Gå til innhold

Ladeeffekt på forskjellige QI trådløse ladere / ladeputer

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å gå til anskaffelse av trådløsladedeskel til Samsung Galaxy S5 (dessverre er disse bare å oppdrive i kjedelig hvit og sort farge..) og med det så må man jo nesten ha en trådløslader / ladeplate / stasjon.

Ettersom 99,99% av all trådløsladning til mobiltelefoner baserer seg på QI som er en åpen standard så skal vel egentlig alt som kan krype og gå av slike løsninger fungere omhverandre, akkurat som hvilket som helst USB-strømadapter kan brukes til å lade alt som kan krype å gå anno 2014.

Problemet med mitt med trådløsladning er at det knapt nok finnes noe informasjon å oppdrive.. Er det en satt standard for ladeeffekt ved trådløsladning eller vil forskjellige løsninger kunne gi forskjellig resultat sånn som når du eventuelt bruker en 2 ampere USB-adapter kontra en 1 ampere, eller 1,5 ampere når du skal lade mobilen? Dette kommer jo ikke frem noe sted av produkinformasjon rundt trådløseladere.

Personlig så er jeg ingen av av verken størrelse eller utseende på Samsung sin "Wireless Charging Pad" for Galaxy S5 og det ser ikke ut som noen troverdig nettbutikk i Norge har den på lager heller så jeg kunne godt tenkt meg å gå for noe ala en Nokia DT-901 "Fatboy" i sort da jeg tror den glir bedre inn og passer bedre på soverommet / nattbordet. Men prioriterer jo ladeeffekt fremfor design om det er forskjell på ladeeffekten.

Er det noen som har noe erfaring og innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På alle QI ladere jeg har sett så har det vært oppgitt 1A @ 5V, altså 5W ladeeffekt.

Og bla. på Samsung sine versjoner så var det en test som mente ladetiden var omtrent halvparten av den originale 2A laderen... SOm da kan gi visse indikasjoner på den faktiske ladestrømmen.

Ser jeg her:

http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/accessories/budget-wireless-charger-showdown-5-qi-t2676249

Hvor de tester en del slike QI-ladere så ser det ut til å stemme med inntrykket. De er alle 1A, og lader tilnærmet like raskt. Faktisk høyeste ladestrøm var noe under 1A, men det ser ut til å være rimelig likt for alle enhetene.

Personlig skulle jeg gjerne sett en som er bredere og tynnere. Nesten så jeg vurderer å modde en billig QI-plate med en større spole for å se hvordan det funker. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

så jeg kunne godt tenkt meg å gå for noe ala en Nokia DT-901 "Fatboy" i sort da jeg tror den glir bedre inn og passer bedre på soverommet / nattbordet.

Jeg har DT-910 (Nexus 5), mest fordi jeg vil ha tlf. stående. Lading går treigt og tlf blir varm, men siden tlf har "plassen sin" der så er ikke ladetiden av allverdens betydning for meg.

Litt skeptisk til større effekt siden telefonen blir varm nok med den spenningen som er på laderen jeg har. Telefonen blir ganske mye varmere på laderen enn hva du klarer å få til med tung bruk.

Helt enig i at det er mangel både på info og modellmangfold.

Lenke til kommentar

Men i det hele og store så spiller det ingen rolle om det går en del tapt ved den trådløse overføringen.

Hvor trådløs strømoverføring er kjent for sin lave effektivitet. Ikke overraskende da luft og plastikk ikke akkurat er like godt som en skikkelig jernkjerne. :p

50% synes jeg hørtes rimelig greit ut i grunn, selv om det sikkert er kobberet som har det største tapet, som fint kunne vært unngått i bytte mot tykkere enhet på mottaker og sendesiden og en del høyere pris. :)

Det tilsvarer et omtrent tap på en større smarttelefon sine første 2år til 2,5 kWh. Altså ca 1kr året, hvor rundt halvparten av dette gjerne kan bli sett på som rent tap.

Skal du øke effektiviteten så hadde prisen uten tvil raskt doblet seg for en kanskje 10-15% toppen. Altså sparer du noen titals øre i året, men taper flere hundre kroner i innkjøp.

1A, eller nærmere 0,75A målt i praksis er jo ganske bra, og langt over det ladere lå på for ikke lenge siden. Og i forhold til USB som fortsatt blir brukt, så er det meget bra. Men med dagens monsterbatterier så ønskes vel turbolading om man trenger lade midt på dagen. Og noe turbolading trådløst kan man nok ikke forvente nei. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...