Gå til innhold

Førerkortbeslag - skrens

Stickyicky

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå nylig fikk jeg beslaglagt førerkortet mitt ettersom bilen min (registrert på meg) ble observert i en skrens på en grusparkeringsplass da den skulle snu. Det var 1 person tilstede ifølge politiet som hadde ringt inn, og han karen var tilfeldigvis politijurist. Nå er det slik at politiet har meg som eier som mistenkt i saken og derfor beslagla førerkortet mitt. Det har aldri vært fare for materielle skader eller personskader, da denne "svingen" som førte til skrens var langt unna begge deler og kontrollert.

Jeg ble innkalt til avhør, møtte opp og nektet kjennskap til saken. Jeg samtykte heller ikke til førerkortbeslag. Ringte advokaten min idag som tilfeldigvis også var på det aktuelle stedet i samme tidsrom og derfor ikke kunne ta saken, men opplyste at ingen på stedet hadde sett hvem som førte bilen (sotede vinduer). Har kontaktet en annen advokat som kan ta saken min denne uken.

Politiet spurte meg om hele min dag den dagen fra jeg sto opp til jeg var hjemme å spiste middag. Blant annet hvilken vei jeg kjørte etter å hadde møtt på dem i byen osv. Sa jeg ikke visste eller husket, men at jeg ikke hadde vært på gjerningstedet i det aktuelle tidspunktet. Jeg har ikke erkjent straffskyld, kommer heller ikke til å gjøre det.

Skal også nevnes at jeg bor i en ganske liten by der politiet er kjent for å være "ute etter" ungdommer (20+).

Det jeg lurer på er hvor jeg står i forhold til bevisets stilling o.l.? Er jeg best tjent med å nekte hele episoden da det ikke finnes bevis for hvem som kjørte bilen? :)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal også nevnes at jeg bor i en ganske liten by der politiet er kjent for å være "ute etter" ungdommer (20+).

Altså, du etterlater ikke mye tvil om at du har lekt deg i teksten din her iallefall, politiet har nok samme mistanke. Meget lett gjennomskuelig. Siden du allerede har malt deg inn i et hjørne ved å nekte ville jeg bare stått løpet ut.

Lenke til kommentar

Gjerningsstedet er ca 1,5 mil utenfor sentrum, derfor jeg ser for meg at saken blir henlagt da det ikke er bevis for at jeg var fører på det aktuelle tidspunkt. De spurte også om flere disponerte bilen. Da sa jeg at nøklene er tilgjengelig for familie og kompiser. Da bynte dem med at det var en altfor dyr bil (Q5) til å la andre bruke?

Tull tenkte jeg, og oppga at jeg ikke ønsket å avgi forklaring uten advokat tilstede. Noen erfaringer?

Edit; Politidama i avhør skjønte at jeg ikke oppga riktig informasjon på spørsmåla og sa; "Tror du vi kommer noe videre med etterforskningen om du ikke gir oss riktig informasjon?", men da det ikke finnes bevis for at jeg var fører, hverken vitner e.l. er jeg nysgjerrig på hva som skjer videre...

Endret av Stickyicky
Lenke til kommentar

Han ene politijuristen var nå iallefall et vitne.

Nei ,du får heller legge kortene på bordet, så fortell hva som skjedde.

Enten så fikk du en liten skrens, eller så lekte du deg noe forferdelig på en grusbane.

Det siste er nok mest sannsynlig, da du spør etter tips her på forumet på hvordan du skal lure deg unna.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan nok være en vanskelig balansegang for politiet fra å være "ute etter" ungdommer og det å hjelpe ungdommer å unngå å gjøre ting de vil angre på resten av livet. Andre ser det ofte på en annen måte enn du gjør i dag.

Alt for mange gutter rundt 20 år har mer hormoner enn vett, men det pleier likevel å bli folk av dem når de blir eldre.

Hvis du har planer om å bli boende på hjemstedet ditt resten av livet så lønner det seg ikke å bli uvenner med politiet. Hva du bør gjøre nå er jeg usikker på, det finnes ingen enkel løsning som vil løse problemet ditt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Han ene politijuristen var nå iallefall et vitne.

