Gå til innhold

Førerkortbeslag - skrens

Stickyicky

Anbefalte innlegg

Hva mener du skulle være grunnlaget her? Fører er ikke identifisert og kjøretøyet er tilgjengelig for flere førere.

Grunnlaget er vtrl. At fører ikke er identifisert kommer an på sannsynlighetsovervekten. At bilen er tilgjengelig for flere førere har jo politiet tatt høyde for da de har tatt inn de aktuelle til avhør for så å sjekke de ut av saken. Dermed er sannsynligheten og mistanken mot trådstarter styrket.

1. Mener du som du sier at sannsynlighetsovervekt er nok for å dømme noen, altså 51% sikkert eller mer?

2. Ingen er sjekket ut av saken foreløpig... de kan lyge like mye som TS.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet vet, og du BØR vite at man ikke er pålagt å inkriminere seg selv eller sine nærmeste. Derfor vet altså politiet at bileier ikke vil oppgi hvem som kjørte bilen på det aktuelle tidspunktet. Politiet vet selvfølgelig at dette også gjelder andre potensielle førere, så alt i alt ser jeg ikke at det finnes sannsynlighetsovervekt eller annen grunnlag som veier så tungt at man kan konkludere her.

Lenke til kommentar

Hva mener du skulle være grunnlaget her? Fører er ikke identifisert og kjøretøyet er tilgjengelig for flere førere.

Grunnlaget er vtrl. At fører ikke er identifisert kommer an på sannsynlighetsovervekten. At bilen er tilgjengelig for flere førere har jo politiet tatt høyde for da de har tatt inn de aktuelle til avhør for så å sjekke de ut av saken. Dermed er sannsynligheten og mistanken mot trådstarter styrket.

1. Mener du som du sier at sannsynlighetsovervekt er nok for å dømme noen, altså 51% sikkert eller mer?

2. Ingen er sjekket ut av saken foreløpig... de kan lyge like mye som TS.

1. For beslag av førekort, ja.

2. De er antagelig sjekket ut da jeg regner med at TS ikke vil dra inn venner og familie ytterligere.

Lenke til kommentar

1. Når noen blir tatt i fotoboks (i mist lappen fart) er det vel automatisk mer enn 50% sikkert at registrert eier av kjøretøy er skyldig, likevel har ingen fått beslaglagt eller mistet førerkort med det som grunnlag uten at føreren har blitt identifisert på bildet.

2. Hvis TS holder på sin forklaring er det politiets valg om hvor omfattende de vil avhøre venner og familie. Å spørre noen om de har skrenset ulovlig med den og den bilden i det og det tidsrommet er ikke å sjekke noen ut av saken uansett hvordan du ser på det.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Her er det hverken snakk om fart eller fotoboks.

Ingen vil komme inn igjen til avhør i saken av de som allerede har vært der. Det er jeg rimelig sikker på. Her er sannsynligheten på langt over 51% og det er rimelig å tro at den skyldige er fører.

Men blir jo spennende å se. Denne saken ender jo i retten hvis TS fastholder ved sin forklaring så håper på oppdatering.

Lenke til kommentar

Bare et spørsmål:

Hvis jeg ønsker å trene på å rette opp en skrens, er jeg nødt til å oppsøke en glattkjøringsbane da?

Det er lurt å trene på slikt, så man greier å rette opp bilen på glatt føre.

Vil ethvert forsøk på å øve seg resultere i påtale, inkludert på øde parkeringsplasser?

Jeg kjører en typisk "mann med hatt"-bil med forhjulstrekk, og er absolutt ikke versting i trafikken. Men jeg har lyst til å øve, så jeg kan få en bedre kjøreteknikk til vinteren.

Og jeg vet om en øde parkeringsplass på fjellet som egner seg for skrensing i lav fart.

Det finnes mye lesestoff om å rette opp en skrens og avverge kollisjon.

Men de fleste er skrevet for gamle, bakhjulsdrevne biler med manuellt gir.

Jeg kjører forhjulsdreven automatgirt bil med ABS og ESP, som dessuten er ganske tung.

Det er bedre å prøve selv enn å bare lese om det. Alle biler er forskjellige.

Jeg ønsker ikke å skrense på veien. Men er det lov å øve seg på en parkeringsplass? Jeg vil i så fall vente til snøen har lagt seg, det er ikke snakk om å svi gummi. Farten blir også temmelig lav.

Er det lov å øve, eller må jeg bare satse på at jeg aldri havner oppi en skrens?

Parkeringsplassen jeg snakker om brukes av turgåere om sommeren. Den er temmelig tom om vinteren. Jeg snakker om å skrense i nysnø på grus.

