Gå til innhold

Mapping av disker

Novise

Anbefalte innlegg

Har et LAN med en "server" som deler internettilgangen og printere. I denne serveren kunne jeg tenke meg å plassere en ekstra HD til å bruke til Back-up (kopi av "viktige" filer fra klientmaskinene; fines det en enkel måte å "mappe" opp denne disken slik at den kan fremstå som f.eks. Q-disk på hver av klientmaskinene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-19 16:48, Novise skrev:

Har et LAN med en "server" som deler internettilgangen og printere. I denne serveren kunne jeg tenke meg å plassere en ekstra HD til å bruke til Back-up (kopi av "viktige" filer fra klientmaskinene; fines det en enkel måte å "mappe" opp denne disken slik at den kan fremstå som f.eks. Q-disk på hver av klientmaskinene?

Jepp, ett påloggingsscript med følgende linje:

net use q: <servernavn><sharenavn>

Lenke til kommentar

Om alt du trenger er å mappe q: på hver maskin er det jo bare å gjøre det manuelt på hver maskin da.

Høyreklikk på My Network Places og velg Map drive.

Om du vil ha automatikk i det, med ett påloggingsscript du kan endre ved behov er det best å legge scriptet ut på domenekontrolleren og sette alle klientene til å bruke dette.

Om du ikke har domenekontroller kan du jo bare legge batch-fila/scriptet på ett fellesområde og deretter legge en link til det i startupmenyen på hver klient.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...