Gå til innhold

Hvordan bør jeg kjøre på landevei? Ønsker tips!


cenenzo

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har oppkjøring nå til fredag 04.07.2014

 

Kjørelæreren har sagt at jeg må øve på de siste dagene her på:

 

"Landevei bli mere jevn i svinger og med fart" .

 

Noen som har tips?

 

Jeg har også tendenser til å gire meg ferdig å rundkjøringer, når bør jeg ha gjort girskiftet og gjort meg ferdig med clutch, dersom jeg er på vei inn til en rundkjøring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Landevei: Et godt tips her er å se langt frem (dit du skal) før svingen, sånn at svingen blir mer jevn og naturlig.

En uvane som jeg pleide å ha var å se rett ned mens jeg kjørte i svinger på landevei, og korrigere "litt og litt". Det fører til unaturlige og dårlige svinger.

 

Rundkjøringer: Gir ned trinnvis, fra f.eks. 4. til 3. gir, så til 2. og så til 1. Alternativt kan du hoppe fra 3. til 1. så lenge du holder clutchen inne.

Har du en god luke trenger du ikke gire helt ned til 1. men kan kjøre sakte fremover i 2. gir

Du bør være ferdig med girskifte FØR du er inne i rundkjøringen sånn at du kan ha fullt fokus på trafikken.

Et godt tips er å observere og se tidlig mens du girer ned (dette bør selvfølgelig gå av seg selv nå)

 

Har nettopp tatt og bestått oppkjøring klasse B, så bare spør om det er noe du lurer på!

Lenke til kommentar

Landevei: Et godt tips her er å se langt frem (dit du skal) før svingen, sånn at svingen blir mer jevn og naturlig.

En uvane som jeg pleide å ha var å se rett ned mens jeg kjørte i svinger på landevei, og korrigere "litt og litt". Det fører til unaturlige og dårlige svinger.

 

Rundkjøringer: Gir ned trinnvis, fra f.eks. 4. til 3. gir, så til 2. og så til 1. Alternativt kan du hoppe fra 3. til 1. så lenge du holder clutchen inne.

Har du en god luke trenger du ikke gire helt ned til 1. men kan kjøre sakte fremover i 2. gir

Du bør være ferdig med girskifte FØR du er inne i rundkjøringen sånn at du kan ha fullt fokus på trafikken.

Et godt tips er å observere og se tidlig mens du girer ned (dette bør selvfølgelig gå av seg selv nå)

 

 

Har nettopp tatt og bestått oppkjøring klasse B, så bare spør om det er noe du lurer på!

 

Hvis jeg f.eks kommer fra en vei som er 50 km/h og skal bremse ned og inn i rundkjøringen.

hvis jeg da girer ned til 2 mens speedometeret enda viser 40km/h, når kan jeg slippe ut clutchen? kan jeg slippe den ut med engang?

 

Hvor fort bør jeg kjøre i landevei svinger? de normale? så jeg ikke kjører for sakte!

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

 

Landevei: Et godt tips her er å se langt frem (dit du skal) før svingen, sånn at svingen blir mer jevn og naturlig.

En uvane som jeg pleide å ha var å se rett ned mens jeg kjørte i svinger på landevei, og korrigere "litt og litt". Det fører til unaturlige og dårlige svinger.

 

Rundkjøringer: Gir ned trinnvis, fra f.eks. 4. til 3. gir, så til 2. og så til 1. Alternativt kan du hoppe fra 3. til 1. så lenge du holder clutchen inne.

Har du en god luke trenger du ikke gire helt ned til 1. men kan kjøre sakte fremover i 2. gir

Du bør være ferdig med girskifte FØR du er inne i rundkjøringen sånn at du kan ha fullt fokus på trafikken.

Et godt tips er å observere og se tidlig mens du girer ned (dette bør selvfølgelig gå av seg selv nå)

 

 

Har nettopp tatt og bestått oppkjøring klasse B, så bare spør om det er noe du lurer på!

 

Hvis jeg f.eks kommer fra en vei som er 50 km/h og skal bremse ned og inn i rundkjøringen.

hvis jeg da girer ned til 2 mens speedometeret enda viser 40km/h, når kan jeg slippe ut clutchen? kan jeg slippe den ut med engang?

 

Hvor fort bør jeg kjøre i landevei svinger? de normale? så jeg ikke kjører for sakte!

 

 

Hvis veien er 50 km/h så bør du ned i ca. 30 km/h før du girer ned til 2. gir for å ikke kjøre med for høyt turtall.

