AnonymDiskusjon Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Hallo. (Gutt, 20-åra.) Jeg har lenge gått på metoprolol 50x2(Betablokker) pga en hjerteoperasjon jeg hadde. Jeg ble tatt av dette for en måned siden fordi jeg ble innlagt, hadde veldig lav puls, selvom jeg har gikk på det 4 år i forveien uten trøbbel. (Hvorfor det bestemte seg for å kødde det til nå, aner jeg ikke.) Uansett, jeg ble satt over på atacand. Nå har det seg sånn at jeg merker at jeg har mye mer angst-følelser etter jeg slutta på betablokkerne, vi snakker uro i magen, kortpust-het, til tider kanskje litt svimmel, og det går somregel vekk på natten. Jeg vet at betablokkere kan bli brukt som angstdempende, så jeg lurer på om det er mangelen på betablokkerne som har gjort dette. Saken er den at jeg har snakket med legen min om dette, og han tørr rett og slett ikke gi meg betablokker, fordi hvilepulsen min ligger lavt nok uten dem. Han spurte derimot om jeg følte jeg trengte noe for angsten, jeg antar han snakker om benzodiasepiner, og det er jeg egentlig ikke så ganske hypp på, da jeg føler at det blir som å gå inn i en ond sirkel. Jeg gikk også på SSRI i 5-6 år, så det er heller ikke aktuelt. Er det noen som vet om andre preparater eller lignende som kan dempe dette, siden de ikke vil gi meg betablokkere? (Legen fikk det til å høres ut som at det var benzo >< ingenting man kunne gjøre.) PS: Jeg vet forøvrig ikke hvorfor angstsymptomene skulle kommet, greit nok jeg har vært deprimert store deler av livet mitt, men disse symptomene ligger der nesten hele tiden nå om dagen, med noen få timer (mest om kvelden/natta) hvor dette ikke holder på. Jeg har også situasjoner hvor det tar helt av, som foreksempel kino eller andre ting. Men jeg har INGEN grunner til å få dette, jeg har INGEN problemer sosialt-sett, føler ikke at noen ser ned på meg, dette her er rett og slett uten grunn, og i underbevisstheten min tydligvis. TL;DR: Hva kan jeg gjøre for å fjerne disse igjen uten å måtte gå på benzoer eller fly i noen form for terapi? Anonymous poster hash: 28a24...aa3 1 Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Det hjelper å ha et godt kosthold. Blant annet hjelper melk innmari godt fordi det inneholder kalsium. Andre ting som visstnok skal hjelpe er det å få i seg nok omega 3 (fra for eksempel fisk). Det er også viktig med b vitaminer som for eksempel folsyre. Lenke til kommentar
exphi Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Angst for hva? Å dø? Folk? etc.? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2014 Takk for tipset Kiiips, skal sjekke opp i dette. Exphi, jeg ANER ikke, jeg har INGEN grunn til å ha angst for noe i de gitte situasjonene, følelsene bare er der, den sommerfugler-i-magen-følelsen er der nesten hele dagen nå om dagen... Aner ikke hvorfor, føler ingenting mentalt på det. Anonymous poster hash: 28a24...aa3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Angst er normale abstinenser etter betablokkere. Gi det litt tid. Svimmelhet kan også komme av lavt blodtrykk av den nye medisinen. Lenke til kommentar
Sabell Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 (endret) skaff deg b vitaminer på apoteket også. Pass på å få rikelig søvn. Det skydes nok avslutning på betablokkene at du har fått angst. For jeg har hørt at om man begynner på betablokker må man gå på det livet ut. Spis også noe som kan være rensende på hjertet ditt. Feks pærer. youghurt drikk mye vann. Og har du mulighet finn noen som kan med ayuroevdisk medisin. fordi jeg tror de kan behandle deg riktig uten at du må ta medisiner mot angst, men at du mer får en kur og en prosess du må i behandling med. Og har du mulighet til å trene gå turer så gjør det ofte. Jeg skal selv egentlig helst ta betablokker også, men gjør ikke det. Ikke annen medisin heller. EN gang gikk jeg til en kirke og da gikk jeg opp for å få helbredelse og har den tro at nå helbreder Gud meg Og har egentlig alltid nektet for at jeg er syk også. Og det tror jeg har frustrert legene litt. Fordi de er fram og tilbake