Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Vannpumpe ødelagt få dager etter reg. reim-skifte

Anbefalte innlegg

Kjører en Ford Focus 2002 1,6 stv.

Hadde den nylig på verksted for skifte av reg. reim. De skiftet ikke vannpumpe samtidig.

Bare noen dager senere oppdaget jeg kjølevæskelekkasje fra omkring vannpumpen. Jeg merket samtidig at verkstedet under skiftet av reg. reim. hadde fylt på kjølevæske godt over maks-merket på ekspansjonstanken.

Verkstedet har sett på saken, og konkludert med at lekkasjen skyldes defekt vannpumpe.

For meg synes det litt for tilfeldig at vannpumpen skal ta kveld så kort tid etter reg. reim-jobben, og tenker at her kan verkstedet lastes for iallefall noe.

Eller hva??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løst!

Etter tips fra Ford-kyndige, fremkommer at det er standard å skifte vannpumpe samtidig som reg. reima tas på denne modellen. Samtidig som reg. reim. skiftes, tas normalt også multireim (drivreim). Ny multireim øker belastning på lagrene til vannpumpa, slik at risikoen er stor for at pumpa ryker. Derfor er det tryggest å skifte vannpumpa, og arbeidsøkonomisk er det også lurt, siden man må skru og dille med mye av det samme..

Fikk verkstedet (motvillig) til å slå av 1t arbeid for å sette i ny pumpe... (Jobben tar 2,5 time).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...