Gå til innhold

Hvordan bør jeg kjøre på landevei? Ønsker tips!


cenenzo

Anbefalte innlegg

hvilken fart ville du ha kjørt i en smal landevei uten veioppmerkning?

Det finnes ingen fasit på dette. Fartsgrensen vil kunne være 80 km/t uten at det er klokt å kjøre i 80. Enkelte steder går det helt fint å kjøre i 80, fordi veien er strak og fin med god oversikt. Andre steder er veien så bred at du kan passere lastebiler uten noe stress. Det forutsetter naturligvis at du kan kontrollere bilen i 80, og har god kontroll på hvor du ligger i veibanen.

 

Man skal kjøre slik at man skal kunne stoppe hvis det dukker opp noe fremfor deg eller i en sving. Du skal rett og slett kjøre etter forholdene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

På landevei er det vel ofte forkjørsvei, men dersom det ikke er det så skal du vike for alt av veier fra høyre. Er du i tvil om det bare er en innkjørsel eller parkeringsplass, så viker du. Som regel kan du se på veimerkinga om det er en vei eller ikke, ved innkjørsler vil ikke merkingen svinge inn, men vær obs på feilmerking.

 

Du skal kjøre så fort at du kan stoppe for enhver hindring som plutselig kan dukke opp, enten det er en bil rundt neste sving, eller en bygning som står så nærme veien at du ikke kan se om det kommer noe eller noen løpende bak.

 

Det er ikke noe fasitsvar her, du må bare få en følelse med det. Å konsekvent bremse ned til 60 i enhver sving er ikke god kjøring. Noen svinger og veier er så gode at det går fint i 80, andre ganger må man ned i 40.

 

Hvordan vet du at en landevei kan være forskjørsvei? er så sjeldent jeg ser at det er forskjørsvel skilt... Men tror jeg skjønner poenget ditt med farten! du har ikke en eksempel på hvordan en sving som du kan kjøre 80km/h ser ut?

 

ble egentlig lit forvirret av veimerkingen sier om det er vei eller ikke, har du noe eksempel?

 

 

hvilken fart ville du ha kjørt i en smal landevei uten veioppmerkning?

 

 

Men er det lurt å kjøre forbi på landevei / E6 under oppkjøring? hvis ja, hvilken tilfelle? eller skal jeg la vær ?

 

kjører jeg forbi en syklist, hvor langt unna han bør jeg være når jeg kjører forbi? bør jeg være såpass så langt vekke fra syklisten at jeg tar hele motsatt kjørefelt når jeg kjører forbi?

 

 

Generelt sett ville jeg fulgt fartsgrensen på stedet om jeg kjørte på en smal landevei uten veioppmerking, så sant forholdene, føret, sikten eller veien (sving) skulle tilsi noe annet. Det jeg lærte var å kjøre litt mer mot midten av veien når det ikke var biler i motsatt kjørefelt, og så kjøre litt saktere og legge seg mer mot høyre side av veien mens man kjører forbi den andre bilen.

 

Det er ikke noe i veien med å kjøre forbi på landevei eller på E6 så lenge du kan demonstrere gode rutiner og planlegge godt. For eksempel må du avgjøre om det er hensiktsmessig å kjøre forbi, dette er spesielt viktig om du vet at du skal kjøre av E6 eller svinge rett etterpå. For det andre må du vurdere om sikten er god nok til at det er fornuftig å kjøre forbi. Er det det, så må du sjekke blindsone, sidespeil, blinke ut, svinge rolig over i det andre kjørefeltet (på venstre side), gi på littegrann (men ikke bryte fartsgrensen), vente til du ser fronten til det andre kjøretøyet i innerspeilet, blinke til høyre, og så legge deg rolig inn igjen. Ikke glem å kjøre litt lenger når du ser fronten, sånn at bilen ikke føler at du presser deg rett inn foran han, og på den måten skaper en farlig situasjon.

 

Kjører du forbi en syklist bør du ligge i motsatt kjørefelt, dette fordi det kan hende at syklisten velter, og det er veldig kjedelig om han skulle ende opp under bilen din. Det er godt mulig at andre har andre meninger om akkurat dette.

