Dubious Skrevet 4. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 4. juli 2014 Skal du ligge på sofaen så kan du like gjerne henge TVn i taket.. Beste opplevelsen får en når en sitter midt foran TVn med øynene sånn cirka midt på skjermen Men, alle er jo forskjellig og ganske så mange bryr seg lite om kvalitet Lenke til kommentar
sursild Skrevet 5. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2014 Skal henge høyt ?? Lenke til kommentar
hekatombe Skrevet 6. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 6. juli 2014 Per ergonomi bør vel øynene i sittende stilling hvile på øverste halvdel av skjermen. Så man ser ned på skjermen, men TVer er såpass store at i mange tilfeller blir jo TVen nesten stående på gulvet (fordi folk absolutt skal ha +50"). "Ergonomiregelen" gjelder forøvrig for kontorbruk og monitorer, da denne sier at øynene skal hvile omtrent på linje med øverste ramme og man ser da ned på skjermen, slipper å løfte nakken og slipper å sperre opp blikket. Men, folk får nå henge opp den fjøla akkurat som de vil, i taket, på veggen, opp-ned ... alt etter hva som passer de. Et subjektivt område dette. Lenke til kommentar
samco Skrevet 9. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2014 Virkelig mange "teorier" her .. Tv skal være så høyt plasert slik at dine øyne er i senter på tv skjermen. Spesielt viktig for 3D filmer med passive briller. Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 9. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2014 Hvorfor i all verden kutter produsentene antall HDMI innganger?, De fleste i dag trenger mye mer en 3 stk. Koster det SÅ mye ekstra å slenge inn 5-6 HDMI innganger?? Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 10. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2014 Hvorfor i all verden kutter produsentene antall HDMI innganger?, De fleste i dag trenger mye mer en 3 stk. Koster det SÅ mye ekstra å slenge inn 5-6 HDMI innganger?? Mer enn 3? Med tanke på hvordan lyden er i de fleste tv'er om dagen er en forsterker en nødvendighet om du skal bruke tv til noe annet enn nyhetene. Da trenger tv'en bare én HDMI fra den. Resten kobles i forsterker. Mindre kabler bak tv'en blir det og. 2 Lenke til kommentar
hekatombe Skrevet 10. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2014 For de som vil ha HDMI i forsterkeren sin så... tror jeg foretrekker min analoge ;-) Lenke til kommentar
Strato Skrevet 11. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 11. juli 2014 For de som vil ha HDMI i forsterkeren sin så... tror jeg foretrekker min analoge ;-) Da håper jeg du bruker en DAC sammen med tvn... Dersom du har tenkt å bruke TV'n dac vil du få forferdelig lyd og kun stereo. Dersom du bruker DAC så har ofte disse mange nok HDMI' in/ut. Lenke til kommentar
hekatombe Skrevet 11. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 11. juli 2014 For de som vil ha HDMI i forsterkeren sin så... tror jeg foretrekker min analoge ;-) Da håper jeg du bruker en DAC sammen med tvn... Dersom du har tenkt å bruke TV'n dac vil du få forferdelig lyd og kun stereo. Dersom du bruker DAC så har ofte disse mange nok HDMI' in/ut. Å nei du, ikkeno TV her i gården. Jeg vet du tenker på den der store fjøla med mulighet for å ta imot slike signaler fra lufta eller tilknyttet noe kabelskvais tilkoblet en treg boks med nada funksjonalitet som klikker og bærer seg med jevne mellomrom og som har en tendens til å formidle uhyre dårlig... tror de kaller det "underholdning". Fjøla er koblet til en PC, og lydkortet i PCen er meget bra, lyd er ikke noe problem her i gården ;-) Lenke til kommentar
