Gå til innhold

PC3200, 3500, 4000 og 4200?

DOCTOR

Anbefalte innlegg

La meg stille et "dumt" spørsmål, siden jeg ikke er kjent med overklokkingens prosedyrer. Men en gang skal man jo begynne, og jeg får nå to nye PCer, hvorav jeg håper å overklokke den som kjører med Abit IC7 Max3 hovedkort. Imidlertid ble jeg anbefalt fra Komplett Data å bestille Corsair TWINX1024-3200LL , hvilket jeg også gjorde. Da har jeg allerede brent av rundt 3000 kroner, og det ville jo være for galt om det skulle være helt på trynet, for å si det på den måten.

Kan noen fortelle meg hva slags innstillinger jeg burde forsøke med dette setupet? Prosessoren vil være 2,6 GHz.

Forøvrig får jeg en maskin med Asus PC-DL DeLuxe, med to Pentium Xeon 2,8 GHz prosessorer. Men her er det EEC registrert minne, Crucial PC2700 DDR-DIMM - også det som ble anbefalt fra Komplett. EEC reg minne er vel kanskje ikke det man bør forsøke å skru opp farta på, eller hva?

Gode tips mottas med stor takk. Jeg kan også nås på [email protected]

At de annbefaler 3200 skjønner jeg godt da brikksettet offisielt ikke støtter høyere minne og de ikke har lov til å annbefale klokking med hensyn til garanti. En 3200 brikke kan du få til å gå stabilt rundt 440-450 mhz (noen mer andre mindre) dvs at når du klokker din 2,6 som har en multiper på 13 vil det si 220 x 13 = 2860 da kjører minnet synkront på 440mhz, men skal du ta ut alt som den cpuèn er god for får du problemer feks du skal kjøre den på 3,2 dvs at fsb er på 246 og da vil minnet kjøre på 492 det vil ikke en 3200 brikke klare, men en 3700 eller 4000 klarer dette fint, det du da må gjøre er å sette ned minnet til 5:4 som medfører at minnet da kjører usynkront på 393, dette medfører ytelsestap da brikken ikke kjører 400 engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker og bukker. Det ser altså ut til at jeg må satse på å få byttet minnet. Jeg fortalte faktisk at jeg skulle overklokke maskinen, og fikk beskjed om at dette minnet var spesiallaget for nettopp det (!!)

Vel, jeg tipper PC-snekkeren som jeg kjøpte dette gjennom ikke blir glad når jeg ber om dette, men de to maskinene koster drøyt 35.000 i deler (jeg har HDer, CD-brennere, lydkort og annet) - og dermed vil jeg helst ha noe som fungerer slik jeg hadde tenkt.

Lenke til kommentar
Mitt poeng var, som sagt, at det straffer seg ikke å kjøre minne asynkront på samme måte som det gjør med NForce2. Du får likevel gevinst av klokking selv med minne som kjører tregere enn fsb. Enkelte ser ut til å tro at man _må_ ha pc4000 og kjappere for å få noe nytte av å klokke en p4c. Dette er en misforståelse.

Nei man MÅ IKKE ha 4000 ram , men for å vere sikker på at du skal kunne klare å kjøre en overklokket 2,6 synkront med rambrikkene så BØR du ha 4000 ram, da dette gir maks uttelling noe de fleste som klokker er ute etter.

Lenke til kommentar
Mitt poeng var, som sagt, at det straffer seg ikke å kjøre minne asynkront på samme måte som det gjør med NForce2. Du får likevel gevinst av klokking selv med minne som kjører tregere enn fsb. Enkelte ser ut til å tro at man _må_ ha pc4000 og kjappere for å få noe nytte av å klokke en p4c. Dette er en misforståelse.

Nei man MÅ IKKE ha 4000 ram , men for å vere sikker på at du skal kunne klare å kjøre en overklokket 2,6 synkront med rambrikkene så BØR du ha 4000 ram, da dette gir maks uttelling noe de fleste som klokker er ute etter.

Hvor høyt kan jeg klokke synkront med abit max3, P4 3.0GHz, Geil pc3500 GD

Orginal cpukjøler

Lenke til kommentar

Du vil vel faktisk tjene enda mer om du kjører ramen på tja, la oss si 3:4 eller 4:5.

