Gå til innhold

Erstatning for Flash professional

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg siter her og jobber med å lære meg å utvikle interaktive applikasjoner ved hjelp av Adobe Flash. Det dreier seg om applikasjoner for opplæreing, og et viktig prinsipp er interaktivitet, når man trykker på "button A" så skjer respons B, osv.

På grunn av at dette så langt er den ene lovlige lisensen som jeg har tilgang til, så benytter jeg Flash Professional CS5. Det som jeg kan se det er at Flash Professional faktisk gir muligheten til å få til alle de funksjonene som jeg ønsker meg, selv om jeg ikke har rukket å finne ut alle detaljer om hvordan dette gjennomføres rent praktisk.

Samtidig så vet jeg jo at Flash apper ikke kjører på nettbrett og at man til dels regner Flash for å være et døende og utdatert format. (Merkelig nok spør du meg.)

Finnes det noe alternativ til Flash Professional og flash formatet for å kunne få til det samme ? (Slik at tingene for eksempel kan kjøre i web browser på nettbrett og på PC.) (Løsningen må ikke nødvendigvis kjøre i nettbrowser, men dette vil jo forenkle en hel del.)

Hvis svaret eventuelt er "HTML 5", hva slags utviklingsverktøy er det da man kan bruke for å utvikle slike interaktive "apper" med noenlunde samme mulighet for interaktivitet som den som finnes i Flash ? Finnes det noe slikt tilgjengelig ?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det går greit med windows-applikasjoner kan jo Visual C#.Net Express være noe å se på? Der har du GUI-verktøy for å drag-and-drope for knapper og lignende. Og ønsker du at noe skal skje når du trykket på knappen du lagde så dobbelt-klikker du på den, så hopper den over til der i koden du kan skrive hva som skjer når man trykker på knappen.

Har vil rett og slett programmet kunne gjemme litt at de avanserte tingene som ligger i bakgrunnen rundt GUI-applikasjoner.

Eller hva med å se på Scratch? Det brukes mye til å lære barn programmering.

Endret av etse
Lenke til kommentar

Men hva er outputformatet for Visual C# .NET Express? Er det "Silverlight" ? Kan Silverlight eventuelt kjøre på nettbrett ?

Når det gjelder Scratch så kikket jeg inn i "soursecode" for ett av eksemplene som de har lagt ut og her synes jeg da det ser ut som om outputformatet faktisk er Html/Javascript og Flash. Med andre ord, den ser ut til å være Flash basert.

Ellers mange takk for hjelpen så langt .. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...