gunleik groven Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 (endret) Såvidt jeg vet om utvandringen til USA så tilpasset nordmennene seg rimelig greit, uten alskens trygdeordninger og andre totalt unødvendige utgifter. Foreldre snakket også engelsk seg imellom da barna var tilstede. I tillegg var de ikke kompetansemessig akterutseilt da de kom dit. Hvis man sammenligner direkte, og forventer at innvandrere skal greie seg uten trygdeytelser, forkaste omtrent alt av sin kultur som er på kollisjonskurs med kulturen i Norge, og samtidig sørge for at de har relevant kompetanse for landet er saken grei. Dessverre er ingen av disse faktorene tilfelle. I dag tviholder man på sin egen kultur, barn snakker arabisk osv. med hverandre, og omtrent samtlige førstegenerasjonsinnvandrerne er akterutseilt på arbeidsmarkedet. Ettersom jeg kommer fra en familie der mange var utvandrere, er det mye jeg kunne komentert om dette, men det er jo bare å ta tak i en flik av lerretet... Mht kompetanse. Svært mange dro til England som tjenestepiker, med akkurat like god forståelse for engelsk som de fleste Filipinske barnepiker har for norsk i disse dager. De var prisgitte familiene og det er langt fra bare "lykkelige" historier om norske barnepiker i engelske overklassehjem. Mange endte nok på gata, både i den ene og den andre forstand av begrepet. Mht det største utvandrerlandet, USA, så laget jo nordmenn kolonier der (slik innvandrere gjør her), med norskspråklige aviser, "norske" byer og bydeler, 17. mai-feiring, bunad og samling rundt "det norske". Da jeg gikk på barneskolen (midten av 70- tallet til utpå 80-tallet), lærte vi fortsatt at det bodde flere "nordmenn" utenfor Norge enn i Norge, og vi ble lært opp til å være stolte av at de tok vare på sin "norskhet" i USA, Asia og Afrika (dit mange dro, både med hvalfangst og i misjon). Og å sette pris på at de hadde sendt store deler av inntektene sine hjem til "de hjemme". Ikke ulikt det vi ser at mange innvandrere til Norge gjør i dag. I sør-Afrika finner du blant annet et tettsted nær Durban som heter Oslo. Gjett hvem som bodde der? Misjon er også et annet stikkord... Norske Misjonærer har dratt verden rundt for å "kristne de ville og vantro". Aktiv misjonsvirksomhet på en helt annen måte enn jeg i alle fall har møtt på Grønnland... Jeg bode i en periode under oppveksten i Indre Østfold. Og der hadde vi Misjonsdag på skolen (på samme måte som røykedag og alkoholdag) Og vi hele skolen ble samlet for å høre om alle negerne og araberne og kineserne folk fra Indre Østfold hadde kristnet det siste året. Og hvor vanskelig det var å leve som konvertitt. Men hey. Vi Nordmenn ga oss ikke for slikt. Ja vi elsker verden over. Det er litt funny at det bare er Kristendommen og Islam som har et Misjonskrav for den troende. Og spennende med all den død som har fulgt nettopp dette verden over, men særlig i midtøsten, siden middelalderen. Alle som snakker om Islamsk bestialitet, burde søke litt på bodycount i de islamsk-kristne trefningene fra tidlig middelalder og frem til i dag. Det gjør ikke islam mindre bestialsk at "de kristne" så langt har drept flest. Men det er nok en av årsakene til den innebyggede skepsisen og mistilliten mellom egentlig veldig beslektede religioner. For noen år siden, i forbindelse at Stavanger skulle bli Europeisk Kulturhovedstad, hadde jeg en ide om et stykke basert på at alle disse "nordmennene" vi var lært opp til av å være stolte av og som holdt sin norskhet høyt også i fremmede land, plutselig skulle bestemme seg for å komme hjem i en smell. At Norge skulle mer-enn-fordoble folketallet på ett år. Ikke med flyktninger fra Iran, men "gode Nordmen". det var et artig tanke-eksperiment. Men Nordmenn i utlandet har nok vært minst like både "utenfor" samfunnene de har kommet inn i som fattige, og like misjonerende, om ikke mer, som de som nå i relativy lave numre slipper inn i Norge. Og i de fattige delene av utvandrerne (noe som i utgangspunktet var de aller fleste), så foregikk det selvsagt kriminalitet. Slik er det jo bare. Ingen grunn til å skjønnmale det. Norge og Nordmenns historie er