Clutchen slipper du rolig ut etter å ha giret. Generelt så har jeg inntrykk av at jo høyere fart, jo raskere kan du slippe clutchen uten å merke noe. På lavere gir bør du bruke litt mer tid før du slipper clutch, men clutchmestring er vel noe jeg regner med at du har trent med kjørelæreren?

 

Farten du bør kjøre med avhenger veldig av føre, sikt, fartsgrense, trafikk, med mer.

 

Generelt sett bør du ha litt lavere fart i svinger, bare husk å bremse/sakke ned FØR du kommer inn i svingen og ikke i selve svingen.

Endret av killahdude
Lenke til kommentar

Med mindre svingene er for krappe så holder du samme fart som på rettstrekkene. Der er lite som irriterer mer enn bilister som bremser opp i svinger og gir gass på rettstrekker.

Å gire ned til 1. som blir nevnt over her gjør du kun dersom du må stoppe helt opp. Med mindre du står helt stille skal det mye til for at du har behov for å gå helt ned til første.

Lenke til kommentar

Generelt sett bør du alltid kjøre 10-20 km/h mindre enn fartsgrensen i svinger, men som sagt så avhenger det veldig av sikten og andre forhold på veien. Bare husk å bremse/sakke ned i god tid FØR svingen og ikke i selve svingen, ellers mister du lett kontroll over bilen.

Dummeste jeg har hørt. Det er slik kjøring som forårsaker stygge forbikjøringer, fordi andre trafikanter irriterer seg grønne av å ligge bak, og kjører forbi på steder de ikke burde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TS; hvis ikke du håndterer en rundkjøring så tror jeg ikke du er klar for en oppkjøring. Det er ikke noen fasit på hvilket gir man skal ha inn, det er flere faktorer som spiller inn her.

 

Er forøvrig enig med han over. Ligger man stadig godt under fartsgrensa unødig så vil det ende i frustrasjon og dårlige beslutninger for sjåfører bak.

Lenke til kommentar

Husk at du skal ikke kjøre fortest mulig gjennom rundkjøringa, men skal ha god mulighet til å stoppe tidsnok hvis det kommer biler inn. Det er ikke om å gjøre å komme først inn eller ut.

 

Jeg husker når jeg hadde landeveiskjøring under kjøreopplæringa, vi var 2 biler ute sammen så vi kunne øve på forbikjøring og holde riktig avstand og slikt, og bilene hadde samband som sjåførlærerne snakka i.

Vi kom til ei rundkjøring som lå helt "øde" rett før ei bro. Både den andre bilen og jeg freste rett gjennom uten å slakke ned i det hele tatt. Det var jo ingen biler i nærheten, tenkte vi.

 

Da kom det tørt over sambandet fra den fremste bilen "Du, så dere ei rundkjøring nå nettopp?", lærern i min bil svarte "neeeeeei har ikke sett no rundkjøring jeg". Da følte vi oss temmelig dumme.

 

Man skal heller ikke drive og slakke ned/bremse før alle svinger, da kjører man for fort i utgangspunktet. Sånn rykk og napp-kjøring er ikke bra for bensinbruken heller. Hopper du på bremsa i hver sving kjører du fortere enn du er komfortabel med før svingen, og bør heller roe ned litt gjennomsnittlig.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS; hvis ikke du håndterer en rundkjøring så tror jeg ikke du er klar for en oppkjøring. Det er ikke noen fasit på hvilket gir man skal ha inn, det er flere faktorer som spiller inn her.

 

Er forøvrig enig med han over. Ligger man stadig godt under fartsgrensa unødig så vil det ende i frustrasjon og dårlige beslutninger for sjåfører bak.

 

TS; hvis ikke du håndterer en rundkjøring så tror jeg ikke du er klar for en oppkjøring. Det er ikke noen fasit på hvilket gir man skal ha inn, det er flere faktorer som spiller inn her.

 

Er forøvrig enig med han over. Ligger man stadig godt under fartsgrensa unødig så vil det ende i frustrasjon og dårlige beslutninger for sjåfører bak.

