Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Koble til oppvaskmaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må av med endepluggen der ja. To skiftenøkler pleier å hjelpe.

 

Husk å stenge stoppekranen. Om ikke blir det en meget fuktig opplevelse.

 

add. Når du har koblet til trykkslangen er det lurt å åpne stoppekranen forskiktig, i tilfelle det ikke er helt tett.

Endret av Skipstrixy
Lenke til kommentar

Ok, skjønner. Er stoppkrana typisk under vasken eller en annen plass i leiligheten?

 

Edit.

 

Fant hovedstoppekran i et annet skap. Er det bare å skru den av og sjekke vasken om det kommer vann av og koble til?

 

Skal jo være en egen stoppekran for oppvaskmaskinen en plass på oppvaskommen ;-)

Du trenger ikke slå av vannet i hele huset

Lenke til kommentar

Jeg ville nok heller skrudd av for hele huset, og så åpna krana på kjøkkenbenken for å slippe ut trykk og tømme systemet mest mulig for vann før du skrur opp korken på røret der oppvaskmaskinen skal kobles til.

 

Ingen poeng å gjøre så mye ut av det (så lenge man ikke har 200 tomeltotter, og ikke eier snev av fornuft eller forskiktighet. Men om TS er så dum bør han heller ringe en rørlegger.)...

 

Holder i lange baner å senge stoppekrana på servanten.. Er bare å være forskiktig når man åpner blindpluggen i tilfelle stoppekranen ikke fungerer som den skal.... Om stoppekranen er stengt og det lekker (med trykk) når man løsner blindpluggen bør man teite til igjen fort som faen... Da kan man heller begynne å tenke på å stenge av hovedkranen (eller ringe rørlegger).

 

- Det vil alltid lekke litt vann når man skrur av blindpluggen (selv om stoppekran er stengt).. Dette er jo vannet som ligger i røret mellom krane og plugg. Men man ser raskt om det lekker med eller uten trykk - tro meg! :tease:

Endret av Skipstrixy
Lenke til kommentar

Hei, da har jeg koblet til maskinen og kjørt i gjennom et program, men ser at det drypper litt fra inntaket. Det kommer noen dråper i ny og ne. Hva gjør jeg her? Uttaket er tørt, men ikke inntaket.

 

post-47230-0-11925500-1404233471_thumb.jpg

post-47230-0-07428000-1404233479_thumb.jpg

post-47230-0-65268200-1404233485_thumb.jpg

 

 

 

Ser ut som om det er på øvre siden.

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Er litt grønn her. Det er kun en løs del og det tror jeg er en pakning(?) Den skrudde jeg først på ledning som kommer ned fra vasken og deretter i ledningen fra oppvaskmaskinen. Kan det være at pakningen(?) er dårlig?

 

 

post-47230-0-29007800-1404234136_thumb.jpg

 

 

Problemet er på toppen her på høyre sia.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Du må nok bruke gjengeteip før du skrur den løse plastdingsen (overgangen) inn på slangen fra blandebatteriet. Eventuelt kan det kanskje funke med en slik 1/2" pakning inne i denne:

 

http://www.clasohlson.com/no/Pakningssett/Pr307372000

 

Inne i den litt større "mutteren" som sitter fast på vannstoppventilen ligger det forhåpentligvis en tilsvarende 3/4" pakning.

 

Edit: den plastdingsen er ikke noen pakning i seg selv, det er en overgang mellom to forskjellige gjengedimensjoner (1/2" og 3/4"). Det kan som sagt hende det funker med en 1/2" gummipakning mellom overgangen og batteriet, ellers er det gjengeteip/hamp som gjelder.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

... Det er kun en løs del og det tror jeg er en pakning(?)...

Hvis du ikke vet hva en pakning er, så burde du absolutt overlatt denne jobben til en fagmann.

Den vanligste grunnen til din lekkasje er pakningen som skal ligge i overgangen du bruker. Den er ofte så tynn at den vrir seg, eller så mangler den.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...