 2200+ for å fjerne dette problemet.

Dersom du så har problemer med stabilitet prøv å sette minne instillingene faste i steden for "by spd".

Det høres og ut som om cpuen din har for liten kjøler eller for dårlig kontakt mellom kjøler og cpu core. Dette kan ordnes ved å kjøpe ny kjøler og at du passer på å bruke arctic silver eller lignende når du monterer.

Du kan og teste minnet dit ved hjelp av memory test (program)

søk etter mem test i http://www.google.com så finner du det!

Håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takk for hjelpeforsøk :)

Det jeg ikke opplyste om var at jeg ikke kunne sette den manuelt høyere enn 1800. Jeg har et Abit hovedkort (kx7-333) så hvorfor det ikke går vet jeg ikke.. Trodde alt dette skulle skje automatisk. Har imidlertid fjernet "cpu is unworkable" osv. ved å sette cmos på "default"

skal teste minne som du sa nå og håper på videre assistanse hvis mulig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...