Gjest medlem-329093 Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Hei, jeg lurer på om noen har peiling på hva som er i veien med min nye Samsung Ativ book 9 lite 13,3 tommer touch med windows 8,0 Hver gang jeg har skrudd den av og så skrur den på igjen neste gang (ikke dvalemodus) så forsvinner det flere gigabyte (ca. 1 til 3 gb hver gang) plass fra SSD disken. (Denne har kun SSD til lagring.) Jeg har prøvd å skru av defragmentering for å bli kvitt problemet men det utgjorde ikke noen forskjell. Nå har jeg 54 gb ledig på en 128 gb SSD og det eneste jeg har lastet ned eller lagret er Avast antivirus (gratisversjonen) men det var først ETTER at problemet oppstod. Norton antivirus som er på den fra før får jeg ikke slettet heller. Jeg har ikke lyst til å levere den inn til reparasjon og være uten den i måneder for jeg har dårlig erfaring med hastigheten og kostnaden på "servicen" til Elkjøp der jeg kjøpte den. Har hørt fra andre at de har samme problem, maskinen fylles opp med "luft" som ikke kan finnes og slettes men de er ikke datakyndige så de kan ikke hjelpe meg heller og vet ikke hva som er feilen. Jeg har ikke lyst til å havne i samme situasjon som dem og måtte kjøpe ny datamaskin omtrent hvert eneste år fordi den blir full. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Jeg har en laptop hvor den sekundære hardisken fylles opp med Recovery-filer som jeg ikke kan få slettet på vanlig vis. Har 4Mb på min sekundære hardisk. Kanskje har du noe av det samme problemet? Ville prøvd å formatere hardisken. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Det KAN være hardwarefeil på disken slik at "bad sectors" blir deaktivert. Prøv å kjøre opprydding og slett temp-filer, mulig du har noe backup-greier som stjeler plass også. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 ... Jeg har prøvd å skru av defragmentering for å bli kvitt problemet ... Nei, defragmentering gir ikke mer plass. Men det skal alltid være avslått på en SSD, fordi det er helt unødvendig og vil redusere levetiden. Standard er at Windows har det avslått på SSD. Bruk et program som f.eks TreeSize Free til å finne ut hva som tar plass. Lenke til kommentar
covah Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Det er ikke bare pagefila som endrer størrelse? Størrelsen på denne er dynamisk som standard. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Eller kan det være Shadowcopies? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Er selve harddiskens totale kapasitet den samme eller er det denne som minker hver gang du slår av og på? Hva er denne på nå? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Det er nye dvale/shutdown/page mekanismer i Windows 8.1 Snapshots av OS skrives til fil ved bruk av fast start (kan på en måte sammenliknes med visualisering suspend gjest) Man ønsker IKKE å tulle med dette da det går ut over ytelse. Filene er skjult (man må slå på vis skjulte filer for å se de) Se http://www.thewindowsclub.com/hiberfil-pagefile-swapfile-sys-windows Bli kjent med hva som bruker plass og hvorfor. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 kan jo være recovery som gjør dette, og er det ikke slik at alle bærbar som selges nå kommer med recovery på sekundær harddisk og den vil fylles RASK og bli fult etter en tid. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/08/delivering-fast-boot-times-in-windows-8.aspx Om fast start. It’s probably worth mentioning quickly how we treat the hiberfile—if you read this and immediately went and did a dir /s /ah hiberfile.sys you would have found that it’s a pretty big file on disk. The hiberfile is sized by default at 75% of physical RAM. The file is essentially a reservation for hibernation data that will be written out as the system is dropping into hibernation. Typically much less space is actually used, and in the case of our fast startup usage, it’s typically ~10-15% of physical RAM but varies based on drivers, services, and other factors. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Er selve harddiskens totale kapasitet den samme eller er det denne som minker hver gang du slår av og på? Hva er denne på nå? Jeg har ikke lagt merke til at harddiskens totale kapasitet har minket, den er nå på 99,1 GB (det har aldri stått den fulle kapasiteten totalt og programmet piriform speccy sier at det er fem partisjoner som de 128 GB totalt er delt på) og ledig plass er 56,6 GB, jeg tror jeg husket feil med hvor mye som var ledig fra forrige gang. Jeg skal starte om igjen og se hva som skjer. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 først etter restarten sto det 57 GB ledig av 99,1 GB og nå står det etter noen minutter ute av rommet, 56,9 GB ledig av 99,1 GB skjønner ingenting jeg. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Nå står det 57,7 GB ledig etter litt surfing på nett. ??? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Ja, disken vil jo brukes. Det er jo ikke slik at ledig kapasitet er et fast tall, det vil nødvendigvis variere under bruk. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 3. juli 2014 Del Skrevet 3. juli 2014 Aha, nå henger jeg med. Har fulgt med i tråden en stund, trodde det har den totale kapasiteten som minket. Last nee WinDirStat, fantastisk program. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå