Gå til innhold

[Løst] Nytt skjermkort i 3000kr klassen?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg føler det er på tide å oppgradere spillpcen min, da skjermkortet napper litt i spillytelsen min, og ønsker anbefalinger av folk med mer peiling enn hva jeg selv har.

Skjermkortet som sitter i pcen nå er et AMD HD6870, men lurer litt på om jeg ønsker et nVidiakort i neste omgang. Har snust litt på 770, men usikker på om jeg får full effekt av et slik kort med tanke på resten av pcen.

Hovedkort - Asus S-1155 H61

CPU - Intel i5-3550 Ivybridge

Ram - 8GB AMD DDR3 Preformence Edition

PSU - Coolermaster GX 550w

Er det bedre å sikte på et 680 GTX eller noe i den gata?

3000kr er ikke en låst sum, jeg kan være villig til å gå både litt opp og litt ned, men jeg bruker ikke maskinen nok til å rettferdiggjøre noe særlig over 3500,-

Takker for alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La inn et r7 270x 2gb kort her og gikk da ifra et 6870 1gb. Cinebench score omtrent det samme, litt over.

Så det sier vel litt om teknologien på de nye kortene fra amd. Jeg trenger strengt tatt ikke særlig mer. Men for 3000 kroner ville jeg gått for dette, https://prisguiden.no/produkt/sapphire-radeon-r9-290-4gb-tri-x-201652

Det burde dra det aller aller meste på ultimate ultra extreme super high ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg føler det er på tide å oppgradere spillpcen min, da skjermkortet napper litt i spillytelsen min, og ønsker anbefalinger av folk med mer peiling enn hva jeg selv har.

Skjermkortet som sitter i pcen nå er et AMD HD6870, men lurer litt på om jeg ønsker et nVidiakort i neste omgang. Har snust litt på 770, men usikker på om jeg får full effekt av et slik kort med tanke på resten av pcen.

Hovedkort - Asus S-1155 H61

CPU - Intel i5-3550 Ivybridge

Ram - 8GB AMD DDR3 Preformence Edition

PSU - Coolermaster GX 550w

Er det bedre å sikte på et 680 GTX eller noe i den gata?

3000kr er ikke en låst sum, jeg kan være villig til å gå både litt opp og litt ned, men jeg bruker ikke maskinen nok til å rettferdiggjøre noe særlig over 3500,-

Takker for alle tips.

Ville nok også vurdert et AMD 290 med tredjepartskjøler som linket til, alternativt et rimelig GTX 780.

Husk på at du må se på økningen i ytelse kontra hva du betaler. Og siden du har et HD6870 fra før av så ønsker du vel naturlig nok at du skal kunne merke en vesenltig forskjell.

GTX 770 er GTX 680 med nytt navn og litt bedre minne. Her velger du bare det billigste om du har mulighet, da forskjellen er liten, da det i praksis er samme skjermkortet med nytt navn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

La inn et r7 270x 2gb kort her og gikk da ifra et 6870 1gb. Cinebench score omtrent det samme, litt over.

Så det sier vel litt om teknologien på de nye kortene fra amd. Jeg trenger strengt tatt ikke særlig mer. Men for 3000 kroner ville jeg gått for dette, https://prisguiden.no/produkt/sapphire-radeon-r9-290-4gb-tri-x-201652

Det burde dra det aller aller meste på ultimate ultra extreme super high ;)

Å kjøre det meste på ultimate ultra extreme super high er nøyaktig hva jeg er ute etter! God grafikk med bra framerate. Jeg trodde nVidia fortsatt satt på skjermkortstronen jevnt over, hyggelig om AMD har tatt seg opp litt igjen.

Ville nok også vurdert et AMD 290 med tredjepartskjøler som linket til, alternativt et rimelig GTX 780.

Husk på at du må se på økningen i ytelse kontra hva du betaler. Og siden du har et HD6870 fra før av så ønsker du vel naturlig nok at du skal kunne merke en vesenltig forskjell.

GTX 770 er GTX 680 med nytt navn og litt bedre minne. Her velger du bare det billigste om du har mulighet, da forskjellen er liten, da det i praksis er samme skjermkortet med nytt navn.

Du har helt rett, selvfølgelig ønsker jeg et vesentlig ytelseshopp. Vil jeg få det ytelseshoppet med det 290 kortet? nVidia sin variant i samme pris og ytelsesklasse er da 780?

Jeg var ikke klar over at 680 og 770 var tilsvarende kort, er såpass lenge siden jeg har fulgt med på skjermkortfronten at jeg helt hadde glemt at produsentene drar slike kjeltringstreker til tider.

Bedre enn Sapphire 290 tri-x får man ikkje, hvis man ikkje kjøper brukt skjermkort da.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2420786

3000kr

Hvilke kort er de neste i ytelsesstigen da? Er ytelsesforskjellen stor nok klarer jeg å kaste en tusenlapp til på 'problemet'.

Takker for alle svarene så langt!

Lenke til kommentar

Neste kort er GTX 780Ti eller 290X. Du får en 15-20 % bedre ytelse (og litt bedre effektivitet fra 290 til 290x) enn forrige ytelsetrinn og koster ca en tusenlapp mer.

Men i praksis er det litt verre å anslå da prosessoren vil holde deg igjen i visse tilfeller. Her bør man egentlig overklokke, og da ville man trengt bedre HK og CPU. For i dag så har prosessormarkedet stått nesten stille, og overklokking må til.

Så noe ultra rask rigg vil du nok aldri få med et slikt budsjett/madkin, men du vil nok presse den godt med 290/GTX 780. AMD har tatt i stor grad igjen på ytelsesiden, men bruker litt mer energi på å nå det. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha kikket litt på benchmarks, har jeg kommet frem til at jeg regner med et 290 kort burde holde. Noen som kan forklare meg hva forskjellen er mellom feks dette kortet og dette kortet? Er 'tri-x' navnet på kjøleren eller noe som peker til noe ekstra? Jeg har aldri brukt Sapphire-kort, men jeg ser anbefalingene hos komplett.no er heller labre på Sapphire-kortet. Asus har jeg alltid vært fornøyd med - dessuten ser jeg at hardware.no er heite på asuskortet.

Er det noe annet enn produsent, kjøler og pris som er forskjellig ved de to kortene?

Lenke til kommentar

Etter å ha kikket litt på benchmarks, har jeg kommet frem til at jeg regner med et 290 kort burde holde. Noen som kan forklare meg hva forskjellen er mellom feks dette kortet og dette kortet? Er 'tri-x' navnet på kjøleren eller noe som peker til noe ekstra? Jeg har aldri brukt Sapphire-kort, men jeg ser anbefalingene hos komplett.no er heller labre på Sapphire-kortet. Asus har jeg alltid vært fornøyd med - dessuten ser jeg at hardware.no er heite på asuskortet.

Er det noe annet enn produsent, kjøler og pris som er forskjellig ved de to kortene?

Det er samme kortet med forskjellig produsent. Tri-X er navnet de har valgt på kortet, som indikerer en custom kjøleløsning, så der er ikke noe ekstra ytelse over Asus kortet som heter Direct CU II OC eller noe i den gata. Asus kortet kommer med en liten overklokk i forhold til ref 290.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, takker så mye for hjelpa alle sammen. Tenker jeg går for Tri-x-kortet om kjøleren er bedre. Den lille overklokken til Asuskortet er helt sikkert noe jeg kan hente inn selv.

Siste spørsmålet jeg har før kjøp da er ang kommentarene til Sapphire-kortet hos komplett. To av tre kommentarer er hovedsakelig "ikke kjøp, driverne til kortet gjør det nesten ubrukelig". Er det fortsatt tilfellet?

Lenke til kommentar

jeg ser anbefalingene hos komplett.no er heller labre på Sapphire-kortet.

Tja, selv er jeg ikke så nøye på å få kortet "premium" innpakket, ser heller hvordan kortet fungerer i maskinen. Esken legges vel vekk når det er åpnet? Hva er viktig med selve innpakningen?

Når jeg kjøpte meg skjermkort gikk jeg etter ytelse,temp og støynivå. Valgte Tri-x pga dette kom best ut. Hadde igjen kjøpt Tri-x fremfor Asus kortet hvis jeg skulle handlet i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke innpakningsklaginga jeg sikter til, hvordan esken ser ut er ikke relevant for meg. ;)

Jeg reagerte mer på dette:

Men for andre spill så har den extreme driverproblemer og krasj når spill instillinger endres (euro truck sim 2 og dirt showdown)

AMD driverne faila installeringa, får driver krasj i enkelte spill, å jeg kan ikke plugge i en fjerde skjerm uten at eyefinity blir til 3 identiske skjermer.

Den får 2 stjerner pga kortet er bra, men neimen ikke driverene.

Ytelsen er grei nok den men sliter med mye artifacts og merkeligheter med dette kortet.

Første og siste Sapphire-kortet. Tilbake til Asus/MSI for min del.

Sikkert et veldig bra kort dersom man får et som ikke er ustabilt men jeg må desverre melde pass ei kan jeg anbefale dette til andre.

Han ene kaller seg for "the nvidia hardcore" og er kanskje ikke mest trofull ang et AMD-kort, men likeså. Er disse driverproblemene og artifacts et kjent problem med disse kortene, eller er dette et tilfelle hvor 2 stk er misfornøyd og skriver anmeldelse av korte, mens alle andre er fornøyde og ikke har noen trang til å ta til tastaturet?

Lenke til kommentar

Ikke baser deg på uttalelser på komplett :) At enkelte kan ha driver-problemer kan jo forekomme. Selv så har jeg ikke hatt noe problemer så langt. Er også mange som opplever RSOD som de automatisk skylder på AMD for, men de fleste tilfellene av dette er ustabil overklokk av cpu. Dette har jeg selv fått og fant fort ut hva som var årsaken.

Det finnes sikkert noen som er direkte missfornøyd med det skjermkortet, men jeg har bare positiv erfaring med det. Asus, msi, gigabyte og Nvidia har vel også brukbare kort. Vil ikke fremheve Tri-x i forhold til andre da jeg ikke har personlig erfaring fra andre kort i samme pris/ytelse klassen. Men vil si at jeg er meget fornøyd med kortet når det kommer til ytelse,kjøling og støynivå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen toppkort har god pris/ytelse.

Nei, det er klart ;) Men jeg pleier å se på hva jeg synes jeg kan rettferdiggjøre, og hvor linear økningen i pris er i forhold til ytelse. 40-50% pris for 3-10% ytelse er for mye i henhold til mine "regler" ;) Ville kanskje max gitt 25%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...