Strato Skrevet 15. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2014 (endret) For de som vil ha HDMI i forsterkeren sin så... tror jeg foretrekker min analoge ;-) Da håper jeg du bruker en DAC sammen med tvn... Dersom du har tenkt å bruke TV'n dac vil du få forferdelig lyd og kun stereo. Dersom du bruker DAC så har ofte disse mange nok HDMI' in/ut. Å nei du, ikkeno TV her i gården. Jeg vet du tenker på den der store fjøla med mulighet for å ta imot slike signaler fra lufta eller tilknyttet noe kabelskvais tilkoblet en treg boks med nada funksjonalitet som klikker og bærer seg med jevne mellomrom og som har en tendens til å formidle uhyre dårlig... tror de kaller det "underholdning". Fjøla er koblet til en PC, og lydkortet i PCen er meget bra, lyd er ikke noe problem her i gården ;-) Så vidt jeg vet så finnes det ikke noe integrert pc lydkort som gir høy analog kvalitet... Men.. Man bestemmer selv hvor hifi man vil være Endret 15. juli 2014 av Strato Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 17. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2014 Hvorfor i all verden kutter produsentene antall HDMI innganger?, De fleste i dag trenger mye mer en 3 stk. Koster det SÅ mye ekstra å slenge inn 5-6 HDMI innganger?? Mer enn 3? Med tanke på hvordan lyden er i de fleste tv'er om dagen er en forsterker en nødvendighet om du skal bruke tv til noe annet enn nyhetene. Da trenger tv'en bare én HDMI fra den. Resten kobles i forsterker. Mindre kabler bak tv'en blir det og. Jeg er vel litt unormal når det kommer til lyden, bryr meg ikke så alt for mye om den, har tinnitus så for mye bass gjør det ubehagelig. Men, var jo flere innganger før, ser ikke grunnen til å kutte ut antallet, hvis det er kabelrot som er årsaken kunne de jo gjort sånn som med component inngangen slik at de som bruker den kobler til den ekstra "boksen". Mange som ikke er så veldig hifi interesserte har jo fort en get boks, en konsoll eller to, bluray spiller samt kanskje en streaming boks. Er mye bedre at tv'en har en sepparat inngang til alt, da kan du konfigurere hver inngang uavhengig av hverandre (tenker da på bildeinnstillingene), dette går jo ikke med en forsterker. Selv bruker jeg 8 hdmi komponenter, har en hdmi switch for å få det til å funke. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 17. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2014 Hvorfor i all verden kutter produsentene antall HDMI innganger?, De fleste i dag trenger mye mer en 3 stk. Koster det SÅ mye ekstra å slenge inn 5-6 HDMI innganger?? Mer enn 3? Med tanke på hvordan lyden er i de fleste tv'er om dagen er en forsterker en nødvendighet om du skal bruke tv til noe annet enn nyhetene. Da trenger tv'en bare én HDMI fra den. Resten kobles i forsterker. Mindre kabler bak tv'en blir det og. Jeg er vel litt unormal når det kommer til lyden, bryr meg ikke så alt for mye om den, har tinnitus så for mye bass gjør det ubehagelig. Men, var jo flere innganger før, ser ikke grunnen til å kutte ut antallet, hvis det er kabelrot som er årsaken kunne de jo gjort sånn som med component inngangen slik at de som bruker den kobler til den ekstra "boksen". Mange som ikke er så veldig hifi interesserte har jo fort en get boks, en konsoll eller to, bluray spiller samt kanskje en streaming boks. Er mye bedre at tv'en har en sepparat inngang til alt, da kan du konfigurere hver inngang uavhengig av hverandre (tenker da på bildeinnstillingene), dette går jo ikke med en forsterker. Selv bruker jeg 8 hdmi komponenter, har en hdmi switch for å få det til å funke. Tvert imot synes jeg lyden fra tv oppleves mer ubehagelig over tid. Den er liksom mer støyende. Om bass er et problem kan man jo alltids redusere den uavhengig av om lyden går gjennom