Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter noen lange dager på pcen på jakt etter det perfekte kamera, innser jeg nå at jeg er fastkjørt på Olympus OM-D E-M10, men det er egentlig noen tusen over budsjett. Finnes det verdige alternativ til under 5000,- ink objektiv? Og søker! Jeg vil ha søker! Har tittet på Sams NX300 og, men der mangler jo det.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en rekke kamera med søker til under 5000 kr inkludert kitobjektiv. Link. Hva var det du falt for hos E-M10 og NX300 og hva liker du ikke med andre kameraer? Er ikke Samsungs NX2000/NX3000 etterfølgeren til NX300 og samtidig billigere?

Og Olympus E-M10 koster jo ikke mye over budsjettet ditt (20% over). Klarer du ikke å prioritere litt hardt på andre områder for å få det i havn? Vann og havregrøt et par uker bør gjøre susen :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det finnes en rekke kamera med søker til under 5000 kr inkludert kitobjektiv. Link. Hva var det du falt for hos E-M10 og NX300 og hva liker du ikke med andre kameraer? Er ikke Samsungs NX2000/NX3000 etterfølgeren til NX300 og samtidig billigere?

Og Olympus E-M10 koster jo ikke mye over budsjettet ditt (20% over). Klarer du ikke å prioritere litt hardt på andre områder for å få det i havn? Vann og havregrøt et par uker bør gjøre susen :p

Hehe, du har så rett, og den havregrøtoppskrifta kan jeg!:) Men budsjett er budsjett sies det.. 'Problemet' mitt er vel det at jeg ikke vet hva jeg skal se etter og ikke vet hva alle spesifikasjoner betyr når jeg leter med pris som hovedfaktor. Så derfor har jeg lest tester og anbefalinger de siste dagene, og E-M10 kommer veeeldig bra ut. Jeg liker at det er ett kamera med en del muligheter som jeg kan vokse med, og at det er relativt nytt i speilløsverdenen. Var ganske ivrig hobbyfotograf for inntil ca 8 år siden, men da fotoverdenen ble digital hadde jeg ikke råd til å henge med, og ga litt opp. Nå vil jeg tilbake, men vil i utgangspunktet ikke svi av for mye på første seriøse kjøp siden jeg ikke vet hvor mye jeg får til/vil bruke det.

Men ang søker vs ikke søker, er det litt dumt av meg å 'kreve' det? Eliminerer jeg mange bra kamera på det? Har også sett litt på kompaktkamera, men syns de fort blir kjedelige.

Lenke til kommentar

Budsjett er budsjett, men gjør som økonomene gjør hvis ikke budsjett A strekker til. Da slår de sammen budsjett A + B til C og holder C-budsjettet innenfor sine rammer. Her er A=foto og B=mat. Simsalabim budsjettet for både foto og mat © er holdt. :p

Jeg er en sterk tilhenger av søker så det vil jeg absolutt anbefale. Jeg har to systemkamera med søker og 3 uten. (Jeg vet jeg burde selge unna noe). Poenget er at jeg savner søkeren veldig på de tre uten.

E-M10 er et nydelig kamera (da tenker jeg hovedsaklig bruk, men utseendet er heller ikke å forakte). Jeg ville valgt det over Samsung NX300 selv om det koster en tusenlapp ekstra. Årsakene til det er blant annet objektivutvalget. Samsung har noen få fine kompakte fastobjektiver, men dessverre lite spennende ut over det. Til micro four thirds systemet finner man et vell av spennende objektiver.

Har du fortsatt noe utstyr fra forrige fotoperiode? I så fall hvilket kameramerke/fatning har det? Det er mulig det kan være kompatibelt med nytt digitalt utstyr. Eventuelt via adapter.

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å ta en titt på Fuji X-kameraene. Du kan nok få en brukt X-E1 innenfor budsjettet. Du kommer nok til å like det hvis du er vant til manuelle kontroller og er glad i retro som navnet ditt hinter til :p Bildekvaliteten og håndteringen av kamera er fantastisk.

Lenke til kommentar

Takk for akkurat den hjelpa jeg ville ha! ;)

Nå har A + B + C blitt til E-M10 + litt havregrøt + telt ei natt eller to i stedet for hytte/hotell hver natt på planlagt Norgesturné. Meeget fornøyd! Nå må bare godværet komme :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...