Nei ,du får heller legge kortene på bordet, så fortell hva som skjedde.

Enten så fikk du en liten skrens, eller så lekte du deg noe forferdelig på en grusbane.

Det siste er nok mest sannsynlig, da du spør etter tips her på forumet på hvordan du skal lure deg unna.

Nei, ikke legg kortene på bordet nå når du først har løyet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Saken er at det er bilen som er anmeldt, ikke meg. Beslag er kun for at jeg er mistenkt i saken. Man er gjerne uskyldig til det motsatte er bevist, og da det ikke finnes bevis for at det var meg når andre har kunnet disponere bilen kjenner jeg på at politiet har en svak sak. Stemmer ikke dette? :)

Lenke til kommentar

Riktig som nomore skriver. Det må foreligge en sannsynlighetsovervekt for at det er du som har vært fører av bilen på det aktuelle tidspunkt. Du er per definisjon siktet, ikke mistenkt i og med at det er blitt brukt et tvangsmiddel her (beslag)

Kontrollerte skrenser finnes ikke, med mindre du er på et området (dvs bane) som er beregnet for det. På offentlig vei skal det ikke forekomme og førerkortbeslag er absolutt helt innafor.

Og angående dette med at andre disponerte bilen. Vil du dra inn familie og venner i saken? Om politiet gidder å bruke tid på det så kan de kalle inn familie og andre som kan ha disponert bilen for å få deres forklaring. Er dette noe du ønsker?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nevnte for dem at såvidt jeg vet har ingen andre disponert bilen, men at nøklene er tilgjengelige. De har allerede snakket med mor og far da jeg ikke hadde strøm på telefonen når dem ringte. Sjekket ut av saken. Samme med gutta jeg var med da de ble oppringt for telefonavhør.

Lenke til kommentar

Her er det mye tullprat. Politiet må etter mitt beste skjønn forholde seg til det beviselige. Jeg hadde for alt i verden ikke innrømt noe som helst. "Forbrytelsen" her er av en sådan art at den ikke er verd å bruke nevneverdige ressurser på, så jeg forventer at du blir uten førerkort de obligatoriske 3 ukene, får førerkortet igjen, og så et brev om at saken er henlagt på grunn av bevisets stilling.

Lenke til kommentar

Kan være jeg formulerte starten litt feil. Det er en Ca 1000 m2 stor "parkeringsplass", grusplass, langt unna bebyggelse. Har ikke noe på meg fra tidligere, og kjører veldig hensynsfullt langs veiene da jeg har familie selv. Nærmeste bil var parkert ca 100-150 meter fra der bilen skulle snu (helt åpen plass, i et hjørne av parkeringsplassen), var også forsikret om at ingen andre var i nærheten, hverken folk eller materiell. Skrensen er ca 20 meter totalt.

Endret av Stickyicky
Lenke til kommentar

Hvis dette er tilfellet skal jeg være tilbøyelig til å være enig i at et førerkortbeslag er noe strengt. Jeg trodde dette var på vei og ikke parkeringsplass. Men det er nå en gang slik at skrens blir sett alvorlig på av påtalemyndighet slik det burde. Om du får beholde førerkortet ditt her avhenger nok av hvilken jurist som behandler saken. Rettspraksis tilsier uansett at domfeldelse er sannsynlig, men langt fra absolutt. Det avhenger altså helt hvordan juristen behandler vilkårene for straff.

Lenke til kommentar

Hva mener du skulle være grunnlaget her? Fører er ikke identifisert og kjøretøyet er tilgjengelig for flere førere.

Grunnlaget er vtrl. At fører ikke er identifisert kommer an på sannsynlighetsovervekten. At bilen er tilgjengelig for flere førere har jo politiet tatt høyde for da de har tatt inn de aktuelle til avhør for så å sjekke de ut av saken. Dermed er sannsynligheten og mistanken mot trådstarter styrket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...