Gå til innhold

Skulle ønske det ble noe prisforandring på HDD'er snart...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, i gode gamle dager doblet kapasiteten seg omtrent hvert 1,5 år. De siste årene har det gått veldig sakte fremover. Et kjapt eksempel fra egen erfaring:

 

I 1990 kjøpte jeg en på 40 MB

I 1995 kjøpte jeg en på 1 GB (25 ganger mer på 5 år)

I 2000 kjøpte jeg en på 20 GB (20 ganger mer på 5 år)

I 2005 kjøpte jeg en på 400 GB (20 ganger mer på 5 år)

I 2010 kjøpte jeg en på 2 TB (5 ganger mer på 5 år)

I 2014 kjøpte jeg en på 4 TB (2 ganger mer på 4 år)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tja, i gode gamle dager doblet kapasiteten seg omtrent hvert 1,5 år. De siste årene har det gått veldig sakte fremover. Et kjapt eksempel fra egen erfaring:

 

I 1990 kjøpte jeg en på 40 MB

I 1995 kjøpte jeg en på 1 GB (25 ganger mer på 5 år)

I 2000 kjøpte jeg en på 20 GB (20 ganger mer på 5 år)

I 2005 kjøpte jeg en på 400 GB (20 ganger mer på 5 år)

I 2010 kjøpte jeg en på 2 TB (5 ganger mer på 5 år)

I 2014 kjøpte jeg en på 4 TB (2 ganger mer på 4 år)

Da kommer spørsmålet;

Har forbruket av lagring hatt like liten/stor økning som kapasiteten på harddiskene?

Lenke til kommentar

Tja, si ikke det. År 2000 var før digitalkameraets tid, før digitale videokameraer, før FLAC, før video slo an på PC osv. Mange ville hatt problemer med å fylle en sånn disk. Det var riktignok midt i oppblomstringen av Napster og Audiogalaxy så disken min ble raskt full. Om jeg husker årstallene rett bestilte jeg en 20 GB til samme året og en 45 GB året etter.

 

4 TB er ikke så vanskelig å fylle i grunnen. Regner med den blir full i løpet av året.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Seagate desktop 6 TB har vært til salgs i minst 1 mnd nå. Problemet er bare at den ikkje selges i Norge enda.

Amazon har den.

 

300$ koster den. Altså den kommer til å koste ca 2100-2400kr ville jeg tro. Største kapasitet desktop hdd er alltid dyre i begynnelsen.

 

Det som er digg koster ofte litt ekstra ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Før var harddiskplass alltid et problem, vi kunne ikke få nok plass. Etterhvert som multimedia ble mainstream økte det på ytterligere. Når HD-film kom skulle folk ha 12GB-filer i stort antall på diskene sine og da måtte vi ha enda større harddisker. Men nå er teknologien så bra at HD-film tar bare et par GB, og streaming-tjenester begynner å komme så behovet for å ha alt mulig liggende blir mindre og mindre. Videre har vi nå ultraraske SSD'er, 100mbit+ internett er lett tilgjengelig og nettlagringstjenestene blir bedre og bedre. Alt dette gjør at stadig flere blir uavhengig av enorme lagringsmengder hjemme. Da er det klart det selges færre og færre av de største diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...