ikke bare "ett hull" fra vikingtiden og frem til i dag. For 150 år siden var vi og ikke Romania Europas fattigste land. Og i mellomkrigstiden var Romania ett av de rikere landene med fantastisk arkitektur og svartehavets Monacco. Ting endrer seg relativt raskt. Og det kan jo komme til å skje igjen... Mvh: Gunleik Groven Endret 30. juni 2014 av gunleik groven 1 Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 På 1930-tallet ble dette diktet en "hit" i Norge og USA.det var nok ikke helt ukompliserte forhold for høykompetent Norsk arbeidskraft i utlandet...JEG VIL HEM ATTPå hospitalet i Chicago.Jeg vil hem att, søster Anne !Jeg vil hem til gamlelandet for at dø.Jeg vil bæres ned gutua fra tunet vort heme,læsses varlig oppaa kjærra til Johan og Per.Jeg vil kjøres som gravbrud langs min barndoms landevei,mens hengebjørka glitrer og heggeblomster sner.Jeg har vasket klær her i Uniten, søster Anne.Jeg har stivet, strøket, presset, jeg har slitt.Jeg har reisepenger hem att i en bankbok, søster Anne,alt jeg kunde spare efter tredve aars slit.Saa du lyt be'a doktor'n faa mig fresk att, søster Anne.Kanskje ræk jeg hem til pinse.Kanskje kan jeg endda leve litt.Ser du sola bygger kveldsbru over Mjøsa, søster Anne?Ser du huset oppaa bakken?Jeg vil hem att!Det er huset vort.Der bor far og mor og bestemor og alle mine søsken,vi er mange ser du, søster - - det er seks ta øs.Og til mat saa har vi salt og poteter og laka.Aa du søster Anne ! Laka dæ æ godt!Gjennem myra under bakken blinker bekken.Det blir sikkert tidlig vaar i aar - -Ser du stenhella ved kulpen, søster ?der syns sot og aaske efter klædesvasken vor.Og før vintersnøen braaner bakved fjøset og i skogengror det solblomster paa myra rundt om bækkefaret vort.Og naar snøen vel er borte, bakved fjøset og i skogen,blir det brudehvitt av hvitveis rundt om bækkefaret vort.Nedst i røisa oppi bakken staar en gamal hegg og bløme.Der i bakken under heggen har jeg lekestua mi.Bækken klukler under bakken, fuglen svatrer rundt i bjørkom,Vesle-Eli skraaler yrt og syng og svøver dokka si.Men ved pinsetid driv stjernesnø om lekestua mi.Og naar pinseklokker ringer leker vi at vi har bryllup.Og en barnebrudefærd trasker to og to rundt heggenmedens stjernesnøen driver over færd og brudepar.Vil du ha'n Vesle-Ole som her hos dig staar?Ole, vil du ha'a Inga? - Vener brud du alder faar?Og det kvitrer op i heggen tit-tit, tit-tit, tit-tit dig!Presten messer ja og amen,og de skratler alle sammen tit-tit, hi-hi-ha-ha dig!Søster Anne, hør ! De skraaler nedi bakken - - Se de ringer sig til lek og dans.Alle smaajenten' vil være vakrest,alle vil de vælges ut til bruden,alle stræver de og binder krans.Bare Vesle-Eli nynner glad for filledokka:"Næste sommer blir jeg sikkert brud.næste sommer blir jeg syv aar som de andre,næste sommer blir jeg syv, da staar jeg brud."Jeg stod barnebrud ved heggen der for førti somre sidenmed hvitveiskrans i haaret og blaaveisblaat blik.Jeg var vakreste smaajenta blandt onga det aaret.Du skulde set mig, søster, med krans i haaret mit,det var bløtt og fint og krøllete, ja blankere end ditt.Trur du jeg blir bra att, søster Anne ?Jeg lyt frem til gamlelandet for at dø.Jeg vil bæres ned gutua fra tunet vort heme,læsses varlig oppaa kjærra til Johan og Per.Jeg vil kjøres som gravbrud paa landeveien der.Aa du søster ! Slik veier findes itte her!Langs gutu, stig og kongsvei er det dype blomstergrøfter,der væks smørblom og balblom i frodige kjærr.Og paa mosegrodde steingar blomstrer nypetorn,væks det renfang, væks det bring og vildripsbær.Aa du søster Anne ! Slike veier findes itte her.Det er klokkeklang og brudefærd langs mit lands landeveier.Slik er mit lands landeveier.Eventyrets landeveier.Og de slynger sig i sindet,og de synger i mit minde,blomsterkranste og med solspill over barnelek og brudeferd.Aa, du kjære søster Anne ! Slike landeveier findes ikke her!Det er fryd og lek og latter i mitt lands glade nætter.Og par og par trær dansen over midnatslyse sletter.Det er dugg og lys og blomsterduft i mitt lands sommermorgen.Og bjørka glitrer, og hegg og rogn staar snedrevhvit om vaaren.Aa! -- Jeg kjenner jeg blir bra att,søster Anne !Hjælp mig bare hem att. -- Heme er det vaar --Jeg skal leve længe endda jeg i gamlelandet,hvile ut ved lekestua under heggen vor.Skund dig, søster, naa kjæm baaten!Farvel ! Hils til Marte og til Liv!Aa! Jeg hører braket alt fra tømmerfossen.Sjaa! Der ryk det av ei pipe bortpaa Vik!Hu ! Det mørkner, søster Anne! Er det skogen?Er jeg heme? - Er det skogen min ?For i mitt land er det store skoger, søster Anne,miledype brer dom sig i bygdom ind.Itte graate, søster Anne, her er mørkt men jeg er kjendt her.Kom du bare trygt med haanden din.Jeg skal leie dig og finde rette stigen.Her er ingen fare her i skogen min.Jeg veirer det paa duften av Linea.En sansløs glæde risler gjennem sjæl og sind.Jeg hører det paa kvitringen at retnu er det morgen,jeg hører det paa susingen.Jeg er i skogen min. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Såvidt jeg vet om utvandringen til USA så tilpasset nordmennene seg rimelig greit, uten alskens trygdeordninger og andre totalt unødvendige utgifter. Foreldre snakket også engelsk seg imellom da barna var tilstede. I tillegg var de ikke kompetansemessig akterutseilt da de kom dit. Hvis man sammenligner direkte, og forventer at innvandrere skal greie seg uten trygdeytelser, forkaste omtrent alt av sin kultur som er på kollisjonskurs med kulturen i Norge, og samtidig sørge for at de har relevant kompetanse for landet er saken grei. Dessverre er ingen av disse faktorene tilfelle. I dag tviholder man på sin egen kultur, barn snakker arabisk osv. med hverandre, og omtrent samtlige førstegenerasjonsinnvandrerne er akterutseilt på arbeidsmarkedet. Ettersom jeg kommer fra en familie der mange var utvandrere, er det mye jeg kunne komentert om dette, men det er jo bare å ta tak i en flik av lerretet... Mht kompetanse. Svært mange dro til England som tjenestepiker, med akkurat like god forståelse for engelsk som de fleste Filipinske barnepiker har for norsk i disse dager. De var prisgitte familiene og det er langt fra bare "lykkelige" historier om norske barnepiker i engelske overklassehjem. Mange endte nok på gata, både i den ene og den andre forstand av begrepet. Mht det største utvandrerlandet, USA, så laget jo nordmenn kolonier der (slik innvandrere gjør her), med norskspråklige aviser, "norske" byer og bydeler, 17. mai-feiring, bunad og samling rundt "det norske". Da jeg gikk på barneskolen (midten av 70- tallet til utpå 80-tallet), lærte vi fortsatt at det bodde flere "nordmenn" utenfor Norge enn i Norge, og vi ble lært opp til å være stolte av at de tok vare på sin "norskhet" i USA, Asia og Afrika (dit mange dro, både med hvalfangst og i misjon). Og å sette pris på at de hadde sendt store deler av inntektene sine hjem til "de hjemme". Ikke ulikt det vi ser at mange innvandrere til Norge gjør i dag. I sør-Afrika finner du blant annet et tettsted nær Durban som heter Oslo. Gjett hvem som bodde der? Misjon er også et annet stikkord... Norske Misjonærer har dratt verden rundt for å "kristne de ville og vantro". Aktiv misjonsvirksomhet på en helt annen måte enn jeg i alle fall har møtt på Grønnland... Jeg bode i en periode under oppveksten i Indre Østfold. Og der hadde vi Misjonsdag på skolen (på samme måte som røykedag og alkoholdag) Og vi hele skolen ble samlet for å høre om alle negerne og araberne og kineserne folk fra Indre Østfold hadde kristnet det siste året. Og hvor vanskelig det var å leve som konvertitt. Men hey. Vi Nordmenn ga oss ikke for slikt. Ja vi elsker verden over. Det er litt funny at det bare er Kristendommen og Islam som har et Misjonskrav for den troende. Og spennende med all den død som har fulgt nettopp dette verden over, men særlig i midtøsten, siden middelalderen. Alle som snakker om Islamsk bestialitet, burde søke litt på bodycount i de islamsk-kristne trefningene fra tidlig middelalder og frem til i dag. Det gjør ikke islam mindre bestialsk at "de kristne" så langt har drept flest. Men det er nok en av årsakene til den innebyggede skepsisen og mistilliten mellom egentlig veldig beslektede religioner. For noen år siden, i forbindelse at Stavanger skulle bli Europeisk Kulturhovedstad, hadde jeg en ide om et stykke basert på at alle disse "nordmennene" vi var lært opp til av å være stolte av og som holdt sin norskhet høyt også i fremmede land, plutselig skulle bestemme seg for å komme hjem i en smell. At Norge skulle mer-enn-fordoble folketallet på ett år. Ikke med flyktninger fra Iran, men "gode Nordmen". det var et artig tanke-eksperiment. Men Nordmenn i utlandet har nok vært minst like både "utenfor" samfunnene de har kommet inn i som fattige, og like misjonerende, om ikke mer, som de som nå i relativy lave numre slipper inn i Norge. Og i de fattige delene av utvandrerne (noe som i utgangspunktet var de aller fleste), så foregikk det selvsagt kriminalitet. Slik er det jo bare. Ingen grunn til å skjønnmale det. Norge og Nordmenns historie er ikke bare "ett hull" fra vikingtiden og frem til i dag. For 150 år siden var vi og ikke Romania Europas fattigste land. Og i mellomkrigstiden var Romania ett av de rikere landene med fantastisk arkitektur og svartehavets Monacco. Ting endrer seg relativt raskt. Og det kan jo komme til å skje igjen... Mvh: Gunleik Groven Det er ikke noe galt i å feire ens opprinnelseslands nasjonaldag og lignende "filleting". Det oppstår ingen konflikt ift samfunnet forøvrig om en gjør dette, selvsagt. Ghettoer er helt greit for meg sålenge de forholder seg til samfunnet rundt og dets regler. Problemet er når samfunnet forøvrig må fø på disse da de ikke har arbeid selv, og/eller disse jobber mot samfunnet forøvrig og setter sine egne skikker langt over lovverket. Vi har ingen tradisjon for tvangsgifte, omskjæring o.l. Såvidt jeg vet var det lite av dette blant nordmennene i USA, også. Du kan sikkert liste opp noen mindre kulturelle avvik som ble opprettholdt, men jeg kommer ikke på noen større kollisjonsproblemer lignende de to eksemplene jeg nettopp har nevnt. Jeg benekter ikke at nordmenn gjorde lavterskelarbeid i større eller mindre grad, men det var da arbeid om ikke annet. Arbeidskraft noen faktisk trengte. I dag trenger vi ikke fler av disse lavterskelarbeiderne, vi har nok av dem. Da må det gå an å si "nei takk" når utfallet er gitt: trygd. Trygdeytelsene var heller ikke all verden back then, så USA hadde nok mindre utgifter til sine norske innvandrere enn det vi har til de innvandrerne vi diskuterer her. Hvem som helst kan komme hit for min del sålenge de ikke koster samfunnet mer enn lommerusk, og følger de gjeldende normer og regler. Misjonsarbeidet kan jeg godt slakte, hvis det hjelper. Kan ikke fordra hverken Jehovas vitner eller andre som måtte komme rekende med den slags budskap - det er 100% religionsuavhengig fra min side. Det bør dog nevnes at det generelt var mer av dette i gamle dager, så det var kanskje mer akseptabelt den gangen. Vi kunne godt byttet - ut med innvandrerne og inn med utvandrerne. Samfunnsøkonomisk sett er jeg rimelig sikker på at vi hadde gått i pluss. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Vi må bruke mer av oljepengene våre på nettopp sykehusene, eldrehjemmene og veier. Jeg antar det betyr at du støtter en særskatt på oljevirksomheten på 75 prosent, i motsetning til 28 prosent på annen næring. Hva er begrunnelsen din/deres for en slik særskatt, annet enn at det gir mer penger i kassen? Det er klart, bruker man mer må det bli en økt særskatt på oljevirksomhet. Jeg har et mål om at Norge ikke skal være avhengig av oljeeksport men utvikling av teknologi, vannkraft. Mer grønn teknologi, når det er sagt så vil jeg bare understreke at jeg ikke er en sånn grønnaktivist og jeg trur selv at den såkalte globale oppvarmingen skyldes naturlige endringer noe som vi ikke kan endre. Det er vist i flere rapporter at det er blitt mer is en noen gang før. Endret 1. juli 2014 av Slettet-7WVSGN Lenke til kommentar
Prostituert Skrevet 4. juli 2014 Del Skrevet 4. juli 2014 (endret) Har du en nettside. Hva skal partiet hete???? Vi trenger nye partier med baller. Vi trenger også direkte folkeavstemning i Norge. Da mener jeg ikke statsminister valg. Endret 4. juli 2014 av Prostituert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå