Gå til innhold

PC3200, 3500, 4000 og 4200?

DOCTOR

Anbefalte innlegg

Jeg skal annskaffe meg en Intel 2.6 800, eller 2.8 800 har ikke helt bestemt meg.

Har hørt noen har prata om forskjellig ram-hstighet til hvor rask cpu du har, noen snakker noe om overklokking også.

Hvilken ram-hastighet bør jeg velge?

please hjelp meg ut av denne krisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå i slutten av måneden tror jeg intel setter ned prisene drastisk.

Da vil 2.4c ryke ut mens 2.6c vil fortsette.

4200 minne er bedre enn de andre typene til Intel Cpuer men selvsagt dyrere. Til klokking vil nok også 4200 være det "optimale" valget.

Men, jeg har sett folk her på forumet som kjører P4 2.6c med 3200 winbond ram. Tror det overklokkede systemet er mer stabilt med høyere hastighet på minnet. når jeg spurte om det samme som deg en gang, fikk jeg til svar at det var best å kjøre Cpu synkront med minne. Dvs. at hvis minnet har en hastighet på 250 mhz. (effektivt 500 pga. DDR) og cpu har en bushastighet på 250 mhz. (effektivt 1000 pga. "quad" pumped FSB 4x.)

vil det være en 1:1 hastighet mellom cpu og minnet.

Håper du forstod dette. Hvis ikke er det bare å spørre!

Lenke til kommentar

Det er ikke noe krav om å ha 1:1 forhold, for intel sine chipset gir ikke noe ytelsestap ved å kjøre asynkront, slik som problemet er med NForce2. Det vil si at minnet vil få akkurat samme ytelse når det kjører 400MHz, uavhengig av om FSB er synkron med minne eller ikke. Så da blir det bare opp til deg om du er villig til å betale for det dyrere minnet, med tanke på hva den lille ytelsesøkningen koster ekstra.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kan igrunn bekrefte det. Har kjørt ~1GHz FSB med 5:4 og 1:1 og ytelseforkjellen var stort sett svært, svært liten.

Jeg kjørte ikke veldig mye tester eller optimaliserte/stressa for å få bra resultater men når jeg også så at tester på Anandtech og Hardocp bekreftet teorien så valgte jeg å gå for PC3200 minne - og spare noen tusen :p

Pengene 'dyrt' minne koster deg ekstra er bedre anvendt til å øke mengden RAM. 1GB PC3200 koster under 1500kr - for samme prisen får du bare 512MB med kjappere PC3x00 minne. 1GB fremfor 512MB gir deg i praksis en mye 'kjappere og mer brukbar' maskin enn noen MHz.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe krav om å ha 1:1 forhold, for intel sine chipset gir ikke noe ytelsestap ved å kjøre asynkront, slik som problemet er med NForce2. Det vil si at minnet vil få akkurat samme ytelse når det kjører 400MHz, uavhengig av om FSB er synkron med minne eller ikke. Så da blir det bare opp til deg om du er villig til å betale for det dyrere minnet, med tanke på hva den lille ytelsesøkningen koster ekstra.

Selvfølgelig får du ytelsestap og det som det merkes også.

Feks en 2,6 klokket til 3,2 vil ha en fsb på 246 dvs at minnet kjører på 492 mhz ved 1:1 setter du da minnet asynkront til feks 5/4 vil minnet kjøre på 393 mhz det sier seg selv at dette går utover ytelsen på systemet da minnet vil bli en flaskehals. :wink:

Lenke til kommentar

Du skjønner tydeligvis ikke poenget mitt. Jeg kan forklare en gang til, hvis du ikke fikk noe ut av forklaringen. På NForce2 vil minne på 400MHz yte dårligere hvis FSB ikke er synkron med minnet, dvs den også 400MHz.

På intel er ikke dette tilfelle, så lenge minnet kjører på 400MHz, enten fsb er 800 (1:1), eller 1000 (5:4), så vil minnet yte akkurat like bra. I begge disse tilfellene kjører minnet på SAMME hastighet.

At minnet er en flaskehals i sammenliknet med FSB er en annen faktor, men det er veldig sjelden dette går ut over ytelsen i veldig stor grad, så du har likevel gevinst av høyere FSB.

To tester du kan kjøre:

Test ren minneytelse (Sandra, AIDA32) når minnet kjører 400mhz og fsb er 1000mhz, sammenliknet med minne på 400mhz og fsb på 800mhz. Du vil få nøyaktig samme resultat. det er ingen 'straff' fordi 1000mhz fsb ikke er synkront med minnet.

Test reell spillytelse på med 1000mhz fsb, både med minne på 400mhz og minne på 500mhz. En veldig liten forskjell, det er denne folk betaler med pc4000 minne.

Altså blir det opp til hver enkelt om de er villig til å betale ekstra for 500mhz minne når de kjører høyere fsb, f.eks 1000mhz. Men du får ingen "straff" for å kjøre minnet asynkront slik som på NForce2.

Ble det klarere nå?

Lenke til kommentar
Du skjønner tydeligvis ikke poenget mitt. Jeg kan forklare en gang til, hvis du ikke fikk noe ut av forklaringen. På NForce2 vil minne på 400MHz yte dårligere hvis FSB ikke er synkron med minnet, dvs den også 400MHz.

På intel er ikke dette tilfelle, så lenge minnet kjører på 400MHz, enten fsb er 800 (1:1), eller 1000 (5:4), så vil minnet yte akkurat like bra. I begge disse tilfellene kjører minnet på SAMME hastighet.

At minnet er en flaskehals i sammenliknet med FSB er en annen faktor, men det er veldig sjelden dette går ut over ytelsen i veldig stor grad, så du har likevel gevinst av høyere FSB.

To tester du kan kjøre:

Test ren minneytelse (Sandra, AIDA32) når minnet kjører 400mhz og fsb er 1000mhz, sammenliknet med minne på 400mhz og fsb på 800mhz. Du vil få nøyaktig samme resultat. det er ingen 'straff' fordi 1000mhz fsb ikke er synkront med minnet.

Test reell spillytelse på med 1000mhz fsb, både med minne på 400mhz og minne på 500mhz. En veldig liten forskjell, det er denne folk betaler med pc4000 minne.

Altså blir det opp til hver enkelt om de er villig til å betale ekstra for 500mhz minne når de kjører 1000mhz fsb. Men du får ingen "straff" for å kjøre minnet asynkront slik som på NForce2.

Ble det klarere nå?

Skjønner hva du mener, men for å få minnet til å kjøre på 400mhz ved 5:4 så må du klokke prosessorn og demed yter den ikke det den skal hadde du ved samme klokking på prosessorn kjørt minnet på 1:1 så ville du fått bedre ytelse, skal du dermed ikke klokke så kjøper du selvfølgelig 3200 (400 mhz) ram så den problemstillingen din blir litt feil.

Lenke til kommentar

Hvordan blir den feil? Testene jeg skisserte er høyst reelle og viser to faktiske situasjoner. Den ene av dem som hadde CPU klokket på forskjellig hastighet var kun en minnetest, så CPU blir irrelevant da.

Det er klart du får litt høyere ytelse med minne på samme hastighet som FSB, men det er minimalt når vi snakker om så høye hastigheter og dual channel uansett. Det blir opp til den enkelte om man vil betale det ekstra minne over 400mhz koster. Hovedpoenget mitt her var at det er ingen 'straff' for minneytelsen når du kjører asynkront, slik det er tilfelle på NForce2.

Lenke til kommentar
Hvordan blir den feil? Testene jeg skisserte er høyst reelle og viser to faktiske situasjoner. Den ene av dem som hadde CPU klokket på forskjellig hastighet var kun en minnetest, så CPU blir irrelevant da.

Det er klart du får litt høyere ytelse med minne på samme hastighet som FSB, men det er minimalt når vi snakker om så høye hastigheter og dual channel uansett. Det blir opp til den enkelte om man vil betale det ekstra minne over 400mhz koster. Hovedpoenget mitt her var at det er ingen 'straff' for minneytelsen når du kjører asynkront, slik det er tilfelle på NForce2.

Du sier jo egentlig det samme som meg " det er klart man får litt høyere ytelse" ja akkurat er det ikke det overklokking handler om, nemmelig å få alle komponentene til å yte maksimalt, skal du absolutt ha minnet til å kjøre på 400 mhz kjøper du en 3200 den kan jo også klokkes en del eller så kjøper du en 2700 brikke og klokker den til 3200.

Hele poenget ved klokking er å kunne kjøre hele systemet makiimalt ved synkrone innstillinger, dette for å kunne ta ut alt av systemet, er man derimot ikke inntesert i det ja da kjøper man en 3200 brikke og ferdig med det.

Lenke til kommentar

Mitt poeng var, som sagt, at det straffer seg ikke å kjøre minne asynkront på samme måte som det gjør med NForce2. Du får likevel gevinst av klokking selv med minne som kjører tregere enn fsb. Enkelte ser ut til å tro at man _må_ ha pc4000 og kjappere for å få noe nytte av å klokke en p4c. Dette er en misforståelse.

Lenke til kommentar
Mitt poeng var, som sagt, at det straffer seg ikke å kjøre minne asynkront på samme måte som det gjør med NForce2. Du får likevel gevinst av klokking selv med minne som kjører tregere enn fsb. Enkelte ser ut til å tro at man _må_ ha pc4000 og kjappere for å få noe nytte av å klokke en p4c. Dette er en misforståelse.

Selvfølgelig! Poenget er at en ultimat P4C overklokking består av skyhøy FSB, minnet på 1:1 og dermed VILT raskt minne.

Lenke til kommentar

La meg stille et "dumt" spørsmål, siden jeg ikke er kjent med overklokkingens prosedyrer. Men en gang skal man jo begynne, og jeg får nå to nye PCer, hvorav jeg håper å overklokke den som kjører med Abit IC7 Max3 hovedkort. Imidlertid ble jeg anbefalt fra Komplett Data å bestille Corsair TWINX1024-3200LL , hvilket jeg også gjorde. Da har jeg allerede brent av rundt 3000 kroner, og det ville jo være for galt om det skulle være helt på trynet, for å si det på den måten.

Kan noen fortelle meg hva slags innstillinger jeg burde forsøke med dette setupet? Prosessoren vil være 2,6 GHz.

Forøvrig får jeg en maskin med Asus PC-DL DeLuxe, med to Pentium Xeon 2,8 GHz prosessorer. Men her er det EEC registrert minne, Crucial PC2700 DDR-DIMM - også det som ble anbefalt fra Komplett. EEC reg minne er vel kanskje ikke det man bør forsøke å skru opp farta på, eller hva?

Gode tips mottas med stor takk. Jeg kan også nås på [email protected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...