 

å håndtere rundkjøring klarer jeg :) Kjørelæreren sier at han er ganske sikker på at jeg består dersom jeg kjører 1 time hver dag :) Jeg vil bare vite hvordan jeg kan forbedre kjøringa :) så jeg øker sjansen for å stå :)

Lenke til kommentar

Men hvis dere skulle ha anbefalt, hvor hen på veien burde jeg ha gjort girskiftet og blitt ferdig med clutchen? Greia er at jeg kjørte ned mot en rundkjøring, hvor det var dårlig sikt for å se de fra venstre (de jeg har vikeplikt for komme inn i rundkjøringen), så jeg bremset ned før rundkjøringen for å få sikt, grunnen til jeg gjorde det var fordi de fra venstre hadde lettere for å komme fort inn i rundkjøringen fordi det var de hadde bedre sikt og sjansen for at de måtte vike var mindre.

 

Jeg bør da være ferdig med å clutche før jeg kommer til vikeplikt linja?

opplever et par ganger at bilen får et lite rykk som om jeg slipper clutchen for fort. Jeg vet ikke om det er normalt eller ikke, vil bare at sensoren skal ha det mest behagelig under bilturen, men kjørelæreren her derimot ikke sagt noe på det.

Lenke til kommentar

Det jeg pleier å gjøre i rundkjøringer med litt dårlig sikt i, er å rulle sakte og sikkert inn på 2. giret. Jeg følger med mot venstre om det kommer bil. Hvis ikke, så kan jeg fint ta rundkjøringen med 2. gir, og jeg slipper å stoppe helt opp. Her skal hastigheten være slik at du fint kan stoppe dersom det kommer bil. Hvis det kommer bil, så kan jeg enkelt bremse. Da kan jeg uansett bytte til 1. gir mens jeg står og venter. 1. gir skal du kun bruke hvis du står helt i ro. Hvis sikten er så dårlig at du MÅ stoppe opp for å få bra nok oversikt, så gjør du naturligvis dette.

 

Hvis du må begynne i 1. gir i en rundkjøring, kan det være greit å gire opp i 2. i det du kjører inn i rundkjøringa. Da slipper du at du må ha gassen i bånn for å komme deg frem, og turen blir mer behagelig siden du kan daffe deg rundt i rundkjøringa på lavt turtall. Svaret er uansett at du skal bli ferdig med giring FØR du kjører inn i rundkjøringa.

 

Når det gjelder landeveisskjøring så må du unngå rykk og napp på brems og gass. Hvis du kommer til en skarp sving som gjør at du må bremse, så kan det være en fordel å bremse på giret inn mot svingen. Eventuelt roe ned på gassen en liten stund før svingen, slik at du slipper å hogge på bremsen rett før svingen. Forsøk å ha en jevn fart, og ikke jag på gassen. Opplever du skarpe svinger, f. eks. i oppoverbakker, så skal du være ferdig med giringen før svingen.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Det jeg pleier å gjøre i rundkjøringer med litt dårlig sikt i, er å rulle sakte og sikkert inn på 2. giret. Jeg følger med mot venstre om det kommer bil. Hvis ikke, så kan jeg fint ta rundkjøringen med 2. gir, og jeg slipper å stoppe helt opp. Her skal hastigheten være slik at du fint kan stoppe dersom det kommer bil. Hvis det kommer bil, så kan jeg enkelt bremse. Da kan jeg uansett bytte til 1. gir mens jeg står og venter. 1. gir skal du kun bruke hvis du står helt i ro. Hvis sikten er så dårlig at du MÅ stoppe opp for å få bra nok oversikt, så gjør du naturligvis dette.

 

Hvis du må begynne i 1. gir i en rundkjøring, kan det være greit å gire opp i 2. i det du kjører inn i rundkjøringa. Da slipper du at du må ha gassen i bånn for å komme deg frem, og turen blir mer behagelig siden du kan daffe deg rundt i rundkjøringa på lavt turtall. Svaret er uansett at du skal bli ferdig med giring FØR du kjører inn i rundkjøringa.

 

Når det gjelder landeveisskjøring så må du unngå rykk og napp på brems og gass. Hvis du kommer til en skarp sving som gjør at du må bremse, så kan det være en fordel å bremse på giret inn mot svingen. Eventuelt roe ned på gassen en liten stund før svingen, slik at du slipper å hogge på bremsen rett før svingen. Forsøk å ha en jevn fart, og ikke jag på gassen. Opplever du skarpe svinger, f. eks. i oppoverbakker, så skal du være ferdig med giringen før svingen.

 

Men f.eks når du kjører i en 70 km/h sone og det kommer 50 km/h fartsgrense skilt, skal du ha bremset ned til 50km/h før du har kommet til skiltet? eller du skal allerede være på 50km/h før du kjører forbi skiltet?

Lenke til kommentar

Forbikjøring på landevei + E6 er det lurt på oppkjøring? Dersom det f.eks er en bil foran som ligger i 90 på 100km/h sone? eller en som kjører i 70 på 80km/h landevei?

 

Når man kjører forbi en syklist, hva slags fart skal man holde når man kjører forbi? Er det slikt at man skal gasse på så man kommer så fort som mulig forbi syklisten, eller skal man kjøre forsiktig forbi også gasse på? gjelder landevei

Lenke til kommentar

Forbikjøring på landevei + E6 er det lurt på oppkjøring? Dersom det f.eks er en bil foran som ligger i 90 på 100km/h sone? eller en som kjører i 70 på 80km/h landevei?

 

Når man kjører forbi en syklist, hva slags fart skal man holde når man kjører forbi? Er det slikt at man skal gasse på så man kommer så fort som mulig forbi syklisten, eller skal man kjøre forsiktig forbi også gasse på? gjelder landevei

Jeg hadde ikke kjørt forbi på oppkjøring såfremt du ikke er veldig godt kjent med strekningen du kjører på og har veldig god oversikt og tid. Den generelle regelen er vel i utgangspunktet at man skal holde riktig fart i forhold til fartsgrensen, og da kan det ta tid å få kjørt forbi.

 

Kjør rolig forbi gående og syklister og legg deg godt ut. Du kan jo tenke deg selv hvordan det er å bli sust forbi av en bil mens du selv er på sykkel.

 

Edit: på tofelts vei hadde jeg selvfølgelig kjørt forbi. Dette er uansett sånne spørsmål som du bør ta med kjørelærer.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Men f.eks når du kjører i en 70 km/h sone og det kommer 50 km/h fartsgrense skilt, skal du ha bremset ned til 50km/h før du har kommet til skiltet? eller du skal allerede være på 50km/h før du kjører forbi skiltet?

 

Her spør du egentlig om det samme. Hastigheten når du passerer skiltet skal være 50 kilometer i timen. Om du ligger i 50 kilometer i timen 5 meter før skiltet, så gjør dette ingenting. Om du bremser ned "i siste liten" slik at du har 50 km/t akkurat i det du passerer skiltet, så går dette også fint. Det er noe annet om du gjør det 100 meter før skiltet. Da vil dette virke irriterende for andre førere.

Lenke til kommentar

 

Forbikjøring på landevei + E6 er det lurt på oppkjøring? Dersom det f.eks er en bil foran som ligger i 90 på 100km/h sone? eller en som kjører i 70 på 80km/h landevei?

 

Når man kjører forbi en syklist, hva slags fart skal man holde når man kjører forbi? Er det slikt at man skal gasse på så man kommer så fort som mulig forbi syklisten, eller skal man kjøre forsiktig forbi også gasse på? gjelder landevei

Jeg hadde ikke kjørt forbi på oppkjøring såfremt du ikke er veldig godt kjent med strekningen du kjører på og har veldig god oversikt og tid. Den generelle regelen er vel i utgangspunktet at man skal holde riktig fart i forhold til fartsgrensen, og da kan det ta tid å få kjørt forbi.

 

Kjør rolig forbi gående og syklister og legg deg godt ut. Du kan jo tenke deg selv hvordan det er å bli sust forbi av en bil mens du selv er på sykkel.

 

Edit: på tofelts vei hadde jeg selvfølgelig kjørt forbi. Dette er uansett sånne spørsmål som du bør ta med kjørelærer.

 

 

Så det jeg bør gjøre er å bare være tålmodig da også ikke kjøre forbi?:D Er bare redd for å stryke dersom jeg ikke gjør det, siden det har vært at noen har strøket pga de ikke kjørte forbi.

 

Men er det lurt å kjøre forbi på E6? f.eks lastebiler som kjører veldig sakte?

Lenke til kommentar

Noen som kan tipse meg hvilken fart jeg bør kjøre i omgivelser? Jeg kjører etter mine innstinkter når jeg velger fart på landevei, men jeg vet ikke om jeg velger riktig fart siden jeg ikke har noe fasit på det.

 

På ganske rett strekning kjører jeg i 80 km /h.

Svinger bremser jeg litt ned til 60-70km/h før svingen for også gasse på?

 

Ser det ganske greit ut?

 

Men landevei der hvor veien er kanskje litt smalere og det er ikke merket veilinjer, hva bør jeg kjøre der?

 

Hvilken fart bør jeg kjøre på landevei med kanskje noen bygninger på kanten av veien? f.eks bondegård osv.

 

Hvilken fart bør jeg kjøre svingete veier, f.eks hårnålsvei?

 

Jeg vet også at når du kjører landevei så er det ikke forskjørsvei. Men jeg sliter med å se når det faktisk er en vei fra høyre jeg må vike for, eller om det er en vei jeg skal vike. Noen tips?

 

Noen tips til hvordan jeg kan hjelpe meg selv å gjenkjenne type omgivelser? f.eks boligstrøk der jeg må kjøre i 30km/h osv?

Lenke til kommentar

På landevei er det vel ofte forkjørsvei, men dersom det ikke er det så skal du vike for alt av veier fra høyre. Er du i tvil om det bare er en innkjørsel eller parkeringsplass, så viker du. Som regel kan du se på veimerkinga om det er en vei eller ikke, ved innkjørsler vil ikke merkingen svinge inn, men vær obs på feilmerking.

 

Du skal kjøre så fort at du kan stoppe for enhver hindring som plutselig kan dukke opp, enten det er en bil rundt neste sving, eller en bygning som står så nærme veien at du ikke kan se om det kommer noe eller noen løpende bak.

 

Det er ikke noe fasitsvar her, du må bare få en følelse med det. Å konsekvent bremse ned til 60 i enhver sving er ikke god kjøring. Noen svinger og veier er så gode at det går fint i 80, andre ganger må man ned i 40.

Lenke til kommentar

På landevei er det vel ofte forkjørsvei, men dersom det ikke er det så skal du vike for alt av veier fra høyre. Er du i tvil om det bare er en innkjørsel eller parkeringsplass, så viker du. Som regel kan du se på veimerkinga om det er en vei eller ikke, ved innkjørsler vil ikke merkingen svinge inn, men vær obs på feilmerking.

 

Du skal kjøre så fort at du kan stoppe for enhver hindring som plutselig kan dukke opp, enten det er en bil rundt neste sving, eller en bygning som står så nærme veien at du ikke kan se om det kommer noe eller noen løpende bak.

 

Det er ikke noe fasitsvar her, du må bare få en følelse med det. Å konsekvent bremse ned til 60 i enhver sving er ikke god kjøring. Noen svinger og veier er så gode at det går fint i 80, andre ganger må man ned i 40.

 

Hvordan vet du at en landevei kan være forskjørsvei? er så sjeldent jeg ser at det er forskjørsvel skilt... Men tror jeg skjønner poenget ditt med farten! du har ikke en eksempel på hvordan en sving som du kan kjøre 80km/h ser ut?

 

ble egentlig lit forvirret av veimerkingen sier om det er vei eller ikke, har du noe eksempel?

Lenke til kommentar

 

På landevei er det vel ofte forkjørsvei, men dersom det ikke er det så skal du vike for alt av veier fra høyre. Er du i tvil om det bare er en innkjørsel eller parkeringsplass, så viker du. Som regel kan du se på veimerkinga om det er en vei eller ikke, ved innkjørsler vil ikke merkingen svinge inn, men vær obs på feilmerking.

 

Du skal kjøre så fort at du kan stoppe for enhver hindring som plutselig kan dukke opp, enten det er en bil rundt neste sving, eller en bygning som står så nærme veien at du ikke kan se om det kommer noe eller noen løpende bak.

 

Det er ikke noe fasitsvar her, du må bare få en følelse med det. Å konsekvent bremse ned til 60 i enhver sving er ikke god kjøring. Noen svinger og veier er så gode at det går fint i 80, andre ganger må man ned i 40.

 

Hvordan vet du at en landevei kan være forskjørsvei? er så sjeldent jeg ser at det er forskjørsvel skilt... Men tror jeg skjønner poenget ditt med farten! du har ikke en eksempel på hvordan en sving som du kan kjøre 80km/h ser ut?

 

ble egentlig lit forvirret av veimerkingen sier om det er vei eller ikke, har du noe eksempel?

 

 

hvilken fart ville du ha kjørt i en smal landevei uten veioppmerkning?

 

 

Men er det lurt å kjøre forbi på landevei / E6 under oppkjøring? hvis ja, hvilken tilfelle? eller skal jeg la vær ?

 

kjører jeg forbi en syklist, hvor langt unna han bør jeg være når jeg kjører forbi? bør jeg være såpass så langt vekke fra syklisten at jeg tar hele motsatt kjørefelt når jeg kjører forbi?

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...