Gå til innhold

Oppgradere til annen rimelig el-gitar?


Aasgaard

Anbefalte innlegg

Jeg har fra før Rockband-versjonen av Squier Stratocaster, og planen min var å bruke denne til Rocksmith, men etter å ha testet litt er jeg ikke så sikker lenger..

 

Problemet mitt er at jeg ikke har snøring på gitarer, men selv om jeg ikke er Mozart v.2.0 er jeg i alle fall såpass musikalsk anlagt at jeg ikke har problemer med å høre at Rockband-squieren ikke låter godt. Jeg kan stemme den og det høres riktig ut på visse bånd, men lenger ned på halsen blir noe galt. Har lest litt og antar dette trolig er på grunn av dårlig intonering? Det går vel kanskje ann å få noen til å fikse det, men er det verdt å bruke penger på en slik gitar? I tillegg har jeg problem med at G-strengen skurrer veldig på tredje bånd, og det brukes jo en del. Halsen er også såpass myk at den bøyer seg ørlitte hvis man har noe kraft på den, og det går selvsagt ut over stemmingen.

 

Så, er det mulig å finne en el-gitar som låter rent og pent uten at det koster skjorta? Jeg skal først og fremst bruke til Rocksmith. I alle fall nå. Kan nevne at jeg liker formen på gitaren jeg har, relativt enkelt å komme til bånd langt nede og behagelig å holde. Er en "vanlig" Squier betydelig bedre? Tips til modell? Jeg vet at det ofte blir anbefalt å besøke en butikk og prøve selv, men det hadde vært betydelig enklere hvis jeg hadde hatt peil i utgangspunktet, så det hadde i det minste vært fint med tips på hvilken retning det kan være lurt å lete i. Jeg har ikke noe absolutt pristak, men er vel (som mange andre) ute etter mest mulig gitat for minst mulig penger. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fra før Rockband-versjonen av Squier Stratocaster, og planen min var å bruke denne til Rocksmith, men etter å ha testet litt er jeg ikke så sikker lenger..

 

Problemet mitt er at jeg ikke har snøring på gitarer, men selv om jeg ikke er Mozart v.2.0 er jeg i alle fall såpass musikalsk anlagt at jeg ikke har problemer med å høre at Rockband-squieren ikke låter godt. Jeg kan stemme den og det høres riktig ut på visse bånd, men lenger ned på halsen blir noe galt. Har lest litt og antar dette trolig er på grunn av dårlig intonering? Det går vel kanskje ann å få noen til å fikse det, men er det verdt å bruke penger på en slik gitar? I tillegg har jeg problem med at G-strengen skurrer veldig på tredje bånd, og det brukes jo en del. Halsen er også såpass myk at den bøyer seg ørlitte hvis man har noe kraft på den, og det går selvsagt ut over stemmingen.

 

Så, er det mulig å finne en el-gitar som låter rent og pent uten at det koster skjorta? Jeg skal først og fremst bruke til Rocksmith. I alle fall nå. Kan nevne at jeg liker formen på gitaren jeg har, relativt enkelt å komme til bånd langt nede og behagelig å holde. Er en "vanlig" Squier betydelig bedre? Tips til modell? Jeg vet at det ofte blir anbefalt å besøke en butikk og prøve selv, men det hadde vært betydelig enklere hvis jeg hadde hatt peil i utgangspunktet, så det hadde i det minste vært fint med tips på hvilken retning det kan være lurt å lete i. Jeg har ikke noe absolutt pristak, men er vel (som mange andre) ute etter mest mulig gitat for minst mulig penger. ;)

 

Test ut noe Yamaha du. De har et par veldig brukbare billige el-gitarer.

Lenke til kommentar

Må vel ærlig innrømme at Yamaha ikke har vært innom tankene mine engang. Uten noen spesiell grunn. Men begynte å sikle litt på en Squier Classic Vibe Stratocaster '60s. Virker som mye gitar for pengene, men litt skeptisk til om det er lurt å ha tremolo med Rocksmith, siden det blir en del stemming frem og tilbake for de ulike låtene. Blir vel litt ekstra knot?

Lenke til kommentar

En "vanlig" Squier er helt okey, men hvis du skal ha mest mulig for pengene bør du finne deg en Squier i Classic Vibe-serien.

 

Det viktigste er uansett at gitaren er satt opp riktig, altså intonering, strengehøyde, trussrod osv. Merk også at du bør bytte strenger av og til, da gamle strenger både er kjipe å spille på, låter kjipt, og er vanskeligere å holde skikkelig stemt. Tremolo er nok egentlig ikke noe jeg ville anbefalt om du stemmer mye opp og ned, nei.

 

Uansett hva du gjør anbefaler jeg deg virkelig å lese gjennom denne guiden her, som sikkert kan gi deg svar på mange spørsmål:

 

http://gitarnorge.no/artikkel/194/den-store-gitarguiden

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

Jeg melder meg innhabil i denne diskusjonen. Har spillt gitar i snart 20 år, og mener at man ikke kjøper Squier, men ekte vare... Stratocaster :-)

 

Stratocaster er forøverig beste og feteste el-gitaren som noen sinne er produsert!

 

man finner selvfølgelig langt billigere og helt greie gitarer, jeg vet dette.. Men... :omg:

Endret av Skipstrixy
Lenke til kommentar

Legg litt ekstra i det og kjøp ein Mexico-produsert Fender. Der har du mykje gitar for pengane så lenge du får eit godt eksemplar, og det har alle eg kjenner fått i alle fall. Og så får du den steintøffe logoen på headstocken då. Ein kompis rangerer min mexicanske Baja Telecaster over hans amerikanske strat, så er ikkje småtterier du får.

Lenke til kommentar

Det ble en Squier Classic Vibe Stratocaster 60s. Ikke så langt unna de rimeligste MiM Fendere i pris, men det er alltid noe som bare koster litt mer. Dessuten ser jeg at mange faktisk foretrekker Squier Classic Vibe, så tror i alle fall det er grei valuta for pengene. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det ble en Squier Classic Vibe Stratocaster 60s. Ikke så langt unna de rimeligste MiM Fendere i pris, men det er alltid noe som bare koster litt mer. Dessuten ser jeg at mange faktisk foretrekker Squier Classic Vibe, så tror i alle fall det er grei valuta for pengene. :)

Den var ikke dum! :) Har hatt min CV i litt over en måneds tid nå, er dødsfornøyd. Har kompiser og bekjente som har spilt i studio og live-gigs med disse! I overkant av 3k for så mye gitar, worth it. Every penny.

Har spilt med MIM og MIA strats, MIA er såklart best. Men nå starter jo dem på 8k+. Men CV vs MIM, hm.. Kommer ann på øre! Jeg heller mer og mer mot CV.

 

EDIT: Ser jo nå med engang at dette er litt eldre tråd..

Endret av pmbpictures
Lenke til kommentar

Godt å høre andre er fornøyd også. Jeg har lest utrolig mye bra om dem, tilsvarende det du skriver. At mange foretrekker dem fremfor rimelige Fendere (under 10k). Jeg er jo fullstendig amatør selv, så jeg kunne sikkert klart meg med noe enda rimeligere, men det er uansett godt å vite at det noe av ok kvalitet man har kjøpt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...