Gå til innhold

Hva menes med kredittvurdering ved leasing?

BirgerCaC

Anbefalte innlegg

Jeg skal lease en landbruksmaskin. Tenker å lease med SG Finans, og det står det at ved å innvilge leasing så skal man kredittvurderes og etter at du er vurdert så kan man etablere en avtale hvis forutsatt at kreditten er "godkjent".

Jeg har leaset litt før, men dette har vært mindre ting og jeg har egentlig ikke brydd meg så mye om denne kreditten, men jeg har aldri fått det klart for meg hva kreditt faktisk er. Så spørsmålet mitt er. Hva menes med kredittvurdering, og hvordan kan kreditten godkjennes. Hvorfor eller hvordan godkjennes kreditten og hva er kreditt, og hvordan skaffer man seg kreditt.

Ble endel spørsmål der nå, men jeg håper at dere fulgte med :)

Takknemlig for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva om man er i en oppstartperiode og inntektene det siste året har vært på omtrent null, men du har skaffet kontrakter og skal starte opp med driften så snart som maskinene ankommer. Da har man omtrent null inntekter, og man kan dermed ikke betjene leasingen på nåværende tidspunkt, men når maskinene ankommer så kan maskinene gjøre nytte for seg og maskinene blir da inntektsbringende. Det er altså maskinene som skal skaffe inntekt, og inntekten siste året har vært null.

Hvordan blir da leasingen? Får man ikke innvilget leasing da? :)

Lenke til kommentar

Å yte kreditt innebærer at selger/realkreditor tar risikoen for at du har vilje og evne til å gjøre opp din pengeforpliktelse. Den risikoen er vedkommende selvfølgelig for det første interessert i å vite størrelsen av, og også i å redusere.

Dette innebærer altså i sin reneste form rykte - goodwill for at når du sier at du skal gjøre opp, så gjør du det.

Kredittvurderingen innebærer at selger/realkreditor ber et kredittopplysningsselskap om å gjennomgå diverse offentlige og noen private registre over opplysninger som er relevante for din økonomi, for så å beregne en statistisk sannsynlighet for at en person i din situasjon vil misligholde sine forpliktelser. Hvis denne sannsynligheten er høy vil selger kunne være interessert i å kreve tilleggssikkerhet, som f.eks. forskuddsbetaling av hele eller deler av beløpet, depositum, eller en tredjemannsgaranti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...