Gå til innhold

Spørsmål om oppkjøring


klennel

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har straks oppkjøring og jeg lurer på om noen av dere har erfaring/tips til hva man burde forbrede seg på eller passe ekstra på? Koster nærmere 4000 å ta oppkjøringa her jeg bor så vil helst ikke gjøre noen dumme feil som får meg til å stryke :omg:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo naturligvis de alvorligste tingene man bør passe seg ekstra for - vikeplikt, fartsgrenser, avstand til bil foran etc. - men generelt vil jeg råde deg til å ta det med ro. Ikke dvel for mye ved en situasjon, kom videre og kjør en jevn og god oppkjøring.

Lenke til kommentar

Først og fremst bør du lære deg å kjøre bil.

Ellers kan du ha i bakhodet det min kjærelærer sa til meg: "Når oppkjøring begynner har du allerede fått lappen, du skal bare beholde den i 45 min. Ikke fuck opp nå."

Du skal i praksis bare følge en rute på en såpass trygg måte at sensor ikke føler han er forpliktet til å ta lappen fra deg eller gripe inn i kjøringen. Ikke kjør på rødt lys, stopp for fotgjengere, vær påpasselig med vikeplikt i kryss og rundkjøringer, sjekk alltid blindsonen osv. Trygghet er det viktigste. Du mister ikke lappen for å kjøre litt for sakte eller litt for fort noen ganger, så lenge det ikke er en veldig gjentagende mønster.

Lenke til kommentar

Først og fremst bør du lære deg å kjøre bil.

 

Ellers kan du ha i bakhodet det min kjærelærer sa til meg: "Når oppkjøring begynner har du allerede fått lappen, du skal bare beholde den i 45 min. Ikke fuck opp nå."

 

Du skal i praksis bare følge en rute på en såpass trygg måte at sensor ikke føler han er forpliktet til å ta lappen fra deg eller gripe inn i kjøringen. Ikke kjør på rødt lys, stopp for fotgjengere, vær påpasselig med vikeplikt i kryss og rundkjøringer, sjekk alltid blindsonen osv. Trygghet er det viktigste. Du mister ikke lappen for å kjøre litt for sakte eller litt for fort noen ganger, så lenge det ikke er en veldig gjentagende mønster.

 

Dersom fartsmåleren går litt over fartsgrensen på en nedover bakke men du bremser ned, er det feil? har tendenser til å gasse opp til 70 i andre gir, så når jeg girer kan det hende at jeg kommer litt over 70, men det er vell lov? så lenge jeg bare slipper gassen eller eventuelt bremser ned?

Lenke til kommentar

Generelt sett bør man være nøye på å kjøre etter forholdene, være obs på hva fartsgrensen er til enhver tid, men samtidig kjøre saktere om det skulle være gode grunner til det. F.eks. er det en god idè å kjøre sakte i tettbebygde områder, selv om fartsgrensen skulle være høyere.

Det er også viktig å observere og planlegge tidlig i enhver situasjon, sånn at man får god tid til å reagere.

 

Kjør gjerne litt sakte inn mot veikryss og rundkjøringer, sånn at du rekker å ta en god avgjørelse, velge riktig gir osv. Pass også på å ha god flyt, men husk at sikkerheten er viktigere enn flyten.

Ikke stress med å komme avgårde, men vær sikker på at du har en god nok luke.

 

Det kan også være en god idè å gjenoppfriske trafikkregler og skilt sånn at det sitter godt før du skal ha selve oppkjøringen. Det hjelper lite å være en god sjåfør om du bryter vikeplikten eller kjører mot kjøreretningen.

 

En annen idè er å unngå rykk og napp kjøring. Ikke akselerer fort og brems hardt, men sørg for å ha en god, jevn og behagelig kjørestil.

Lenke til kommentar

 

Først og fremst bør du lære deg å kjøre bil.

 

Ellers kan du ha i bakhodet det min kjærelærer sa til meg: "Når oppkjøring begynner har du allerede fått lappen, du skal bare beholde den i 45 min. Ikke fuck opp nå."

 

Du skal i praksis bare følge en rute på en såpass trygg måte at sensor ikke føler han er forpliktet til å ta lappen fra deg eller gripe inn i kjøringen. Ikke kjør på rødt lys, stopp for fotgjengere, vær påpasselig med vikeplikt i kryss og rundkjøringer, sjekk alltid blindsonen osv. Trygghet er det viktigste. Du mister ikke lappen for å kjøre litt for sakte eller litt for fort noen ganger, så lenge det ikke er en veldig gjentagende mønster.

 

Dersom fartsmåleren går litt over fartsgrensen på en nedover bakke men du bremser ned, er det feil? har tendenser til å gasse opp til 70 i andre gir, så når jeg girer kan det hende at jeg kommer litt over 70, men det er vell lov? så lenge jeg bare slipper gassen eller eventuelt bremser ned?

 

Det er ikke lov å kjøre fortere enn fartsgrensen, så jeg anbefaler deg å legge om kjøremønsteret littegran. Prøv også å kjøre jevnt, unngå kraftig akselerasjon eller bremsing dersom det ikke er nødvendig.

 

Synes selv 70 km/t i 2. gir høres merkelig ut, men jeg vet jo ikke hvordan bilen er giret.

Lenke til kommentar

Hvis du pleier å gasse helt opp til 70kmt før du girer til 3 gir, da lukter det litt bekymring. Er det snakk om en gjennomsnittlig vanlig dieselbil tror jeg din kjøring isåfall er svært lite miljøvennlig. Eventuelt kan det gå helt greit ved påkjøringsfelt på motorvei, da er man nødt til å dra på litt. Men ville nok fortsatt ligget i 3 gir på den farten her under gasspådrag.

Lenke til kommentar

Jeg kjører vanligvis diesel og da gjelder (på flat mark) som regel følgende: skifte til 2. gir omtrent umiddelbart etter bevegelse, skifte til 3. gir mellom 45-50km/t, skifte til 4. gir rundt 60km/t, 5. gir rundt 70-80km/t, 6. gir rundt 85km/t.

For meg er disse hastighetene og tilhørende gir mest mtp hvilket gir som passer om man kjører i denne farten uten å aksellerere. Om min plan er å aksellerere fra 0km/t til f.eks. 80km/t kan jeg gjerne skippe både 3. og 5. gir. Som regel bruker jeg faktisk bare 3. og 5. gir i oppoverbakke, eller om jeg av andre grunner må bremse ned/kjøre i lavere hastighet. Dette er noe man bare lærer seg til og gjør mer naturlig etter hvert jo bedre man blir å kjøre. Slitsom å gire ett gir av gangen.

Er det nedoverbakke involvert kan man i noen tilfeller skippe rett fra 2. gir til 6. gir, skal man plutselig i bratt oppoverbakke må man kanskje gire ned ett eller to gir, etc. Kommer helt an på bilen, forhold, bremser, kjørestil osv.

På oppkjøring er det helt OK å ta ting litt greit og rolig for seg, og det er nok lettest å gire ett gir av gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...