Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Det er snakk om å endre testamentet til min disfavør.


hfthomas

Anbefalte innlegg

Hei. Har vært heldig (frem til nå) å stå i testamentet til mine besteforeldre. Jeg har blitt tilgodesett med 1/3 av hele greia, og min mor arver sin pliktdel. Min morfar døde i fjor, så den delen av 1/3 er ikke noe å få endret på.

 

Helt siden testamentets fremvisning har min mor snakket om at mormor kan endre den andre halvparten sånn at hu kan arve den istedefor meg. Hun har spilt på følelsene til mormor for å kunne få dette til, og nå snakkes det da om å skrive det om..

 

 

Min mormor har fått påvist begynnende demens, så hvilke rettigheter har jeg egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vell ikkje så mange rettigheiter anna enn at du kan argumentere for at din mormor blir manipulert. Som hennes barnebarn har du ikkje rett på å få arve direkte, vanlig arverekke er at din mor arver fra din mormor og du arver etter din mor.

Men din mormor har sjølvsagt rett til å dele ut sin arv til andre forutsatt at hennes barn får det de har rett på.

 

Som Priim er inne på så må du også vurdere om arven som det her er snakk om er så stor at det er verdt å krangle med di eiga mor over dette. Du arver vell uansett 1/6 av boet om eg forstod deg rett?

Lenke til kommentar

Enda en familie splittes ovenfor andres penger.. tjen deres egne.

 

 

Du har full rett til å mene det, men du vet ingen ting om situasjonen.

Familien er splittet ganske bra fra før av. Jeg har ikke hatt ordentlig god kontakt med min mor siden jeg var 16, og vi er vidt forskjellige. Hun har studiegjeld på 400 000, og med forskuddet på arv hun fikk i fjor er hun i minus 100 000 kroner. Som 50-åring. Hun jobber heller ikke fordi hun er "sliten"

Vi er enebarn begge to.

 

 

Jeg derimot er flere hundre tusen i pluss(før noe som helst arv) og har en lederstilling.

Hele poenget med at det foreligger et testament er at mine besteforeldre er redd for at min mor skal bruke opp alle pengene hun får på tull, bikkjer og gud veit hva, og derfor har de sett på meg som en mer naturlig arvtaker fordi jeg er interessert i huset, og ikke pengene, og har en ansvarlig økonomi.

 

I testamentet står det ordrett at "vi ønsker av hele vårt hjerte at vårt barnebarn Thomas ************* overtar huset" osv

 

Nå holder min mor på altså å bruke all samvittighet som er igjen i mormor, etter å ha terrorisert hu i flere år på å få endret den delen som er igjen, og jeg håper på det lille jeg har skrevet blir forstått i hvorfor jeg prøver å finne muligheter på at dette ikke skal skje.

 

Kall meg gjerne smålig som vil ha den delen når moren min er såpass fattig som hun er, men dere aner ikke.....

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Forutsatt at det er et gjensidig testament regulerer arveloven § 58 adgangen til å endre et slikt testament.

 

Det fremgår av arveloven § 48 at dersom ektefeller har opprettet gjensidig testament som bestemmer noe om fordelingen når begge er døde, kan gjenlevende ektefelle likevel endre bestemmelser til fordel for egen slekt, eller til fordel for arvinger som er innsatt etter særlig ønske fra gjenlevende.

 

Ettersom du er en del av hennes slekt kan hun endre dette fritt.

 

Noe annet er at det nye testamentet kan være ugyldig enten etter arveloven § 62 eller 63.

 

§ 62 gjelder hvor testator ikke er mentalt i stand til å endre testamentet, eksempelvis ved demens. Det er likevel ikke sikkert graden av demens er tilstrekkelig eller at den har påvirket testamentet.

 

§ 63 gjelder tilfeller hvor testator er påvirket på ulike måter. Det kan også være tilfellet her, men er vanskelig å si noe konkret om.

Lenke til kommentar

Forutsatt at det er et gjensidig testament regulerer arveloven § 58 adgangen til å endre et slikt testament.

 

Det fremgår av arveloven § 48 at dersom ektefeller har opprettet gjensidig testament som bestemmer noe om fordelingen når begge er døde, kan gjenlevende ektefelle likevel endre bestemmelser til fordel for egen slekt, eller til fordel for arvinger som er innsatt etter særlig ønske fra gjenlevende.

 

Ettersom du er en del av hennes slekt kan hun endre dette fritt.

 

Noe annet er at det nye testamentet kan være ugyldig enten etter arveloven § 62 eller 63.

 

§ 62 gjelder hvor testator ikke er mentalt i stand til å endre testamentet, eksempelvis ved demens. Det er likevel ikke sikkert graden av demens er tilstrekkelig eller at den har påvirket testamentet.

 

§ 63 gjelder tilfeller hvor testator er påvirket på ulike måter. Det kan også være tilfellet her, men er vanskelig å si noe konkret om.

 

Siden det har stått at de ønsker av hele sitt hjerte at jeg skal ta over huset, og dette blir endret på etter påvist demens hos siste gjenlevende så kan jeg ha en god sak på paragraf 62? De ville dette når de var ved sine fulle fem, og nå blir ting endret.

 

Også på paragraf 63. Hele familien har jo sett hvor nedverdigende min mor har vært mot sine foreldre, og mormor har ganske ofte vært lagt inn på sykehuset(angina) på grunn av min mors påkjennelser. Hun har også sagt at hun aldri vil ha det dritthuset, og har alltid klaget på hvordan mine besteforeldre har bodd.

Nå skal det plutselig endres etter påvist demens. Må jo være en god sak her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du bør i alle fall drive litt lobbyvirksomhet ovenfor mormora di, kanskje det ikke blir nødvendig å ta drastiske skritt.

Triste greier å utsette et gammelt (og svakt) menneske for press fra to kanter i nær familie på den måten. Det redelige ville om de to partene ble enige seg imellom. (...men dette blir dog mer samfunn og mindre juss)

Lenke til kommentar

ikke nok med at du skal arve din mor, nå skal du arve din bestemor også? som du sier, du klarer deg bra uten arv, tjen dine egne penger.

 

Du kan ikke gjøre noen ting med mindre din mormor blir umyndiggjort, da er det en verge som kan endre på dette og det er ekstremt sjeldent. så da må du sette i gang prosess med å få umyndiggjort mormoren din isfåall, men skal jeg være helt ærlig så får hun bestemme selv hva hun vil at pengene skal gå til ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...