forsterker eller ikke. Men dette blir en annen diskusjon. Jeg har nå 3 enheter tilkoblet via HDMI: Get, PS4 og Chromecast. Hadde flere før, men disse 3 gjør det meste jeg bruker tv til. I tillegg til de få gangene jeg føler for å bruke pc'en som konsoll eller bruke den på tv'en. Da settes den i HDMI foran på forsterker. Forsterker fungerer som HDMI-switch og trenger ikke skrus på for å gjøre den jobben. Hva som er best er nok først og fremst en subjektiv sak. For min del ville jeg aldri gått tilbake til å koble alt til tv, pga kabelrot og lyd. Har man så mange enheter som du skisserer her synes jeg det er rart om lyd er så lite prioritert, men vi er jo forskjellige. Jeg har på ingen måter noe dyrt anlegg, men det er ufattelig mye bedre enn de fleste tv'er kan produsere av lyd. Jeg er enig i at én enkelt HDMI er for lite (vel, ikke for meg), men noe særlig mer enn 2-3 tror jeg det er få som trenger. Lurer litt på hva du bruker 8 HDMI komponeneter til? Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 17. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2014 Hvorfor i all verden kutter produsentene antall HDMI innganger?, De fleste i dag trenger mye mer en 3 stk. Koster det SÅ mye ekstra å slenge inn 5-6 HDMI innganger?? Mer enn 3? Med tanke på hvordan lyden er i de fleste tv'er om dagen er en forsterker en nødvendighet om du skal bruke tv til noe annet enn nyhetene. Da trenger tv'en bare én HDMI fra den. Resten kobles i forsterker. Mindre kabler bak tv'en blir det og. Jeg er vel litt unormal når det kommer til lyden, bryr meg ikke så alt for mye om den, har tinnitus så for mye bass gjør det ubehagelig. Men, var jo flere innganger før, ser ikke grunnen til å kutte ut antallet, hvis det er kabelrot som er årsaken kunne de jo gjort sånn som med component inngangen slik at de som bruker den kobler til den ekstra "boksen". Mange som ikke er så veldig hifi interesserte har jo fort en get boks, en konsoll eller to, bluray spiller samt kanskje en streaming boks. Er mye bedre at tv'en har en sepparat inngang til alt, da kan du konfigurere hver inngang uavhengig av hverandre (tenker da på bildeinnstillingene), dette går jo ikke med en forsterker. Selv bruker jeg 8 hdmi komponenter, har en hdmi switch for å få det til å funke. Tvert imot synes jeg lyden fra tv oppleves mer ubehagelig over tid. Den er liksom mer støyende. Om bass er et problem kan man jo alltids redusere den uavhengig av om lyden går gjennom forsterker eller ikke. Men dette blir en annen diskusjon. Jeg har nå 3 enheter tilkoblet via HDMI: Get, PS4 og Chromecast. Hadde flere før, men disse 3 gjør det meste jeg bruker tv til. I tillegg til de få gangene jeg føler for å bruke pc'en som konsoll eller bruke den på tv'en. Da settes den i HDMI foran på forsterker. Forsterker fungerer som HDMI-switch og trenger ikke skrus på for å gjøre den jobben. Hva som er best er nok først og fremst en subjektiv sak. For min del ville jeg aldri gått tilbake til å koble alt til tv, pga kabelrot og lyd. Har man så mange enheter som du skisserer her synes jeg det er rart om lyd er så lite prioritert, men vi er jo forskjellige. Jeg har på ingen måter noe dyrt anlegg, men det er ufattelig mye bedre enn de fleste tv'er kan produsere av lyd. Jeg er enig i at én enkelt HDMI er for lite (vel, ikke for meg), men noe særlig mer enn 2-3 tror jeg det er få som trenger. Lurer litt på hva du bruker 8 HDMI komponeneter til? Nå er tv'en min ca. 5 år gammel så lyden er riktignok myyye bedre enn dagens tv'er. Av komponenter som bruker HDMI så har jeg følgene: get boks, blurayspiller, ps3, xbox 360, xbox one, pc, chromecast og en wdtv live. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå