Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mamma virker helt paranoid

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 17 år. Jeg begynner virkelig å lure litt, for mamma virker helt hysterisk når det kommer til støv og rot osv. Hun er lite med venner (ettersom mamma mistet bestevenninnen sin da hun fikk ny kjæreste) og er aldri ute på livet, hvor hun kommer med unnskyldninger som at hun har andre ting å finne på eller ikke har råd. Jeg prøver å fortelle henne at hun bare av og til må ta seg råd til å dra ut iblant osv. Og når hun sier at hun har andre ting å finne på, så mener hun støvsuging, rydding osv. Hun holder aldri på med noe annet. Hun støvsuger hver dag, og klager på at huset ser helt forferdelig ut, selv om det ikke gjør det! En dag gikk det så langt at hun begynte å støvsuge ute på verandaen og på trappa.

Jeg hjelper mamma hele tiden med husarbeid, som f.eks. å ta ut av oppvaskmaskina og sette inn, støvsuge av og til o.l, men likevel så klager hun på meg at jeg ikke gjør en ting i huset selv om det er søstra mi som roter. Jeg synes dette har blitt så mye verre de siste årene. Hun er over 50 år, og vet ikke om det har noe med overgangsalderen å gjøre. Mamma og pappa er skilt, og hun hadde en kjæreste for noen år siden som det ikke gikk så bra med, ettersom han bodde veldig langt unna og var opptatt med jobben. Jeg føler at hun ikke vil finne seg en ny kjæreste så lenge jeg bor hjemme, at hun velger døtrene sine foran å faktisk slå til. Ettersom hun liker å gå på fjellet, skulle hun funnet seg en turkompis/kjæreste.

(Hun begynte faktisk å støvsuge akkurat nå også.. er så lei av den lyden.)

Hun har det også veldig vanskelig for å gi slipp på meg litt etter litt siden jeg holder på å bli voksen, men hun behandler meg fortsatt som en 10-åring, og setter grenser veldig nøye, selv om hun ikke behøver det. Jeg klarer å passe på meg selv, og vil selv si at jeg er ganske moden i forhold til alle andre vennene mine i samme alder. Jeg har også veeldig lyst på f.eks. utvekslingsår eller EF språkreise, men hun har gjort det veldig klart at det får jeg ikke lov til. Fikk så vidt lov til å dra på shopping med en venninne en time unna her jeg bor! Vet ikke hva jeg skal gjøre, eller hvorfor hun oppfører seg som hun gjør.. Vet ikke om dette er normalt engang. Noen som kjenner seg igjen?

Håper på svar :(

Anonymous poster hash: 8d7be...25d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det finnes ikke den jente som har vært på utveksling eller språkreise som ikke har hatt masse sex, moren din vet det.

Hvor gammel er du?

Situasjonen høres forsåvidt litt vanskelig ut, det kan tyde på at hun ikke har godt av å være alene, høres ut som hun trenger noen som kan distrahere henne litt. Hvorfor mistet hun venninnen sin?

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Tror nok din mor sliter litt psykisk. Har du kanskje prøvd å sette deg ned litt for å ta en prat med henne. Si du vil lytte. Spør. Minn henne på da hun var 17. Hun drev også med mye rart sikkert. Høres litt som om hun overdriver når det kommer til rot og slikt. Men om man slitet psykisk på noen måter så kan ekstrem rengjøring være en "bivirkning". Kanskje detchar hendt noe som tærer på henne. Prøv å få snakket mer med henne.

Lenke til kommentar

Har en venninne med en mor som er/var sånn.

Det er psykiatri, for deres del gikk det så galt at hun jeg kjenner og søstrene hennes har spiseproblemer fordi mora ikke klarte at det kunne bli smuler på gulvet eller at glassene ble skitnet til når de drakk melk.

Det har tatt et par tiår for at hun har skullet roe seg, jeg vet dog ikke hva som var utløsende faktor.

Hun bor sammen med mannen sin så situasjonen er jo annerledes enn for din mor.

Kan det være utløst av at hun ikke er sammen med faren din lengre og føler at hun må ha kontroll på NOE i livet?
Vasking, rydding o.l. er lett å henfalle til siden det er en ganske kjapp belønning for ordenssans.

Lenke til kommentar

Tror nok din mor sliter litt psykisk. Har du kanskje prøvd å sette deg ned litt for å ta en prat med henne. Si du vil lytte. Spør. Minn henne på da hun var 17. Hun drev også med mye rart sikkert. Høres litt som om hun overdriver når det kommer til rot og slikt. Men om man slitet psykisk på noen måter så kan ekstrem rengjøring være en "bivirkning". Kanskje detchar hendt noe som tærer på henne. Prøv å få snakket mer med henne.

Hun sier alltid at når hun var på min alder hørte hun hele tiden på foreldrene sine og gjorde aldri noe galt.. Ettersom jeg har en far som har vært helt forjævlig mot henne og andre, så tror jeg at det har gått innpå henne. Hun hadde ganske gode grunner til å flytte fra han. Kan kanskje også være noe med at hun sliter med en mor som blir bare dårligere og dårligere. Hun besøker henne nesten daglig, så kanskje det gjør henne mye mer stresset. Hun har også leddgikt, så hun sliter litt med helsa..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-169651

Synes du skal sette deg ned o ha en alvorsprat med henne. Spørre litt om hvorfor hun har slike strenge regler, og han en seriøs samtale om hva hun føler og hva du føler.

Voksen til voksen! Hvis hun ser at du begynner å oppføre deg som litt mer voksen tør hun kanskje å gi deg litt friere tøyler?

Moren din gjør jo ikke dette for å være slem, men fordi hun er glad i deg. Hun klarer kanskje ikke å vise det, og overdriver muligens, men det kan jo hjelpe å snakke oppriktig og rolig sammen om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...