med å diagnotisere selv om jeg har har diagnose på papiret:) Men hver gang jeg er på hjertesjekk ultra så er det annehver gang at det ikke er noe med meg Og nå har jeg enda større tro på at det ikke er sånn som det kunne vært. Og jeg tror alt kan helbredes Men det å ha noe fysisk kan gå utover ting psykisk og omvendt. Og selvom man ikke blir frisk så vet man at feks om en får angst så er det andre årsaker som ligger der, men som man må prøve å skyve fra seg. Puste dypt og prøve å la alt sveve rundt så det gir seg, Også er kosthold veldig viktig. Jeg er ikke så flink på alt som har med rutiner og sånt selv, men det er viktig. for å holde balansen vår. Og spise sunt. ved lav puls så tror jeg det finnes mye som man kan gi kroppen sin for å unngå det, bare det ikke er feks for mye koffein, men om du feks sykler går tur hverdag og passer på å ha rutine så vil nok pulsen gå tilbake til sitt normale etterhvert. Jeg håper det. Og jeg tror du kommer til å miste angsten din snart også fordi Gud sier det til meg:) Og det og feks rense kroppen kan ha god virkning, men man må også være streng. Har hørt at faste ikke er så veldig bra. Fordi kroppen trenger mat. Men det kan ha en utrolig god effekt. Og at du da ikke engang drikker vann i løpet av en dag før solen går ned. Men du kan prøve. Er du avhengig i av kaffe røyk så er heller ikke det lov. Men klarer du en kopp kaffe og fek to røyk i løpet av en fastedag så har du uansett gjort det bra. Men først så er det nok lurt om du drikker mye vann i løpet av dagene og har en god ukesplan du prøver å følge.Sjekk fesk kosthold ved blodtype lavpuls og sånn og prøv å fikse litt ettehvert blir det en bedre vane for deg om du ikke har nå. Skal du feks faste så er det lurt å ha noen med seg på å faste fordi det er ganske hardt. operasjonen kan også ha ført til at pulsen din er lav og ikke betablokkene, men det vil uansett ta litt tid før det vil stabilsere seg. Og at du må prøve så godt du kan å gjøre andre ting når angsten kommer. Og at du på en måte må på avvenning med angst event depresjon og fylle deg med gode ting. Se på filmer høre på musikk gjøre ting som gleder deg og prøve å glemme "verden" litt. Passe på å være sosial også. yoga er også veldig bra for det indre. Og det legger ikke for mye press på blodet, men åpner mer for gjennomstrømning:) Så man blir mer i balanse og mindre stress og kommer bedre i kontakt med kroppen. Endret 29. juni 2014 av Sabell Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 For jeg har hørt at om man begynner på betablokker må man gå på det livet ut.Det var det absolutt dummeste utsagnet jeg har hørt hittil i dag. Det er noen som har sykdommer som varer livet ut som må behandles med betablokkere. Det betyr ikke at alle som behandles med betablokkere må ta dem resten av livet. Mer enn alle som begynner på lavkarbo må spise lavkarbo resten av livet. Lenke til kommentar
Sabell Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 (endret) Det var det absolutt dummeste utsagnet jeg har hørt hittil i dag. Det er noen som har sykdommer som varer livet ut som må behandles med betablokkere. Det betyr ikke at alle som behandles med betablokkere må ta dem resten av livet. Mer enn alle som begynner på lavkarbo må spise lavkarbo resten av livet. Nei det er ikke det dummeste du har hørt fordi det er helsfarlig å slutte på betablokker når man først har begynt på dem. Fordi betablokker forandrer bla hele hjerterytmen. Og jeg hadde ikke sagt det hvis jeg ikke hadde visst det. Betablokker gjør så man kan leve lengre. Og kan derfor få store konsekvenser når man slutter. Og kan også føre til død. Og feks utebli betablokker under medisinering en dag er også livsfarlig. Endret 29. juni 2014 av Sabell Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Nei det er ikke det dummeste du har hørt fordi det er helsfarlig å slutte på betablokker når man først har begynt på dem. Fordi betablokker forandrer bla hele hjerterytmen. Og jeg hadde ikke sagt det hvis jeg ikke hadde visst det. Betablokker gjør så man kan leve lengre. Og kan derfor få store konsekvenser når man slutter.Det kan få store konsekvenser hvis man har en hjertesykdom der man trenger betablokkere. Hvis man tar betablokkere av andre årsaker så går det an å slutte. Eller hvis man bytter ut betablokkerne med annen like god behandling (i dette tilfellet, atacand). Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Og feks utebli betablokker under medisinering en dag er også livsfarlig.Da hadde jeg vært død nå. Lenke til kommentar
Sabell Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 (endret) Da hadde jeg vært død nå. Moren min kan feks ikke slutte på betablokker. Og hvis jeg tar det må jeg gå på det livet ut også. Men det er uheldig å slutte når man ihvertfall har begynt på det. Og er man heldig så går det bra. Endret 29. juni 2014 av Sabell Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Da hadde jeg vært død nå. Moren min kan feks ikke slutte på betablokker. Sikkert fordi hun har en hjertesykdom som MÅ behandles. Lenke til kommentar
Sabell Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 (endret) Sikkert fordi hun har en hjertesykdom som MÅ behandles. Nei hun har ikke hjertsykdom, men årene inn til hjertet kan sprekke. pga bindvevsykdom. Det her var trist tråd. Endret 29. juni 2014 av Sabell Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Sikkert fordi hun har en hjertesykdom som MÅ behandles.Nei hun har ikke hjertsykdom, men årene inn til hjertet kan sprekke. pga bindvevsykdom. Alvorlig sykdom, i hvert fall. Lenke til kommentar
Sabell Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 (endret) Alvorlig sykdom, i hvert fall. synes synd på meg selv her nå. var egentlig ikke meningen Kan jeg spørre hva du har ? http://youtu.be/SEwJm-RPhNE Endret 29. juni 2014 av Sabell Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Idoform kan også hjelpe. Har også hørt at dagslyslampe og sol hjelper. Fordi du får D-vitaminer på den måten. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2014 Hei igjen. For å svare på det; Ja, det står fint i felleskatalogen at å bråstoppe på betablokkere kan være farlig. Det er dette som skjedde, jeg ble tatt av med umiddelbar virkning, og fikk ikke noe annet før 4 dager etterpå. (De overvåket, men uansett.) Det er snart en måned siden jeg slutta på dem, hvor lenge vil angst-symptomene sitte i? Jeg også ville foretrukket å fortsatt på betablokkere, kanskje med 25x2 istedenfor 50x2, men de vil ikke svare meg på hvorfor, og fastlegen min sier rett ut at han ikke tørr å gi meg betablokkere igjen. (Jeg var nedi 30 i puls, og hadde vel hvilepuls på 40, og jeg er overvektig, så er ikke akuratt noen atletisk fyr. Har forøvrig hvilepuls nedi 44 o.l nå uten betablokkerne også, sikkert derfor de ikke vil gi meg det.) Jeg også tar dem pågrunn av en bindevevssykdom, så jeg har ingen hjertefeil i den forstand, jeg har derimot hatt utposning i aorta. Men dette er veldig merklig, for jeg har ingenting å ha angst for, men det kommer uansett, det hemmer hverdagen min, noe jeg også sa til legen. Det hemmer meg såpass at jeg holder meg hjemme fra turer og lignende, fordi det kan plutselig komme tilbake. Anonymous poster hash: 28a24...aa3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2014 Og hos legen så sjekka jeg under en kontrolltime her om dagen, da hadde jeg 125/60, så han påstod det var fint. Jeg vet derimot ikke hvordan 4mg-atacand er mot 50mg Metoprolol sammenlighet, om vi skal se på styrken... Anonymous poster hash: 28a24...aa3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2014 Som sagt ville ikke legen gi meg metoprolol igjen. Men nå, en måned etter, så får jeg heller ikke sove. Jeg har hatt 6-7 dager i strekk nå hvor jeg har max sovet 4 timer om natten. Kan legge meg 5 på morningen og våkne halv 9. Aldri hatt noe problem med søvn før, og jeg begynner å bli jævlig lei av dette tullet med angst hele dagen, mye kvalm og nå ikke søvn! Skal ta det opp med legen min igjen. Anonymous poster hash: 28a24...aa3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå