Gå til innhold

Avsløring av snoking i skattelister


Anbefalte innlegg

Hmm... "Fra og med 1. juli vil hver enkelt av oss kunne se hvem som har søkt på oss i skattelisten.".

 

Slik det fremstår i følgende artikkel i DinSide vil man fra og med i morgen kunne få en oversikt over absolutt ALLE de som har søkt på deg i skattelistene gjennom historien.

 

Er dette faktisk tilfellet? Er det løgn? Eller er det DinSide som sliter med å rekruttere dyktige journalister?

 

Det som hadde vært mest logisk var hvis dette vil gjelde fra og med de som søker på en fra og med en gitt kommende dato.

 

Artikkel: http://m.dinside.no/929398/segway-snus-og-skattesnoking

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"De nye reglene gjelder fra og med inntektsåret 2013 - altså for den selvangivelsen du leverte tidligere i år."

 

 

Joda, så det, men merkelig at det er skrevet følgende i forkant da:

 

"Fra og med 1. juli vil hver enkelt av oss kunne se hvem som har søkt på oss i skattelisten.".

 

Veldig selvmotsigende av journalisten å deretter skrive at de nye reglene gjelder fra og med inntektsåret 2013.

Lenke til kommentar

Regner med at reglene innføres 1. juli, og at det gjelder fra og med lønnsopggjøret 2013. Det virker iallfall mest logisk.

 

 

Tenker egentlig det samme som deg, men elendig journalistikk medfører en viss grad av usikkerhet for min del.

 

Med mindre det ikke dukker opp en her som har fasiten her inne og er sikker på dette, antar jeg at jeg inntil videre bare får lete ytterligere gjennom blant annet andre artikler og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har oppfattet det sånn at helt siden man måtte logge inn har folk kunnet se hvem som har søkt på deg. Hvis dette er feil blir det i hvert fall riktig nå.

 

Hvem som har søkt før de begynte med innlogging er ikke lagret. Det at hvem som søkte på hvem ble lagret når de begynte med innlogging sto i avisen når dette opplegget kom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra og med skatteoppgjøret for inntektsåret 2013, det vil si det som publiseres nå i høst, gjelder følgende regel (ligningsloven § 8-8 nr. 3):

 

 


3. Skattedirektoratet gjør skattelisten tilgjengelig på Internett til alminnelig ettersyn. Utlegging av skatteliste kunngjøres. Den enkelte skattyter skal ha tilgang til opplysninger om søk foretatt på egen person.

På anmodning skal opplysninger fra skattelisten om den enkelte skattyter gis skriftlig til ham selv, ektefelle, dødsbo, konkursbo eller domstol. Slike opplysninger kan også i rimelig utstrekning gis skriftlig til andre. Når opplysninger gis til andre etter foregående punktum, skal den enkelte skattyter ha tilgang til informasjon om hvem som har fått opplysningene utlevert. Skattekontoret kan gjøre unntak fra plikten til å informere skattyter når opplysningene gis til offentlig myndighet.

 

Se endringslov nr. 31 av 20. juni 2014.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Blir nok en ganske så kraftig reduksjon i snokingen.

 

Personlig skal jeg kontakte alle og enhver som våger å søke på mine skattetall og kreve en forklaring på snokingen!

Det er ingenting i den nye loven som tilsier at du har krav på en forklaring på grunnlag for søk, bare at søket har funnet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...