klennel Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Hei! Jeg har straks oppkjøring og jeg lurer på om noen av dere har erfaring/tips til hva man burde forbrede seg på eller passe ekstra på? Koster nærmere 4000 å ta oppkjøringa her jeg bor så vil helst ikke gjøre noen dumme feil som får meg til å stryke Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Er jo naturligvis de alvorligste tingene man bør passe seg ekstra for - vikeplikt, fartsgrenser, avstand til bil foran etc. - men generelt vil jeg råde deg til å ta det med ro. Ikke dvel for mye ved en situasjon, kom videre og kjør en jevn og god oppkjøring. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Tips til hva jeg bør gjøre for å bestå oppkjøringen på fredag? All tips tas imot Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Først og fremst bør du lære deg å kjøre bil. Ellers kan du ha i bakhodet det min kjærelærer sa til meg: "Når oppkjøring begynner har du allerede fått lappen, du skal bare beholde den i 45 min. Ikke fuck opp nå."Du skal i praksis bare følge en rute på en såpass trygg måte at sensor ikke føler han er forpliktet til å ta lappen fra deg eller gripe inn i kjøringen. Ikke kjør på rødt lys, stopp for fotgjengere, vær påpasselig med vikeplikt i kryss og rundkjøringer, sjekk alltid blindsonen osv. Trygghet er det viktigste. Du mister ikke lappen for å kjøre litt for sakte eller litt for fort noen ganger, så lenge det ikke er en veldig gjentagende mønster. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Først og fremst bør du lære deg å kjøre bil. Ellers kan du ha i bakhodet det min kjærelærer sa til meg: "Når oppkjøring begynner har du allerede fått lappen, du skal bare beholde den i 45 min. Ikke fuck opp nå." Du skal i praksis bare følge en rute på en såpass trygg måte at sensor ikke føler han er forpliktet til å ta lappen fra deg eller gripe inn i kjøringen. Ikke kjør på rødt lys, stopp for fotgjengere, vær påpasselig med vikeplikt i kryss og rundkjøringer, sjekk alltid blindsonen osv. Trygghet er det viktigste. Du mister ikke lappen for å kjøre litt for sakte eller litt for fort noen ganger, så lenge det ikke er en veldig gjentagende mønster. Dersom fartsmåleren går litt over fartsgrensen på en nedover bakke men du bremser ned, er det feil? har tendenser til å gasse opp til 70 i andre gir, så når jeg girer kan det hende at jeg kommer litt over 70, men det er vell lov? så lenge jeg bare slipper gassen eller eventuelt bremser ned? Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Kan du kjøre så består du. Kan du ikke må du ha mer opplæring Lenke til kommentar
killahdude Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Generelt sett bør man være nøye på å kjøre etter forholdene, være obs på hva fartsgrensen er til enhver tid, men samtidig kjøre saktere om det skulle være gode grunner til det. F.eks. er det en god idè å kjøre sakte i tettbebygde områder, selv om fartsgrensen skulle være høyere. Det er også viktig å observere og planlegge tidlig i enhver situasjon, sånn at man får god tid til å reagere. Kjør gjerne litt sakte inn mot veikryss og rundkjøringer, sånn at du rekker å ta en god avgjørelse, velge riktig gir osv. Pass også på å ha god flyt, men husk at sikkerheten er viktigere enn flyten. Ikke stress med å komme avgårde, men vær sikker på at du har en god nok luke. Det kan også være en god idè å gjenoppfriske trafikkregler og skilt sånn at det sitter godt før du skal ha selve oppkjøringen. Det hjelper lite å være en god sjåfør om du bryter vikeplikten eller kjører mot kjøreretningen. En annen idè er å unngå rykk og napp kjøring. Ikke akselerer fort og brems hardt, men sørg for å ha en god, jevn og behagelig kjørestil. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Først og fremst bør du lære deg å kjøre bil. Ellers kan du ha i bakhodet det min kjærelærer sa til meg: "Når oppkjøring begynner har du allerede fått lappen, du skal bare beholde den i 45 min. Ikke fuck opp nå." Du skal i praksis bare følge en rute på en såpass trygg måte at sensor ikke føler han er forpliktet til å ta lappen fra deg eller gripe inn i kjøringen. Ikke kjør på rødt lys, stopp for fotgjengere, vær påpasselig med vikeplikt i kryss og rundkjøringer, sjekk alltid blindsonen osv. Trygghet er det viktigste. Du mister ikke lappen for å kjøre litt for sakte eller litt for fort noen ganger, så lenge det ikke er en veldig gjentagende mønster. Dersom fartsmåleren går litt over fartsgrensen på en nedover bakke men du bremser ned, er det feil? har tendenser til å gasse opp til 70 i andre gir, så når jeg girer kan det hende at jeg kommer litt over 70, men det er vell lov? så lenge jeg bare slipper gassen eller eventuelt bremser ned? Det er ikke lov å kjøre fortere enn fartsgrensen, så jeg anbefaler deg å legge om kjøremønsteret littegran. Prøv også å kjøre jevnt, unngå kraftig akselerasjon eller bremsing dersom det ikke er nødvendig. Synes selv 70 km/t i 2. gir høres merkelig ut, men jeg vet jo ikke hvordan bilen er giret. Lenke til kommentar
trekasse Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Ikke kjør på noen, ha kontroll på bilene rundt deg. Hold deg mellom 3 over og 3 under fartsgrensen iflg speedometer. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Noen som vet hvordan jeg kan nedgire en diesel bil uten å få rykk og napp? Jeg får det til med bensin bil, mens diesel bil får jeg det ikke helt til... noen tips? Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Hvis du pleier å gasse helt opp til 70kmt før du girer til 3 gir, da lukter det litt bekymring. Er det snakk om en gjennomsnittlig vanlig dieselbil tror jeg din kjøring isåfall er svært lite miljøvennlig. Eventuelt kan det gå helt greit ved påkjøringsfelt på motorvei, da er man nødt til å dra på litt. Men ville nok fortsatt ligget i 3 gir på den farten her under gasspådrag. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Jeg kjører vanligvis diesel og da gjelder (på flat mark) som regel følgende: skifte til 2. gir omtrent umiddelbart etter bevegelse, skifte til 3. gir mellom 45-50km/t, skifte til 4. gir rundt 60km/t, 5. gir rundt 70-80km/t, 6. gir rundt 85km/t. For meg er disse hastighetene og tilhørende gir mest mtp hvilket gir som passer om man kjører i denne farten uten å aksellerere. Om min plan er å aksellerere fra 0km/t til f.eks. 80km/t kan jeg gjerne skippe både 3. og 5. gir. Som regel bruker jeg faktisk bare 3. og 5. gir i oppoverbakke, eller om jeg av andre grunner må bremse ned/kjøre i lavere hastighet. Dette er noe man bare lærer seg til og gjør mer naturlig etter hvert jo bedre man blir å kjøre. Slitsom å gire ett gir av gangen.Er det nedoverbakke involvert kan man i noen tilfeller skippe rett fra 2. gir til 6. gir, skal man plutselig i bratt oppoverbakke må man kanskje gire ned ett eller to gir, etc. Kommer helt an på bilen, forhold, bremser, kjørestil osv. På oppkjøring er det helt OK å ta ting litt greit og rolig for seg, og det er nok lettest å gire ett gir av gangen. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Moderatormelding Slått sammen to tråder med samme innhold. Reaksjoner tas på pm som vanlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå