Zapmi Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Hei! Vanskelig å finne ut hva som er rette tråden til dette spørsmålet, så prøver her.Jeg har leid en hybelleilighet med delt bad hos huseier i 1 år og 1 mnd ca, og har bestemt meg for å flytte den 15. August.Når jeg flyttet inn tok huseier 1mnd depositum og det blei muntlig avtalt at depositum skulle trekkes fra som husleie den siste mnd før evt oppsigelse av leietid.Etter å ha mast et halvt år etter leiekontrakt fra huseier der han bare dyttet det unna og sa at han skulle fikse (som aldri ble noe til), bestemte jeg meg for å bare gi faen siden jeg tydligvis har rettigheter ved muntlig "kontrakt" også. Men det jeg lurer på nå er;Hvor lang er oppsigelsestiden min nå når jeg skal flytte ut?Har lest at det er 3 mnd hvis huseier vil si opp leiekontrakten, men er det slik for meg òg?Som sagt, jeg vil flytte ut den 15. August, så lurer på om det er nok å si ifra rett før siste siste husleie? Husleie perioden går forresten fra den 20. hver mnd. Takk for alle svar!-Tommy Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Vel, det vanlige er 3 mnd, men det spørs jo litt på hvilken "kontrakt" dere har, hvis dere ikke har snakket om oppsigelsestid, ville jeg servert problemet til utleier og sagt du skal ut 15. aug. Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 29. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2014 Vel, det vanlige er 3 mnd, men det spørs jo litt på hvilken "kontrakt" dere har, hvis dere ikke har snakket om oppsigelsestid, ville jeg servert problemet til utleier og sagt du skal ut 15. aug. Vell, vi har jo ingen kontrakt. Huseier er litt spesiell, og lurer på om det er noe skattesvindel han holder på med iogmed at han aldri vil ha husleie overført til konto, alltid kontant rett i handa. Men jeg er ikke rette personen til å anklage om slikt når jeg ikke vet noe annet enn det. Jeg planlegger å si opp kontrakt rundt 1. Juli. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Om du bur saman med utleiger så er det vell en måneds oppsigelsestid. Men med mindre anna er avtalt så går oppsigelsen frå den fyrste til den fyrste. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Vel, det vanlige er 3 mnd, men det spørs jo litt på hvilken "kontrakt" dere har, hvis dere ikke har snakket om oppsigelsestid, ville jeg servert problemet til utleier og sagt du skal ut 15. aug. Vell, vi har jo ingen kontrakt. Huseier er litt spesiell, og lurer på om det er noe skattesvindel han holder på med iogmed at han aldri vil ha husleie overført til konto, alltid kontant rett i handa. Men jeg er ikke rette personen til å anklage om slikt når jeg ikke vet noe annet enn det. Jeg planlegger å si opp kontrakt rundt 1. Juli. Jeg hadde sagt ifra med en gang. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Om ikke annet er avtalt begynner oppsigelsestiden å løpe fra utgangen av den måneden du leverte oppsigelsen. Så hvis du skal flytte 15. august bør du levere oppsigelse om det i løpet av juni.Uten annen avtale høres det ut som om du har 1 måneds oppsigelse etter husleieloven § 9-6 ("leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig"). Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Med 1 mnd oppsigelse er 1. juli for sent, 30. juni er i tide. Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 29. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2014 Den er grei, da sier jeg opp imorgen! Burde jeg gi skriftilg oppsigelse? Tenkte å levere skriftlig oppsigelse der han skal skrive under på at oppsigelse er mottatt. Er ikke det en god ide, eller er det helt unødvendig? Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Skriftelig er gull, gjerne på mail også... vil du ha underskrift legger du også opp til du på en måte ikke stoler på utleier. Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 29. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2014 Vell, stoler ikke helt på han, men han er jo en grei fyr! Får vurdere den skriftlige biten Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Ta det muntlig og opplys samtidig om at du har sendt ein kopi av oppsigelsen på epost. På den måten har du det skriftlig med dato for sendetidspunktet, men utan at du virker for formell. Eg vil tru at med ein gong du krever signatur på noke så vil "piggane" kome ut og du vil oppleve meir motstand. Sidan du vil flytte ut den 15de og du har denne litt spesielle løysninga med depositum, så er ein stor fordel om du klarer å holde utleiger på godsida. Slik som eg ser det så vil du måtte avtale med utleiger at du trekker frå depositumet på husleiga for juli måned, men at du avtaler å betale halv husleige for august. På den måten betaler du berre akkurat det du skal, samtidig som du får løyst ut depositumet på ein fornuftig måte. I værste fall risikere du at utleiger tar heile depositumet for august måned sjølv om du berre skal bu der halve måneden. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Har du ingen kontrakt så gjelder jo ikke leieforhold. Men la oss si du flyttet inn den 1 da må du si opp før den første i måneden ettersom 1 måned depositum/1 måned oppsigelse Leier ut selv, men med kontrakt vel og merke. Når det gjelder skattesnusk er leie inntekter skattefrie om du disponerer mer enn hva du selv leier ut. Men det er selvfølgelig da regler for hvor mye du kan ha i leieinntekter uten å måtte betale skatt, men der tror jeg neppe han stanger i taket. Summen er vel noe og 20 tusen per måned. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Har du ingen kontrakt så gjelder jo ikke leieforhold. Men la oss si du flyttet inn den 1 da må du si opp før den første i måneden ettersom 1 måned depositum/1 måned oppsigelse Leier ut selv, men med kontrakt vel og merke. Når det gjelder skattesnusk er leie inntekter skattefrie om du disponerer mer enn hva du selv leier ut. Men det er selvfølgelig da regler for hvor mye du kan ha i leieinntekter uten å måtte betale skatt, men der tror jeg neppe han stanger i taket. Summen er vel noe og 20 tusen per måned. Leigeforholda gjelder også utan leigekontrakt, men då som ein muntlig avtale. Husleigelova har tatt høgde for dette ved at det er ein heil del bestemmelser som då gjeld dersom det ikkje er avtalt noke anna, deriblant kor lang oppsigelsestid det er i forskjellige leigeforhold dersom ikkje anna er avtalt. Det er også husleigelova som seier at med mindre anna er avtalt så teller ein heile måneder som starter på den fyrste i månaden. Derfor må trådstarter seie opp leigeavtalen i dag for å at oppsigelsen skal være i henhold til husleigelova og gyldig i august måned. Hadde trådstarter hatt leigekontrakt så kunne ein heilt fint ha avtalt at leigeavtalen løper frå den dato at trådstarter flytta inn. Som f.eks om han flytta inn den 20ande i måneden så kan ein avtale at både husleige og oppsigelse skal reknast frå den 20ande. Men når dette ikkje er avtalt så fell ein tilbake på husleigelova sine standardvilkår for både leigetakar og utleiger. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 1: Har du ingen kontrakt så gjelder jo ikke leieforhold. 2: Men la oss si du flyttet inn den 1 da må du si opp før den første i måneden ettersom 1 måned depositum/1 måned oppsigelse 3: Leier ut selv, men med kontrakt vel og merke. Når det gjelder skattesnusk er leie inntekter skattefrie om du disponerer mer enn hva du selv leier ut. 4: Men det er selvfølgelig da regler for hvor mye du kan ha i leieinntekter uten å måtte betale skatt, men der tror jeg neppe han stanger i taket. Summen er vel noe og 20 tusen per måned. 1: Sprøyt 2: Med mindre noe annet er eksplisitt avtalt løper en oppsigelse fra den første datoen i kalendermåneden etter oppsigelsen er kommet frem. Med andre ord: Ved å følge ditt råd får han en hel måned ekstra oppsigelsestid kontra om han gjør det en dag før du anbefaler. 3: Det skulle man jaggu ikke trodd. 4: Det er feil. 3 Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 1.Herr Brun når det finnes ingen leiekontrakt med underskrifter så kommer du nada vei i rettsystemet. En underskrift er det som gjør avtalen bindende for begge parter. 2 Gidder ikke kommentere ettersom du helt klart ikke leser hva som ble skrevet. 3. Gidder ikke kommentere 4. Gidder heller ikke å kommentere 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Du treng ikkje signatur for å bevise at du har ein leigeavtale, ein kjem svært langt med å sannsynleggjere at avtalen eksisterer. Det er ikkje vanskelig å vise til at det f.eks er ein anna person enn eigaren som bur i boligen, det er då langt meir sannsynleg at det foreligger ein avtale om leige enn at leigetakaren har ulovlig flytta inn utan at boligeigaren har protestert. Ein kan også sannsynleggjere leigeavtalen ved å vise til husleigebetalinga, f.eks med kontoutskrift. Det same prinsippet gjelder forøvrig dersom den skriftlige leigeavtalen inneheld ulovlige bestemmelser, då også tar husleigelova sine standardvilkår over. Typisk så gjelder dette når leigeavtalen er tidsbegrensa til under 3 år som er hovedregelen utan at det foreligger grunn som gjer at unntaksbestemmelsane trår i kraft. I slike tilfeller seier husleigelova at kontrakta skal betraktast som ein tidsubestemt avtale med 3 måneders oppsigelsestid, uavhengig av kva som var (ulovlig) avtalt i kontrakta. Men om utleiger og leigetaker har avtalt andre ordninger enn det som husleigelova legg opp til (ekstra lang oppsigelsestid, betaling av husleige på andre måtar enn kontantar, osv) så er det lurt å ha noke konkret å vise til dersom det blir konflikt mellom leigetakaren og utleigaren. Men det treng ikkje å være ei signert kontrakt, eit vitne som har overhøyrd avtaleinngåelsen vil også kunne være nok. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Det er ikke flaut å spørr om leiekontrakt, jeg sender den vanligvis bare til de som leier hos meg på mail. Så skriver jeg bare i mailen at dersom dem ønsker å signere den så er det ingen problem, men jeg vil gjerne ha ett svar på mailen at dem har lest og forstått den. Selv om vi gjerne har gått igjennom den på forhånd. Uansett så er ingen skikkelige folk redde for å signere ett papir. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 1.Herr Brun når det finnes ingen leiekontrakt med underskrifter så kommer du nada vei i rettsystemet. En underskrift er det som gjør avtalen bindende for begge parter. 2 Gidder ikke kommentere ettersom du helt klart ikke leser hva som ble skrevet. 3. Gidder ikke kommentere 4. Gidder heller ikke å kommentere 1. Bor man der må det eksistere ett leieforhold... 2, 3, 4. Skjønner du ikke gidder å kommentere noe du tar feil i. 4 Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Sjekket med en god venn av meg som også leier ut og uten kontrakt er det huseier som sliter Vedkommende kan godt flytte ut på dagen uten oppsigelse Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Sjekket med en god venn av meg som også leier ut og uten kontrakt er det huseier som sliter Vedkommende kan godt flytte ut på dagen uten oppsigelse Feil. En kontrakt gjør det bare enklere å bevise hva som ble avtalt angående leieforholdet. At det har vært ett leieforhold er lett å bevise, og uten kontrakt er det standardreglene i husleieloven som gjelder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå