Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nytt tak inne i hus fra 50-tallet.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt meg et eldre rekkehus fra 50-tallet og har planer om å få til nye tak innvendig i huset. Huset har ikke blitt oppusset siden det ble bygd. Jeg har to spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

1. Hva heter taktypen som finnes i huset nå(se bildene)? Det ser ut til å være to lag med papp/papir som er malt under et lag med plater som er festet i stenderne. Hva heter disse platene?

2. Jeg tenker å kanskje feste takplater i disse platene(og stenderne). Er dette en god idé, eller bør jeg fjerne disse platene og feste dem rett på stenderne?

Mvh

Meg.

post-357747-0-36237700-1404167304_thumb.jpgpost-357747-0-81786400-1404167317_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under disse trefiberplatene(?) er det nesten garantert ett trepanel.
trefiberplatene er myke og egner seg vedig dårlig til å feste ting i.

Mitt tips er å rive ned trefierplatene og la trepanelet under der være. Har akkurat gjort det samme selv :)

Og, velkommen til forumet :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

TS. Taket ditt er kledd med porøse Huntonitt plater, noe alla utvendige Asfalt Vindtett platene fra samme firma. Tror de var 18 mm tykke og ble festet med lang pappstift. Utenpå platene, ble det lagt (limt) en tykk maskinpapp. Når den var tørket malte en pappen, sparklet og malte igjen. Enkelte ganger, er det tapesert utenpå, som hos deg. Dette ble brukt både på vegger og i tak. Platene har en god isolasjonsevne og en u-verdi, som kan sammenlignes med ca 4 cm galva isolasjon.

Under platene, er det som "aklla" skriver, helt sikkert rupanel. Vanligst i mitt område (og det jeg har erfaring med), så er det brukt 18 mm. rupanel og den bruker å være dobbeltspikret. Godt feste for en ny lett himling. Ved bruk av tilfarere (lekter), før plater/panel, bruk skruer og tynne "klosser", ca 5 - 6 mm tykke. Dette for å få feste og fordi skruene vil dra lekta inn i den løse plata. Da trenges det et "mellomlegg", som kan trekkes delvis inn i plata, men tilfarerene/lekter vil være rette.

Rupanelen kan være festet direkte i takbjelkene (himlingsbjelker), eller i avrettede tilfarere, langs med bjelkene. Eller i tilfarere, som går på tvers av bjelkene.

Men hvis taket er greit ellers (les: plan overflate) og det ikke er for mye løs tapet/maskinpapp, ville jeg beholdt taket. Der tapet/maskinpapp er løsnet (eller bobler), skjæres forsiktig vekk (med skarp linoliums kniv), males, sparkles, pusses og males med nødvendige strøk oppå. Gennerelt en jobb, for en erfaren maler.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Hei.

Tusen takk for gode svar :-)

I de fleste rommene ser taket ganske plant ut, men om man trykker på det så har det en svikt på 8-10 mm. Ved listene er svikten mindre. Betyr dette at pappen har løsnet fra Huntonitt-platene?

Lenke til kommentar

I de fleste rommene ser taket ganske plant ut, men om man trykker på det så har det en svikt på 8-10 mm. Ved listene er svikten mindre. Betyr dette at pappen har løsnet fra Huntonitt-platene?

Du burde kunne kjenne om du trykker inn kun papp og tapet, eller om du trykker inn hele plata. Er det bare papp, er det normalt en utposing (som en boble, eller en hevelse) og bør være synlig. I så tilfelle skjæres dette lett vekk med en tapetkniv, eller en linoliumskniv, og utbedres som tidligere nevnt.

Er det plata du trykker inn, så må du bruke noe mer makt, for å dytte opp plata, enn ved kun papp/tapet. Hvis det er en bule/utposing ("grat", på fagspråket) av plata, enten den er langstrakt og kort, ser du dette enkelt ved å legge et rett bord (eller låne en rettholdt) over, for å se planheten. I så tilfelle trykk opp plata med det rette bordet (på kant) og se om takplata blir rett da. I så tilfelle er plata dårlig festet og kan spikres fast med Skifferspiker (eller annen lang pappstift, min. 35 mm lang. Skifferspiker 2,8 x 45 mm er noe tykk, men ok.

Er det ikke en bule/utposing, er det noe feil med planheten på rupaneltaket. Men å rive dette og så bygge opp igjen et nytt tak, synes jeg blir unødvendig. Ser det bra ut fra gulvet (med eventuell repp - malerjobb), ville ikke JEG brukt tid og penger på dette! :) Men jeg har ikke sett problemet, hvis det er et problem? Kontakt en tømrer, eller maler for å se om det er et problem.

Det kan hende at noen "luringer" har lagt platene på tilfarere/lekter og ikke i på rupanel, for å spare arbeid med rupanel i taket. Tvilsomt, men mulig. (Platene er egentlig for bløte til dette) Da vil du kunne kjenne at platene gir seg mellom lektene og ikke der de er festet. Prøv forskjellige steder ute på taket. Bruk kun håndflata og ikke knoker.

Vær obs på at disse platene er så myke, at du kan lage merker i plata, ved å trykke hardt med knokene i plata. Men hva så, det er vel ikke meningen at du skal gå og trykke hardt på slike plater. Og dette er i taket.

Det beste vil nok vare å kontakte noen proffe folk, som har lang erfaring fra rehablitering.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...