 

Jeg har ferskt førerkort, så det kan hende at noen er uenig med meg i det jeg skriver her.

Endret av killahdude
Lenke til kommentar

 

 

 

På landevei er det vel ofte forkjørsvei, men dersom det ikke er det så skal du vike for alt av veier fra høyre. Er du i tvil om det bare er en innkjørsel eller parkeringsplass, så viker du. Som regel kan du se på veimerkinga om det er en vei eller ikke, ved innkjørsler vil ikke merkingen svinge inn, men vær obs på feilmerking.

 

Du skal kjøre så fort at du kan stoppe for enhver hindring som plutselig kan dukke opp, enten det er en bil rundt neste sving, eller en bygning som står så nærme veien at du ikke kan se om det kommer noe eller noen løpende bak.

 

Det er ikke noe fasitsvar her, du må bare få en følelse med det. Å konsekvent bremse ned til 60 i enhver sving er ikke god kjøring. Noen svinger og veier er så gode at det går fint i 80, andre ganger må man ned i 40.

 

Hvordan vet du at en landevei kan være forskjørsvei? er så sjeldent jeg ser at det er forskjørsvel skilt... Men tror jeg skjønner poenget ditt med farten! du har ikke en eksempel på hvordan en sving som du kan kjøre 80km/h ser ut?

 

ble egentlig lit forvirret av veimerkingen sier om det er vei eller ikke, har du noe eksempel?

 

 

hvilken fart ville du ha kjørt i en smal landevei uten veioppmerkning?

 

 

Men er det lurt å kjøre forbi på landevei / E6 under oppkjøring? hvis ja, hvilken tilfelle? eller skal jeg la vær ?

 

kjører jeg forbi en syklist, hvor langt unna han bør jeg være når jeg kjører forbi? bør jeg være såpass så langt vekke fra syklisten at jeg tar hele motsatt kjørefelt når jeg kjører forbi?

 

 

Generelt sett ville jeg fulgt fartsgrensen på stedet om jeg kjørte på en smal landevei uten veioppmerking, så sant forholdene, føret, sikten eller veien (sving) skulle tilsi noe annet. Det jeg lærte var å kjøre litt mer mot midten av veien når det ikke var biler i motsatt kjørefelt, og så kjøre litt saktere og legge seg mer mot høyre side av veien mens man kjører forbi den andre bilen.

 

Det er ikke noe i veien med å kjøre forbi på landevei eller på E6 så lenge du kan demonstrere gode rutiner og planlegge godt. For eksempel må du avgjøre om det er hensiktsmessig å kjøre forbi, dette er spesielt viktig om du vet at du skal kjøre av E6 eller svinge rett etterpå. For det andre må du vurdere om sikten er god nok til at det er fornuftig å kjøre forbi. Er det det, så må du sjekke blindsone, sidespeil, blinke ut, svinge rolig over i det andre kjørefeltet (på venstre side), gi på littegrann (men ikke bryte fartsgrensen), vente til du ser fronten til det andre kjøretøyet i innerspeilet, blinke til høyre, og så legge deg rolig inn igjen. Ikke glem å kjøre litt lenger når du ser fronten, sånn at bilen ikke føler at du presser deg rett inn foran han, og på den måten skaper en farlig situasjon.

 

Kjører du forbi en syklist bør du ligge i motsatt kjørefelt, dette fordi det kan hende at syklisten velter, og det er veldig kjedelig om han skulle ende opp under bilen din. Det er godt mulig at andre har andre meninger om akkurat dette.

 

Jeg har ferskt førerkort, så det kan hende at noen er uenig med meg i det jeg skriver her.

 

 

men hvilken fart kan man kjøre forbi syklister med? 50km/h? eller det fartsgrensen tilsier? altså 80 km/h så kan jeg kjører ved siden av dem 80 km/h så lenge jeg er i motsatt kjørefelt? eller skal jeg bremse ned like før syklistene også blinke også kjøre forbi rolig og gasse på ?

 

 

Har dere noe tips til hvordan jeg kan gjenkjenne f.eks boligområde eller tettstrøk der folk bor osv hvor jeg bør kjøre i 30km/h?

