agskaali Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Hei, Jeg ville ha kalt meg for å nokså datakyndig person men jeg har litt begrenset kunnskap om rutere og trådløst nett, derfor kommer jeg til det gode folk av hw.no/diskusjon.no og vil gjerne stille noen spørsmål! Uansett, jeg har nylig gått til innkjøp av en flott Asus RT-AC68U (måtte få bort driten fra Altibox) og jeg lurer dermed litt på hvordan jeg skal sette opp med tanke på 5 GHz, 2,4 GHz, 802.11ac osv osv. Mitt oppsett er som følgende: - En NAS, koblet direkte inn til ruteren - En NUC (liten pc), står under tv'en og streamer filer/filmer NAS med AC 7260 nettverkskort. Det er også installert PLEX server på denne for streaming til andre devices i hjemmet. - En gaming/kose pc med 802.11ac wifi på kontoret som jeg vil ha god hastighet på for filer på NAS. PC/NUC står cirka 6 meter fra ruter men NUC'en må gå igjennom en litt tyngere murvegg. I utgangspunktet så tenkte jeg å kjøre PC/NUC på et eget 5 GHz 802.11ac nettverk, problemet da er at jeg ikke kan bruke NUC som PLEX server noe som er en must. Er det en vei rundt dette? Burde jeg heller kjøre alt på et blandet nettverk med både 2.4 og 5 GHz? Hva vil dette eventuelt gjøre med hastighet på fildelingen i nettverket? Noen andre anbefalinger på hvordan jeg burde gjøre dette? Lenke til kommentar
jahnkare Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Når du har ac i begge ender, så vil du i teorien kunne få drøyt dobbel hastighet gjennom 5GHz i forhold til 2,4GHz. 5GHz er mindre brukt og dermed ikke like utsatt for støy som 2,4GHz, men 2,4GHz trenger bedre gjennom murvegger og slikt. I praksis så vil du nok ikke tape noe på å kjøre blandet nettverk, og dermed kan velge båndet som passer best for hver enkelt enhet. Hvis signalstyrken ved 5GHz er bra nok gjennom murveggen, så ville jeg kjørt pc-ene på 5GHz og andre enheter på 2,4. Selv kjører jeg en RT-AC68U som ruter på "kontoret", med en gaming/PMS-pc koblet til med kabel, og en RT-AC66U i stua satt opp som media bridge på 5GHz-nettet, og andre enheter går stort sett på 2,4. Har ikke hatt dette oppsettet lenge, men det er stabilt og raskt nok til mitt bruk. Lenke til kommentar
agskaali Skrevet 30. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2014 Tusen takk for svar, akkurat dette jeg tenkte. Eneste problemet er at da blir disse 2 enhetene "ekskludert" fra nettverket, og ettersom PLEX serveren min kjører på NUC'en så kan jeg ikke streame til feks tableten som kjører på 2,4 GHz nettet. Er det en vei rundt dette? At man kjører blandet nettverk men tvinger PC'en og NUC'en til å kun kjøre på 5 GHz? Lenke til kommentar
jahnkare Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 (endret) De er fortsatt i samme nettverk selv om mediet ikke er det samme. Edit: Hvis du setter annen SSID på 5GHz, så er det en smal sak å "tvinge" PC og NUC til dette. Endret 30. juni 2014 av jahnkare Lenke til kommentar
agskaali Skrevet 30. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2014 De er fortsatt i samme nettverk selv om mediet ikke er det samme. Edit: Hvis du setter annen SSID på 5GHz, så er det en smal sak å "tvinge" PC og NUC til dette. Jeg skjønte ikke helt det første der, hvis jeg kjører 2 forskjellige SSID, en på 2,4 og en på 5, og mediet blir sendt på 5 GHz SSID, kan man fortsatt få tak i mediet på enheter som er tilkoblet 2,4 GHz SSID? Lenke til kommentar
jahnkare Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Med "mediet" så mente jeg overføringsmedie, altså 2,4GHz, 5GHz eller kabelen. All trafikk i nettverket ditt går via ruteren, og alle enheter som er koblet til, enten kablet eller trådløst er tilgjengelige for hverandre. Unntaket er om du setter opp et trådløst gjestenett på ruteren, som da gir gjesteklienter tilgang til internett, men ikke lokalnett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå