Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe bruktbil, rundt 90.000

Slai

Anbefalte innlegg

Hvordan pruter man mot bruktbilforhandlere?
Jeg er helt blank på biler, og dama har kjøpslyst og sitter og tripper, så jeg må være voksen og holde tilbake litt og være sikker på at vi får et bra produkt for en rimelig pris.

Vi trenger en som kan brukes til langkjøring på ferier, som vil vare oss en del år fremover.

Uansett innspill er vel møtt, om det er på pruting eller generelle tips eller gode kupp dere vet av.

Har sett litt på en Avensis 2005modell som har gått 86.000km som bruktbilforhandler skal ha rundt 90.000 for.

Vurderer også en Mitsubishi Colt 1.5 fra 2007 som har gått rundt 70.000km, cabriolet.

Ett av problemene med denne er at vi må reise en god stund for å se på bilen, da den selges et godt stykke unna oss. Denne selges privat, og selgers pris er rundt 70.000.

Vet ikke hvorvidt det vil svare seg å gå for en nyere bil med lavere kilometer, eller om disse virker som gode kjøp.

Endret av Slai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil sikkert være lettere å prute om dere ser på en bil til f.eks 100.000 som dere viser stor interesse for, men forklarer at dere kun har et kjøpebudsjett på 90.000.

Om selger vet at dere har 90.000, så vil han selvsagt ha alle pengene deres, om han får mulighet til det.

Ellers er det og andre måter å prute på, som f.eks nye dekk, tilbehør og slikt.

Personlig ville jeg søkt litt mer etter BMW, siden det er snakk om mye langkjøring.

Bare ikke kjøp en slitt rånebil med skjult rust :tease:

Det kan og være lurt å sjekke hvor mye forsikringen kommer på ettersom dere vurderer flere modeller.

Lykke til ihvertfall :) Uansett om rådene var brukbare eller ei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for innspill =) . Vi har fått innvilget lån nå, så vi er akkurat nå i en Toyota Aygo, og den kjører jo fint, ikke så ille som vi hadde forventet, men ganske trang bil, og den ser ikke spesielt ut mener nå jeg.

Skal kjøre og sjekke litt rundt de kommende dagene.

Tenker vi satser på 2010 eller nyere modeller, med under 70k kjørt om mulig...

Blir mye googling på meg fremover, med begreper og motorer og produsenter osv =/

Lenke til kommentar

Hvis dere tar opp lån for å kjøpe en bil til rundt 100 lapper, så vil jeg være så frekk å anta at økonomien deres ikke tåler store smeller i form av dyre servicer/reparasjoner. En bil fra et av de tyske premiummerkene i den prisklassen vil være såpass gammel og/eller ha så høy kmstand at man nesten er garantert nettopp DET.

Hvis dere ser på Toyota, så ville jeg ikke ha vært redd for å gå enda lenger ned i årsmodell. Det er ikke status i en ny Toyota heller, så kjøp noe BILLIG, litt eldre og med lavest mulig kilometerstand. Jeg antar også at dere ikke skal kjøre på ferie annenhver helg, så kmstand er ikke kritisk.

Prøv å identifisere litt hva dere trenger. Når dere ser på så forskjellige biler som Avensis og Colt cabriolet (*virkelig?*), så er det vanskelig å komme med en anbefaling. Dette er spesielt viktig mtp. at dere ønsker å ha bilen i noen år.

Endret av Ar`Kritz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det var egentlig bare de første vi ramlet over vi kunne ha råd til. Colten er en big "no" bare pga plassmangel og lite bil for pengene siden det sikkert går mye av prisen i det at det er cabriolet.

Vi ønsker noe som har gått lite og er relativt ny for å minske risikoen for mye reparasjon, fiksing og upkeep.

Vi trenger en bil som vi kan reise rundt i Europa med i flere uker om sommeren, over Alpene og på autobahn feks, uten å være bekymret for at den skal ryke any minute now.

Vi vil den skal vare godt i fem+ års tid, uten å miste alt for mye verdi om mulig.

Greit at den kan dra i litt mer enn en Toyota Aygo gjør feks.

Nå har vi en gammel Opel Vectra, type tidlig nittitall.

Vi ser ikke på noen spesielle produsenter fordi vi aner ikke hva som er bra og ikke. Vi er blanke ark begge to.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Det dere burde se etter, er ikke merke og modell. Dere bør se etter en bil dere synes ser bra ut og oppfyller deres krav om plass osv. Og ikke minst at den er godt tatt vare på. Dette sjekker dere ved å se service heftet til bilen, samt kviteringer selger måtte ha av byttede slitedeler.

Sistnevnte er alfa omega for dere som skal ha bil til en såpass høy prislapp. Dersom selger ikke kan dokumentere noen servicer eller slitedel bytter, kan bilen fort bli dyr å ha.

Personlig vil jeg anbefale dere Mercedes. Har 2stk 1997 E klasser, og har ikke kjørt noen biler som matcher kjørekomforten til dem. Har aldri vært plaget med noen av dem, og de nyere modellene er bare elsk.

Alt i alt, se etter en bil dere synes ser bra ut, be om å få høre om servicer er fulgt. Dersom alt er i skjønneste orden med en bil dere vil kjøpe, så gå for den. Det er dessverre slik at man ikke kan få noe mer garanti enn det om du kjøper bruktbil på bruktmarkedet i dag :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leser bare så mye bra om disse toyota Aventis-bilene overalt nå i de dagene jeg har Googla mye.

Pålitelig og varer lenge er vel nøkkelordene jeg snubler over.

Den syntes vi ser bra ut, og fyller greit plassen vi trenger.

Så vi skal prøvekjøre en slik snart.

E-klasse mercedes finner jeg ikke tak i på finn.no i alle fall i vår prisgruppe =/ .

Lenke til kommentar

Ja har sjekket autodb litt nå. Vi har for some reason hengt oss opp i Avensis nå. Er i en nå. Ingen anelse hva jeg skal se etter...

Men den kjører jo bra, er fin, osv.

Kjørt under nitti tusen, 2005modell, d-4d 2.0 diesel.

Lenke til kommentar

Hvordan kjedelig?

Virker På det jeg leser ser det ut til at de varer lenge. God å kjøre, men det er jo alle i forhold til vår nåværende bil...

Og vi syntes jo den ser bedre ut enn de fleste vi finner som virker greie på km og årsmodell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Som nevnt, muligens noe kjedelig i forhold til andre biler.

Men hvis du ikke bryr deg om sånt, er det sikkert et greit kjøp.

Vanskelig å beskrive, men du skjønner det med en gang du prøver en bil fra et av premiummerkene.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Bilforhandlerne forventer pruting, dette er innkalkulert i prisene.

Denne bør du minst klare å prute ned i 85000,-

Lenke til kommentar

Var det jeg tenkte. I alle fall legge med tre års forsikringen som et minimum.

Tenker bare si det som det er, at vi har fått lånt åtti tusen, men om de legger med forsikringen kan vi låne fem tusen til privat, og da kan vi kjøpe den i dag.

Lenke til kommentar

En annen ting som er kjekt med Mercedes, er at den har registerkjede, så du slipper å bytte reim. Noe som som sparer deg noen titusener i lengden.

Men for all del, den så grei ut den der, men ikke noe jeg hadde gått for.

Lenke til kommentar

Ja garanti =p . Gjennom CarProtect.

SSkal etter brosjyren dekke de fleste mekaniske og elektriske komponenter for plutselig svikt, reparasjoner inntil bilens kjøpsverdi, uten begrensninger for antall reperasjonstilfeller i løpet av garsntiperioden.

Sier brosjyren i alle fall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...