 

Oppkjøringen er vell: landevei, motorvei, sentrum, også??

 

Hvordan kan jeg enkelt vite at jeg har vikeplikt veien til høyre ddersom det ikke er satt opp noe viktplikt skilt?

sliter med å se det på landevei

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

 

 

 

 

På landevei er det vel ofte forkjørsvei, men dersom det ikke er det så skal du vike for alt av veier fra høyre. Er du i tvil om det bare er en innkjørsel eller parkeringsplass, så viker du. Som regel kan du se på veimerkinga om det er en vei eller ikke, ved innkjørsler vil ikke merkingen svinge inn, men vær obs på feilmerking.

 

Du skal kjøre så fort at du kan stoppe for enhver hindring som plutselig kan dukke opp, enten det er en bil rundt neste sving, eller en bygning som står så nærme veien at du ikke kan se om det kommer noe eller noen løpende bak.

 

Det er ikke noe fasitsvar her, du må bare få en følelse med det. Å konsekvent bremse ned til 60 i enhver sving er ikke god kjøring. Noen svinger og veier er så gode at det går fint i 80, andre ganger må man ned i 40.

 

Hvordan vet du at en landevei kan være forskjørsvei? er så sjeldent jeg ser at det er forskjørsvel skilt... Men tror jeg skjønner poenget ditt med farten! du har ikke en eksempel på hvordan en sving som du kan kjøre 80km/h ser ut?

 

ble egentlig lit forvirret av veimerkingen sier om det er vei eller ikke, har du noe eksempel?

 

 

hvilken fart ville du ha kjørt i en smal landevei uten veioppmerkning?

 

 

Men er det lurt å kjøre forbi på landevei / E6 under oppkjøring? hvis ja, hvilken tilfelle? eller skal jeg la vær ?

 

kjører jeg forbi en syklist, hvor langt unna han bør jeg være når jeg kjører forbi? bør jeg være såpass så langt vekke fra syklisten at jeg tar hele motsatt kjørefelt når jeg kjører forbi?

 

 

Generelt sett ville jeg fulgt fartsgrensen på stedet om jeg kjørte på en smal landevei uten veioppmerking, så sant forholdene, føret, sikten eller veien (sving) skulle tilsi noe annet. Det jeg lærte var å kjøre litt mer mot midten av veien når det ikke var biler i motsatt kjørefelt, og så kjøre litt saktere og legge seg mer mot høyre side av veien mens man kjører forbi den andre bilen.

 

Det er ikke noe i veien med å kjøre forbi på landevei eller på E6 så lenge du kan demonstrere gode rutiner og planlegge godt. For eksempel må du avgjøre om det er hensiktsmessig å kjøre forbi, dette er spesielt viktig om du vet at du skal kjøre av E6 eller svinge rett etterpå. For det andre må du vurdere om sikten er god nok til at det er fornuftig å kjøre forbi. Er det det, så må du sjekke blindsone, sidespeil, blinke ut, svinge rolig over i det andre kjørefeltet (på venstre side), gi på littegrann (men ikke bryte fartsgrensen), vente til du ser fronten til det andre kjøretøyet i innerspeilet, blinke til høyre, og så legge deg rolig inn igjen. Ikke glem å kjøre litt lenger når du ser fronten, sånn at bilen ikke føler at du presser deg rett inn foran han, og på den måten skaper en farlig situasjon.

 

Kjører du forbi en syklist bør du ligge i motsatt kjørefelt, dette fordi det kan hende at syklisten velter, og det er veldig kjedelig om han skulle ende opp under bilen din. Det er godt mulig at andre har andre meninger om akkurat dette.

 

Jeg har ferskt førerkort, så det kan hende at noen er uenig med meg i det jeg skriver her.

 

 

men hvilken fart kan man kjøre forbi syklister med? 50km/h? eller det fartsgrensen tilsier? altså 80 km/h så kan jeg kjører ved siden av dem 80 km/h så lenge jeg er i motsatt kjørefelt? eller skal jeg bremse ned like før syklistene også blinke også kjøre forbi rolig og gasse på ?

 

 

Det jeg ville gjort er å bremse litt ned, legge meg ut, gasse på, kjøre i fartsgrensen, og så legge meg rolig tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Har dere noe tips til hvordan jeg kan gjenkjenne f.eks boligområde eller tettstrøk der folk bor osv hvor jeg bør kjøre i 30km/h?

 

 

Oppkjøringen er vell: landevei, motorvei, sentrum, også??

 

Hvordan kan jeg enkelt vite at jeg har vikeplikt veien til høyre ddersom det ikke er satt opp noe viktplikt skilt?

sliter med å se det på landevei

 

 

 

 

 

Letteste er vel å bruke øynene og se etter boliger, eneboliger, rekkehus osv.

 

Oppkjøringen er både landevei, motorvei, sentrum osv. Sensor er ute etter å teste deg innen flere mulige kjøreomgivelser.

 

Generelt sett så har man vikeplikt fra høyre med mindre skilt eller merking tilsier noe annet. Se etter skilt før kryssene og se etter merking på bakken.

 

 

Lenke til kommentar

 

Har dere noe tips til hvordan jeg kan gjenkjenne f.eks boligområde eller tettstrøk der folk bor osv hvor jeg bør kjøre i 30km/h?

 

 

Oppkjøringen er vell: landevei, motorvei, sentrum, også??

 

Hvordan kan jeg enkelt vite at jeg har vikeplikt veien til høyre ddersom det ikke er satt opp noe viktplikt skilt?

sliter med å se det på landevei

 

 

 

 

 

Letteste er vel å bruke øynene og se etter boliger, eneboliger, rekkehus osv.

 

Oppkjøringen er både landevei, motorvei, sentrum osv. Sensor er ute etter å teste deg innen flere mulige kjøreomgivelser.

 

Generelt sett så har man vikeplikt fra høyre med mindre skilt eller merking tilsier noe annet. Se etter skilt før kryssene og se etter merking på bakken.

 

 

 

 

skilt og merkning altså på høyre siden ikke sant? hos de jeg viker for?

akseptabel fart på sånne steder som eneboliger osv er? 50km/h?

Lenke til kommentar

 

 

Har dere noe tips til hvordan jeg kan gjenkjenne f.eks boligområde eller tettstrøk der folk bor osv hvor jeg bør kjøre i 30km/h?

 

 

Oppkjøringen er vell: landevei, motorvei, sentrum, også??

 

Hvordan kan jeg enkelt vite at jeg har vikeplikt veien til høyre ddersom det ikke er satt opp noe viktplikt skilt?

sliter med å se det på landevei

 

 

 

 

 

Letteste er vel å bruke øynene og se etter boliger, eneboliger, rekkehus osv.

 

Oppkjøringen er både landevei, motorvei, sentrum osv. Sensor er ute etter å teste deg innen flere mulige kjøreomgivelser.

 

Generelt sett så har man vikeplikt fra høyre med mindre skilt eller merking tilsier noe annet. Se etter skilt før kryssene og se etter merking på bakken.

 

 

 

 

skilt og merkning altså på høyre siden ikke sant? hos de jeg viker for?

akseptabel fart på sånne steder som eneboliger osv er? 50km/h?

 

 

Skilt og merking på høyre side, ja. Merking ser du jo på bakken, f.eks. om det er malt hvite trekanter på bakken på veien høyre side når du kommer til et kryss, så betyr det at de har vikeplikt for deg.

 

Har du et trekant-skilt kombinert med trekanter på bakken på veien som DU kjører på, så betyr det at du har vikeplikt for venstre OG høyre.

 

Akseptabel fart på sånne steder er ca. 30 km/h, men den kan være enda lavere om sikten er dårlig (busker, hekker osv). Tenk deg at noen kan dukke opp når du minst venter det, og du må være klar til å stoppe i tide.

Lenke til kommentar

Hva jeg lærte når jeg hadde kjøretimer var at ved inngang til rundkjøring skulle jeg kjøre unaturlig sakte.

Dette var ofte 2.gir. Hvis man har dårlig sikt, 1.gir. Er det en stor rundkjøring så funker 3.gir.

Man skal være ferdig giret cirka 100m før inngang til rundkjøring. Ønskelig skal man ikke gire i selve rundkjøringen, med unntak av større rundkjøringen som trengte ned giring til 1.gir. Farten inn mot rundkjøring må være såpass lav at hvis det kommer biler skal nedbremsing til stopp virke behagelig og naturlig.

Man skal også greie å stoppe før man har fronten halvveis inni rundkjøringen. Det er ønskelig å gire opp ved utkjøring av rundkjøring.

Lenke til kommentar

På ganske rett strekning kjører jeg i 80 km /h.

Svinger bremser jeg litt ned til 60-70km/h før svingen for også gasse på?

 

Ser det ganske greit ut?

Ja, om du vil irritere de bak til døde, og skape farlige situasjoner når de forsøker å komme seg forbi på rettstrekningene.

Lenke til kommentar

 

På ganske rett strekning kjører jeg i 80 km /h.

Svinger bremser jeg litt ned til 60-70km/h før svingen for også gasse på?

 

Ser det ganske greit ut?

Ja, om du vil irritere de bak til døde, og skape farlige situasjoner når de forsøker å komme seg forbi på rettstrekningene.

 

 

Det her kommer egentlig litt an på svingen og sikten. Det er helt greit å bremse ned til f.eks. 70 km/h i en krapp sving, men er det en svak sving så er det helt i orden å kjøre i fartsgrensen uten at man får problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

På ganske rett strekning kjører jeg i 80 km /h.

Svinger bremser jeg litt ned til 60-70km/h før svingen for også gasse på?

 

Ser det ganske greit ut?

Ja, om du vil irritere de bak til døde, og skape farlige situasjoner når de forsøker å komme seg forbi på rettstrekningene.

 

 

Det her kommer egentlig litt an på svingen og sikten. Det er helt greit å bremse ned til f.eks. 70 km/h i en krapp sving, men er det en svak sving så er det helt i orden å kjøre i fartsgrensen uten at man får problemer.

 

 

f.eks gårdstun osv, f.eks hus som kan ligge på veien, men ikke rett ved siden av veien, de har kanskje en busk og postkassa, og bilen står kanskje parkert ved veien, hvilken fart hadde du kjørt her?

 

Hvilken veier bør man ikke kjøre forbi syklister ?

 

La oss F.eks en vanlig hovedvei , bør man kjøre forbi eller holde oss bak de som kjører moped ? la oss si Riksvei 109, det mest vanlige veien for å komme seg fra sarpsborg til fredag?

 

Hørte noe rykter om at 80% er landevei

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Du skal kjøre trygt, forutsigbart og ikke bryte regler som fartsgrenser og vikeplikt. Du er nødt til å selv få en følelse med hva man skal gjøre, du kan ikke sitte her på nettet og spørre om hvordan man gjør i sånne og sånne situasjoner. Se ting an, hold deg innenfor lover og regler.

 

Det er ganske uproblematisk å kjøre forbi syklister og mopeder, du kan gjøre det selv om det er forbikjøring forbudt (men du kan ikke bryte en sperrelinje). Du må jo selvfølgelig passe på at du ikke kjører inn i en bil som kommer i mot, og dermed kan du f.eks. ikke kjøre forbi i krappe svinger uten sikt, fordi du ikke vet om det kommer en bil i mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du stiller veldig mange spørsmål som det egentlig er umulig å gi fullstendige svar på uten å være tilstede der og da i den spesifikke situasjon. Jeg tror kanskje du overtenker en del ting her, da mye av dette rundt fart på landevei og slikt egentlig er sånt hvertfall jeg (og jeg regner med mange andre) styrer litt underbevisst og på "feel".

 

Selv har jeg hatt lappen i rundt 5 år, og har vel kjørt noe slikt som 100.000 km i løpet av disse, og jeg kan ikke huske at jeg noensinne har hatt en såpass spesifikk tankeprossess rundt landeveiskjøring som "Her er fartsgrensen 80, det er så og så mange svinger som er så og så krappe, i tillegg til så og så mange utkjørsler, så da er det lurt å kjøre i 70 hele strekningen". Jeg er selvsagt klar over hva fartsgrensen er i området, og holder øye med hvor fort jeg faktisk kjører, men det er ganske mange landeveier rundt omkring der det er svært uforsvarlig å holde fartsgrensen hele tiden, og dermed går det ofte i 60-70 selvom fartsgrensen skulle være 80.

 

En ting angående fartsgrenser som det er lurt å merke seg er at fartsgrenser ikke blir bestemt på grunnlag av hvilken hastighet det er komfortabelt og sikkert å holde til enhver tid, men heller på grunnlag av hvor tett befolket området er, hvor mange utkjørsler, veikryss, skoler/barnehager det er på strekningen, hvordan ulykkesstatistikken ser ut osv osv.

 

Bilkjøring, og særlig kjøring på landevei er veldig dynamisk og noe man rett og slett trenger erfaring for å bli ordentlig komfortabel med. Forholdene endrer seg ofte, og på variert landevei bør man konstant avpasse farten etter dette. Selvom fartsgrensen er 80 hender det at man kommer til en sving der man ikke bør kjøre fortere enn 40-50. Fotgjengere, syklister, parkerte biler, andre hindringer kan dukke opp hvor som helst, rundt enhver sving eller over enhver bakketopp.

 

Dette er egentlig ikke noe som går an å lære av å spørre/lese på et forum, men heller noe du må erfare og observere selv. Det høres egentlig ut som om du burde ta et par ekstra kjøretimer med fokus på landeveiskjøring for å bli litt tryggere på det her.

 

Det er også viktig å huske at man aldri blir utlært som bilfører, og at fullført oppkjøring kun er et tidlig skritt på veien. Det er ikke mulig å lære seg grundig hvordan man nøyaktig skal opptre i absolutt alle situasjoner og miljøer man skulle komme over før man får seg lappen. Mye av dette lærer og erfarer du i årene etter oppkjøring er fullført. Det aller viktigste er uansett å forholde seg rolig i trafikken, ikke ta sjanser, og å avpasse farten etter forholdene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal kjøre trygt, forutsigbart og ikke bryte regler som fartsgrenser og vikeplikt. Du er nødt til å selv få en følelse med hva man skal gjøre, du kan ikke sitte her på nettet og spørre om hvordan man gjør i sånne og sånne situasjoner. Se ting an, hold deg innenfor lover og regler.

 

Det er ganske uproblematisk å kjøre forbi syklister og mopeder, du kan gjøre det selv om det er forbikjøring forbudt (men du kan ikke bryte en sperrelinje). Du må jo selvfølgelig passe på at du ikke kjører inn i en bil som kommer i mot, og dermed kan du f.eks. ikke kjøre forbi i krappe svinger uten sikt, fordi du ikke vet om det kommer en bil i mot.

 

sperrelinjer er helttrukket linjer antar jeg? den er grei!

Lenke til kommentar

Du stiller veldig mange spørsmål som det egentlig er umulig å gi fullstendige svar på uten å være tilstede der og da i den spesifikke situasjon. Jeg tror kanskje du overtenker en del ting her, da mye av dette rundt fart på landevei og slikt egentlig er sånt hvertfall jeg (og jeg regner med mange andre) styrer litt underbevisst og på "feel".

 

Selv har jeg hatt lappen i rundt 5 år, og har vel kjørt noe slikt som 100.000 km i løpet av disse, og jeg kan ikke huske at jeg noensinne har hatt en såpass spesifikk tankeprossess rundt landeveiskjøring som "Her er fartsgrensen 80, det er så og så mange svinger som er så og så krappe, i tillegg til så og så mange utkjørsler, så da er det lurt å kjøre i 70 hele strekningen". Jeg er selvsagt klar over hva fartsgrensen er i området, og holder øye med hvor fort jeg faktisk kjører, men det er ganske mange landeveier rundt omkring der det er svært uforsvarlig å holde fartsgrensen hele tiden, og dermed går det ofte i 60-70 selvom fartsgrensen skulle være 80.

 

En ting angående fartsgrenser som det er lurt å merke seg er at fartsgrenser ikke blir bestemt på grunnlag av hvilken hastighet det er komfortabelt og sikkert å holde til enhver tid, men heller på grunnlag av hvor tett befolket området er, hvor mange utkjørsler, veikryss, skoler/barnehager det er på strekningen, hvordan ulykkesstatistikken ser ut osv osv.

 

Bilkjøring, og særlig kjøring på landevei er veldig dynamisk og noe man rett og slett trenger erfaring for å bli ordentlig komfortabel med. Forholdene endrer seg ofte, og på variert landevei bør man konstant avpasse farten etter dette. Selvom fartsgrensen er 80 hender det at man kommer til en sving der man ikke bør kjøre fortere enn 40-50. Fotgjengere, syklister, parkerte biler, andre hindringer kan dukke opp hvor som helst, rundt enhver sving eller over enhver bakketopp.

 

Dette er egentlig ikke noe som går an å lære av å spørre/lese på et forum, men heller noe du må erfare og observere selv. Det høres egentlig ut som om du burde ta et par ekstra kjøretimer med fokus på landeveiskjøring for å bli litt tryggere på det her.

 

Det er også viktig å huske at man aldri blir utlært som bilfører, og at fullført oppkjøring kun er et tidlig skritt på veien. Det er ikke mulig å lære seg grundig hvordan man nøyaktig skal opptre i absolutt alle situasjoner og miljøer man skulle komme over før man får seg lappen. Mye av dette lærer og erfarer du i årene etter oppkjøring er fullført. Det aller viktigste er uansett å forholde seg rolig i trafikken, ikke ta sjanser, og å avpasse farten etter forholdene.

 

hmmm.... jeg kjører jo etter min feeling, men min feeling er jo aldri en fasit, det kan være at jeg brått blir tatt for "råkjøring" eller diverse andre ting, selvom jeg føler at det er rett , så betyr ikke det at sensor er enig, derfor jeg vil spørre her :D

 

Kan også være det at jeg gruer meg veldig til fredag...

 

Men tusen takk for svar :)

 

Kjørelæreren sa at han var ganske sikker på at jeg består dersom jeg kjørte 1-2 timer om dagen denne uka :) han sa ikke at jeg vil bestå, men at han var ganske sikker!

 

Så håper han har rett :) kjørt 4 timer mandag, 4 timer tirsdag og 2 timer idag :) skal ut og kjøre imorgen og :) får håpe jeg kjører landevei bedre da!

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Et godt tips som jeg fikk av min kjørelærer er å kjøre mer og tenke mindre. Jeg har/hadde en lei uvane å tenke alt for mye når jeg kjører, jeg klarer ikke å slutte å tenke helt, men jeg fokuserer mest på det som er mest viktig der og da, f.eks. hvor jeg har vikeplikt, hvor fort jeg bør kjøre osv men samtidig holde det enkelt. Tross alt, det er mange idioter i trafikken som har klart å få førerkort, så om de klarer det, hvorfor skal ikke du klare det også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt kommer med erfaring. Føl deg trygg bak rattet, kjør med selvtillit. Det er vel mitt tips. Har hatt lappen i over to år bare, men føler meg trygg i kjøringen min og fikk bare positive tilbakemeldinger fra kjørelæreren min. Som han selv sa følte han seg ekstremt trygg når jeg kjørte.

 

Ting som vikeplikt, forkjørsrett, regler, skilt, rundkjøring osv kommer automatisk etterhvert. Det er noe som du ikke tenker på at du tenker på tilslutt, hvis du skjønner. :)

 

Og husk at øvelse gjør mester, hvert fall når det kommer til bilkjøring.

Lenke til kommentar

Yess!! Men har dere noe formening med det å gire i en sving, oppover bakke? F.eks du kjører inn i en sving du har 3 gir på, og tilpasser farten, veien er fint ved starten, men så midt i svingen, så blir veien skikkelig ubehagelig å holde farten du kjører i, masse kongler og hull i veien som gjør at det rister, og du bestemmer deg for å gire ned til 2 også kjøre, samtidig som veien er ganske trang. Det er en ganske lang "S" sving :).

Lenke til kommentar

Hei jeg bare lurer på, på vanlige forskjørsvei! Når en skal svinge av mot venstre og må vike, og du er bak han, til høyre er det en luke som ligner på en slags busstopp, er det lovlig å bruke den "buss stoppen" til å kjøre forbi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...