Den "lokale" glattkjøringsbanen arrangerer noen ganger åpen dag for folk med NAF-medlemskap. Men det er flere mil unna.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Tror kanskje jeg fant det:

http://www.side3.no/up-sjefen---helt-greit-a-sladde-litt/3584585.html

Hyggelig at han oppfordrer til å øve seg, samtidig som artikkelen nevner flere tilfeller av bøter.

Det finnes tydeligvis ingen presis definisjon for når det er greit.

I utgangspunktet temmelig skeptisk.

Det er fint at sjefen selv uttaler at øvelse er en god ide, men i all den tid det ikke finnes gode definisjoner på hva som er akseptabelt og det i praksis er opp til de som fersker deg å avgjøre straffen, så hadde jeg vært ekstremt forsiktig med øvelse...

Møter du på "rett person" så ryker førerkortet.

Lenke til kommentar

Hei!

......

Undersøkte litt for morroskyld da dette er problemstillinger som interesserer meg og som angår endel andre på din alder.

Jeg legger informasjonen du har kommet med til grunn for følgende konklusjon. For meg virker det som om patruljen du møtte muligens hadde lite å gjøre denne dagen. I forskrift om tap av førerrett § 2-5 pkt. 10 står det følgende "Er person med førerett ilagt straff for skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn jf. vegtrafikkloven § 3 første ledd, som for eksempel «burnout» på vei eller på områder som torv, plasser mv. hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes til minst 3 måneder."

Spørsmålet i denne saken blir ikke om du har kjørt eller ei. Det er levner det juridisk sett ingen tvil om at du har gjort. Spørsmålet blir om det kan påvises at du har "...ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått...". Om det du sier er sant, at du har gjort dette på en avsidesliggende parkeringsplass hvor nærmeste bil var et stykke unna, så tror jeg ikke førerkortbeslag er mye å frykte. Slik du beskriver situasjonen var det hverken fare for trafikkuhell, personskade, materielle skader eller fare for at slike lett kunne oppstått.

Så skulle du først slædde var det bra du fant en avsidesliggende plass, uansett hvor idiotiskt jeg personlig synes det er å gjøre det offentlig. Jeg skal gi deg et råd. Dra på bane (arrangementer som gatebil, gatebil on ice etc er fantastisk morro), så slipper du å bekymre deg for førerkortbeslag og onkel blå. Opplevelsen blir mye råere.

Endret av Downhill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

......

Undersøkte litt for morroskyld da dette er problemstillinger som interesserer meg og som angår endel andre på din alder.

Jeg legger informasjonen du har kommet med til grunn for følgende konklusjon. For meg virker det som om patruljen du møtte muligens hadde lite å gjøre denne dagen. I forskrift om tap av førerrett § 2-5 pkt. 10 står det følgende "Er person med førerett ilagt straff for skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn jf. vegtrafikkloven § 3 første ledd, som for eksempel «burnout» på vei eller på områder som torv, plasser mv. hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes til minst 3 måneder."

Spørsmålet i denne saken blir ikke om du har kjørt eller ei. Det er levner det juridisk sett ingen tvil om at du har gjort. Spørsmålet blir om det kan påvises at du har "...ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått...". Om det du sier er sant, at du har gjort dette på en avsidesliggende parkeringsplass hvor nærmeste bil var et stykke unna, så tror jeg ikke førerkortbeslag er mye å frykte. Slik du beskriver situasjonen var det hverken fare for trafikkuhell, personskade, materielle skader eller fare for at slike lett kunne oppstått.

Så skulle du først slædde var det bra du fant en avsidesliggende plass, uansett hvor idiotiskt jeg personlig synes det er å gjøre det offentlig. Jeg skal gi deg et råd. Dra på bane (arrangementer som gatebil, gatebil on ice etc er fantastisk morro), så slipper du å bekymre deg for førerkortbeslag og onkel blå. Opplevelsen blir mye råere.

Hahahahahaha, bra du ikke er jurist!

Lenke til kommentar

Spørsmålet i denne saken blir ikke om du har kjørt eller ei. Det er levner det juridisk sett ingen tvil om at du har gjort.

Hva baserer du dette utsagnet på?

Det må jo finnes noen rettskilder som pålegger eieren alt ansvar for handlinger andre gjør i bilen dersom ditt utsagn skal holde mål.

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvordan bileier slipper unna bøter fra fotobokser når man ikke ser ansiktet til fører, men hvis man ikke ser ansiktet til fører i en bil som leker fjortis på en parkeringsplass så kan bileier miste lappen? :huh:

Endret av AllFather
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var i møte med advokaten min idag. Han fortalte meg at man aldri er pålagt å fortelle politiet noe som helst, hverken å oppgi familie og venner, eller noe som helst de måtte lure på.

Han fortalte det var bra jeg ikke samtykte i førerkortbeslag da saken bare ville havnet bakerst i papirdunken i en skuff på kontoret til etterforsker, og førerkort ville vært tilbakelevert etter 3 mnd. og sak henlagt. Fikk også se saksdokumentene, og anmelder hadde selv oppgitt at han ikke kunne se hvem som satt i bilen grunnet sotede vinduer. I tillegg hadde han oppgitt at bilen hadde tatt en piruett på 360 grader og vært 5 meter unna en bil. Dette stemmer ikke. Han hadde også begjært førerkortet mitt beslaglagt grunnet sin vitneobservasjon, noe som vi begge stusset på. Da lo advokaten grunnet politiets bruk av ressurser på en svak sak og regnet med de allerede har henlagt saken.

Han fortalte meg også at han politimannen som dukket opp innimellom under forhøret har fått flere klager på seg som tjenestemann for å være kvalm(hoven, kall det hva du vil) mot folk. Fikk også fortalt at hun(forhørsdama) som påsto hun var jurist og etterforsker ikke var jurist. Bare etterforsker, type at hun ikke kan noe spesielt om juss. Ville bare få meg til å knekke så de kunne gi meg standardstraff på 3 mnd + en del tusen i bot. Tilbydde også strafferabatt så snill hun var.

Advokaten skulle kontakte politiet og be om bekreftelse på at saken er sendt domstol, og om ikke så kunne jeg bare hente ut lappen igjen imorgen :)

Men mot formodning at politiet har gjort noe videre, anbefalte advokaten at jeg i en domstol (bare møte med dommer og en til) fortalte hva som hadde skjedd og dempet fallet med å vise bilder fra åsted og forklare slik alt lå ann. Om ikke ville politiets teori bli vektlagt.

edit; la til noen setninger.

Endret av Harepus23
Lenke til kommentar

Av og til skulle man tro gjennomsnitts IQ var under 70 her på forumet, maken til mye tullesvar her, selvfølgelig nekter du, med sotete ruter er det veldig lite sannsynlig at du kan bli identifisert som fører, og da har ikke politiet noen sak. Tvilsomt at de kaller inn hele familien til avhør også, er ikke drap dette er snakk om. Det at de tar lappen i 3 uker er også standard mens saken pågår.

Lenke til kommentar

Skulle ønske at folk hadde ryggrad nok til å stå for egne handlinger.

...

Hvordan definerer du "ryggrad"?

Skal trådstarter frivillig levere inn førerkortet sitt og ta bussen de neste par årene, fordi en politijurist har sagt det?

Selv om han mener at straffen er urettferdig?

Folk som har ryggrad lar seg ikke rævkjøre av en politijurist som leverer en grunnløs anmeldelse.

Folk som har ryggrad vil stå for sine meninger, og kjempe til de vinner.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skulle ønske at folk hadde ryggrad nok til å stå for egne handlinger.

...

Hvordan definerer du "ryggrad"?

Skal trådstarter frivillig levere inn førerkortet sitt og ta bussen de neste par årene, fordi en politijurist har sagt det?

Selv om han mener at straffen er urettferdig?

Folk som har ryggrad lar seg ikke rævkjøre av en politijurist som leverer en grunnløs anmeldelse.

Folk som har ryggrad vil stå for sine meninger, og kjempe til de vinner.

Den er jo ikke grunnløs.

En mann med ryggrad ville sagt "ja, det var meg bak rattet, men kjøringen var ikke så uforsvarlig som beskrevet".

Det er fullt mulig å erkjenne enkelte momenter uten å legge seg flat for ting som ikke stemmer.

Hadde det vært meg ville jeg vært flau over meg selv i det jeg lyver "it wasn't me" og kommet med en syltynn forklaring. Feigt, spør du meg.

Om ts føler seg urettferdig behandlet må han da kunne stå med rak rygg og argumentere for dette.

Endret av OscarMike1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke lånt bort bilen til hvem som helst. Kun foreldrene mine får låne den, selv om den ikke er verdt det store. Når man blir fratatt førerkortet for en skrens, så var det sikkert ikke en liten en. Har selv blitt ferska for "brekking", men pga. årstid og føre klarte jeg å prate meg ut av det. Har de tatt førerkortet så kan du bare hente det etter 2-3 uker hvis det ikke har blitt satt opp noen evt. rettsak før det. Blir du dømt i rettsaken tar de kortet igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...