Lenke til kommentar

Du vil vel faktisk tjene enda mer om du kjører ramen på tja, la oss si 3:4 eller 4:5.

Hva mener du her, kan du utdype dette

Lenke til kommentar

Hva mener du her, kan du utdype dette

Hva jeg mener? At dersom rammen takler det vil du få høyere ytelse ved å kjøre på 3:4 eller 4:5 i stedet for synkront.

Lenke til kommentar

Ahh!

Denne tråden her ble jeg vel bare forvirra over. Trådstarter har skifta mening flere ganger her ser jeg.

Det første er at Corshair Twinx3200LL er av winbond ch5 brikker som ikke er noe særlig glad i 875 kort ved bruk av 5/4 dev. Les forumet til abit så skjønner du.

En ting før du blir overtalt til å kjøpe pc4000 ram til 2000 kr eller 4000 beroende på om du skal ha 2x256Mb eller 2x512Mb. :roll:

Ser også at du er lysten på en 3GHz pc800 P4. Da tror jeg jeg hadde kjøpt meg et HK som er bra og så hadde jeg kjøpt meg 2x512 Twinmos original faktisk, ikke winbond! Så klokker du en P4 2.4GHz/800 som jeg hadde satt til 275@5/4 dev. Da kjører du minnet ditt på 440DDR og frontside bussen din 1100. Jeg skal garantere at du får nesten like høy mem-score i Sandra og PC Mark2002 kontra enP4 2.6/800 @260@1/1 dev. Den lille ytelsesforskjellen du ser på skjermen er ikke merkbar i spill eller andre applikasjoner.

Kjøss du kan jo kjøpe deg en Plextor 8x DVD brenner for det du sparer :wow::wow::wow::wow::wow::wow::wow::wow::wow::wow:

Lenke til kommentar
Har nå bestilt Intel P4 3GHz og Geil pc3500 golden dragon 2x512.

Kjøre synkront eller asynkront?

vel den rammen skal klare ca 480mhz dvs at en 3,0 skal kunne kjøres med en fsb på 240 denne har en multiper på 15 som vil si 240 x 15 = 3600 dit kommer du ikke med mindre du har vannkjøling ergo kan du trygt kjøre minnet synkront og ta ut maks av både det og cpu. ;)

Lenke til kommentar
Ja klart du gjør, men dette gjelder ikke for P4 800 mhz da de ikke har disse valgene og der er ikke problemstillingen at du må overklokke rammen mer enn cpu, men heller å finne en ram som klarer å holde følge med cpu

Du kan få valgene mener jeg. Er vel bare å sette at du har f.eks. 533 CPU på Strap og sette fsben der du vil ha den.

Lenke til kommentar
Ja klart du gjør, men dette gjelder ikke for P4 800 mhz da de ikke har disse valgene og der er ikke problemstillingen at du må overklokke rammen mer enn cpu, men heller å finne en ram som klarer å holde følge med cpu

Du kan få valgene mener jeg. Er vel bare å sette at du har f.eks. 533 CPU på Strap og sette fsben der du vil ha den.

Har ikke akkurat prøvd det , men mener at om du velger 533 så vil hk kjøre den som en 533 og dermed får du dårligere ytelse.

Lenke til kommentar

Har ikke akkurat prøvd det , men mener at om du velger 533 så vil hk kjøre den som en 533 og dermed får du dårligere ytelse.

Den vil selvfølgelig ikke kjøre som en 533 om du stiller busen manuelt, prøv selv, så lærer du noe nytt :)

Sett f.eks. fsben til 200, sett strap til 533 f.eks. og cpu:ram til 3:4.

Lenke til kommentar
Kan ikke prøve det i dag da jeg har Intelmaskinen skrudd fra hverandre, bruker amd nå

OK, men ha det i bakhodet i hvert fall. Ser ut som det fungerer utmerket her, men jeg har ikke ram nok til å kunne kjøre på denne dividern ved 800 bus. Funket i hvert fall på 100, så sjansen på at den virker på samme måte på 200+ er ganske stor.

Lenke til kommentar
IMO burde du gå for pc3200 minne, du har sannsynligvis ikke behov for enda raskere ram enn dette, faktisk så vet jeg ikke om noenting pc4200minne klarer som pc3200 minne ikke klarer..

Det klarer å henge med på 1:1 når jeg kjører på 3,82 det er det ingen 3200 brikker som klarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...